Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel formaterar celler av sej själv

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem med Excel. Sitter och jobbar med ekonomifiler som har kontonummer och belopp i kolumner bredvid varandra. Hipp som happ så bestämmer Excel att kontonummercellerna ska vara formaterade som beloppen, med tusentalsavgränsare och decimaler. Antar att den formaterar celler automatiskt som de angränsande. Är det någon inställning jag gjort som gör att den gör så? Hur får jag bort eländet???

Markera kolumnen (eller rader eller celler), välj Format > Celler, välj sedan text Text. Snabbkommandot är kommando + 1.

Jo, jag gör det men medan jag sitter och skriver in så ändrar den automatiskt till beloppsformat i en del celler och så får jag göra formateringen gång på gång.

Du har hört att många människor klagar på Microsoft-produkter? Det du beskriver är en av många anledningar till det. En irriterande funktion som hindrar en från att jobba som man vill, som man inte hittar hur man stänger av, som existerar för att någon MS-nörd bestämt att Excel skall bestämma hur siffror skall skrivas, för Excel (och i förlängningen MS-nörden) anser sig vara smartare än användaren.

Ledsen att jag inte kan vara till mera hjälp. Men gissningsvis så "tar" inte ändringen på tomma celler, så skriv in siffrorna först, formatera sen?

Senast redigerat 2008-11-07 19:33

OK! Du var till hjälp i alla fall - såtillvida att jag inser att felet är inte hos mej alltså, som inte hittar hur man stänger av funktionen. Trots allt skönt att inte behöva känna mej korkad eller ensam om att sitta och reta upp mej på Microsoft.

Antagligen är den enklaste lösningen att skriva först och formatera sen.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-07 18:47

Jag är benägen att hålla med Taz. Det går inte att stänga av. Själv har jag problemet med att bråktal (1/2, 3/4 etc) alltid tolkas/formateras som datum och när man efteråt försöker formatera så ersätts cellinnehållet med datumets serienummer räknat från 1900-01-01.

Jag har haft igång vår dataavdelning som har sökt igenom alla MS forum de hittar men ingen lösning.

1
Bevaka tråden