Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 12" (G4 1,5Ghz) - hur stor hårddisk fixar den?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-07 10:56

Hej!

Jag sitter på en liten goding - nämligen en PowerBook 12" 1,5Ghz osv. Den har en hdd på 80Gb och jag funderar på att byta till större när jag skaffar nytt batteri. Har tittat på denna sida och då verkar 250Gb gå bra. De finns på Dustin också. Dessa diskar finns upp till 500Gb. Funkar så stora hdd till en G4 1,5Ghz? Orkar datorn med detta? Har så lite koll så snälla någon där ute - hjälp! O:-)

Önskar för övrigt god helg!

Senast redigerat 2008-11-11 08:25

För att vara säker på att du får en hårddisk som passar, kontrollera att det är en PATA/IDE-disk och att den har standardhöjden 9.5 mm. Den disken som du länkat till hos Dustin uppfyller dessa krav.

Själva kapaciteten ska det inte vara några som helst problem med: Macintosh: Using 128 GB or Larger ATA Hard Drives Alla modeller efter juni 2002 har haft stöd för kapaciteter över 128 GB, vilket tidigare utgjorde taket. Du måste också använda 10.2.x eller senare, vilket du förmodligen ändå gör

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-07 12:50

Kör 10.5.5 och tackar för ditt svar Redglittercoffin! Tack!

Har själv nyligen klämt in 250GB i min 12" 1GHz-maskin och den uppför sig utmärkt. Underbart att återigen ha gott om plats. 80GB fylldes alldeles för fort (jag började med 40GB när burken var ny).
Den hd jag skruvade in är just den WD-modell som du hänvisar till hos Dustin.

(http://farm4.static.flickr.com/3204/2929253099_22bf47a386.jpg)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-08 00:41

HEj Henrik!

Det där var goda nyheter för mig!

Sen ser jag till "min fasa" att du gav dig på det själv! Oj oj oj ... Jag sjunger hellre O helga natt framför 24'000 personer än börjar skruva i min dator! Men men. Tack för tipset! Du råkar inte ha lite koll på om WD är på G med än större volym på den sortsens diskar? Man blir ju som girig! :S

Vad har du, om jag får fortsätta fråga ngn 12"-broder, för batteritid? Kör du med en sån här eller hur håller du ditt batteri i trim?

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-11-08 10:23

Ett Li-Ion batteri håller man bäst i trim genom att använda det normalt, ovanstående rekonditionerare är helt onödiga. Batterier och dess skötsel är en djungel men du kan börja läsa lite på Apples egna sidor, Apple - Batterier

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-10 11:07
Ursprungligen av Priest:

Ett Li-Ion batteri håller man bäst i trim genom att använda det normalt, ovanstående rekonditionerare är helt onödiga. Batterier och dess skötsel är en djungel men du kan börja läsa lite på Apples egna sidor, Apple - Batterier

Din länk var skönare i jämförelse med det här eländet! Samma företag ... :">

Gillar du inte pilla inne i burken så fixar de flesta ÅF's serviceverkstad detta.
En snygg gest är att köpa disken genom dem....

Disk + montage behöver inte kosta skjortan. På köpet får du ngn att skylla på om det går åt pipan....:)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-11 08:20
Ursprungligen av Goflorp:

Gillar du inte pilla inne i burken så fixar de flesta ÅF's serviceverkstad detta.
En snygg gest är att köpa disken genom dem.... Disk + montage behöver inte kosta skjortan. På köpet får du ngn att skylla på om det går åt pipan....:)

Hej på dig Goflorp!

Där sa du nåt! Personligen är jag av uppfattningen att om man handlar hos lokal Mac-store eller likn. så har man igen de hundralapparna man ev. får betala mer än via nätet i gratis "AppleCare" så länge man har lust... Skall se vad de kan göra för mig och min lilla burk! Tack för input!

1
Bevaka tråden