Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro haveri!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Har haft min Mac Pro sedan jan-feb -08.

Den har följande konfig:
Mac Pro, 2 x 2.8 GHz 8-core
2GB RAM (medföljande)
1st. 300GB HD (Mac OS X, 10.5.5)
1st. 500GB HD (Windows Vista Business Edition x64)
NVidia 8800GT

Externa USB-prylar:
Nikon D300 (digital systemkamera)
Wacom Bamboo (ritpenna)
CME U-Key (midiklaviatur)

Har varit jättenöjd med datorn fram tills nyligen...

Incident #1,
Det började i våras -- Så fort jag stoppade in USB-kabeln från midiklaviaturet till datorn (bakre uttagen), medan datorn var igång, så dog den rakt av. När jag startade upp datorn med USB-kabeln i, så fungerade det.

Incident #2,
Datorn har kraschat någon enstaka gång när jag slösurfat el. dylikt, ingen hård belastning. Illa som det är, har jag inte tänkt så mycket på det. Sånt kan ju hända, kan ju vara mjukvara som krånglar.

Incident #3,
2 nov. -- Datorn startar plötsligt och oväntat om när jag jobbar i Photoshop, har Wacom-pennan ansluten. Den bootar inte om direkt utan låser sig dvs. power-lampan lyser men skärmen är svart, behöver stänga av datorn genom att hålla power-knappen intryckt. En stund senare trycker jag på knappen igen, den startar, power-lampan lyser men skärmen är svart, inget händer. Provar starta om, samma procedur som ovan -- Nu funkar det, kommer in i Mac OS X och kan jobba vidare.

Incident #4,
4 nov. -- Kommer hem från jobbet. Har tagit några bilder med Nikon-kameran och vill föra över dem till datorn. Eftersom kameran ligger framme så kopplar jag USB-kabeln mellan kameran och datorn, medan datorn är avstängd. Sätter på datorn. Datorn kraschar och bootar om sporadiskt under 10-20 sek intervaller, ibland innan jag når "äpplet", ibland efter att jag kommit in i Mac OS X. Den håller på så här kanske 6-7 ggr. Stänger av och drar ut USB-sladden, har endast tangentbord, mus och skärm inkopplad. Startar datorn. Datorn går igång och fläktarna rusar -- Låter som en jet-motor. Så här håller det på...
Bootar upp datorn i hårdvarutest. Diagnostikverktyget hittar inga hårdvarufel.

[Överföring av bilder mellan D300an och MP har fungerat finfint tidigare.]

Incident #5,
5 nov. -- Kommer hem från jobbet. Sätter på datorn. Samma karusell som gårdagen -- Datorn kraschar och bootar om sporadiskt i intervaller om 10 sek - 15 min. Fläktarna rusar... Då datorn är modell tidig 2008 har den heller inte en SMC_RST-knapp, utan SMC nollställs när datorn stängs av och strömsladden är bortkopplad. Alltså resettar jag SMC varje gång jag stänger datorn!!! Provar boota upp datorn i Windows -- Krasch, reboot samma fenomen som när man försöker boota upp i Mac OS X. Provar köra hårdvarutest igen -- Bootar om, håller nere D-knappen. Efter att jag valt språk i hårdvarutest-menyn så kraschar datorn!

Incident #6
6 nov. -- Kommer hem från jobbet. Startar datorn. Den kommer in i Mac OS X och lever i ca 5 min -- Krasch och bootar om. Ringer Apple Support. De konstaterar att det är hårdvarufel, får ärende nr. för att lämnas in på närmaste serviceställe. Inser att jag måste försöka backupa det jag kan. Testar att tömma PRAM (Cmd + alt + P + R) och boota upp. Datorn funkar. Stoppar in USB-kabeln mellan kameran och datorn -- Inga problem, datorn funkar. Tar ut USB-kabeln. Provar kryptera hemma-mappen, vilket tar ca 50 min. Datorn står på, inga problem.

7 nov. -- Stiger upp 7.30, sätter på datorn, låter datorn stå på. Gör mig i ordning, klockan är 8.00 -- Datorn står på, inga problem.

Som om inte detta vore nog, så dog bredbandet i onsdags, så har ju inte kunnat surfa om problemet heller! Tar en vecka el. så innan bbandet är upp igen. Sitter på jobbet när jag lägger upp det här.

...Är det någon som vet vad f*n det är frågan om? Misstänker själv att USB-kontrollern kan vara boven i dramat men det känns ju som hårdvarutestet borde upptäckt det i så fall.

Datorn används till Photoshoppande, musicering och programmering i Leopard. Lirar lite spel i Windows. Har inte hårdkört den överhuvudtaget.

Tacksam för feedback.
/Förbannad

Senast redigerat 2008-11-07 16:12

Då den är mindre än 1 år gammal är det ju bara att lämna in på garanti.

Ursprungligen av Johan S:

Då den är mindre än 1 år gammal är det ju bara att lämna in på garanti.

He, he. Jovars. Får väl hoppas det inte är så att de inte kan hitta något fel, och att jag får tillbaka datorn och att den beter sig så här igen, efter att garantin gått ut!

Du kan ju prova att installera om OS X om du inte redan gjort det, fortsätter den knorra med en ren OS X är det ju rätt klart ett hårdvarufel. Du kan ckså prova köra Hardware test som finns på installationsskivan.

Ursprungligen av Johan S:

Du kan ju prova att installera om OS X om du inte redan gjort det, fortsätter den knorra med en ren OS X är det ju rätt klart ett hårdvarufel. Du kan ckså prova köra Hardware test som finns på installationsskivan.

Som jag skriver i mitt inlägg... Så har jag försökt boota upp i Windows och även där kraschar den, dessutom kraschar den redan innan Mac OS X laddats, alltså är felet troligen inte beroende på OS. Även hårdvarutest har jag kört (från skiva), men datorn kraschade mitt i programmet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-07 13:35

Det finns väl loggar som talar om för tekniker att hårdvaran sänker systemet? Service-personerna kan inte komma undan med att de inte hittar något - även om det är oregelbundna fel.

Ursprungligen av planB:

Det finns väl loggar som talar om för tekniker att hårdvaran sänker systemet? Service-personerna kan inte komma undan med att de inte hittar något - även om det är oregelbundna fel.

Får väl hoppas det, har tittat i de loggar som är tillgängliga för mig, bl.a. system.log men det stod inget särskilt i den, visst hittade några "Improper shutdown detected...", "Previous Shutdown Cause: 0" och "Previous Shutdown Cause: 3", men inga allvarliga Error-flaggor. O andra sidan vet jag inte vad jag ska leta efter heller så...

Kraschar datorn mitt under hårdvarutest så är det ju ett solklart garantiärende.

Bifoga en utskrift av ditt första inlägg också...

  • Oregistrerad
  • 2008-11-18 00:51

Onekligen låter det ju som problem med USB precis som du säger.

Jag skulle låta den vara avstängd en natt, dra ur ALLA tillbehör, alla hårddiskar förutom system HDn. Helst testa med ett annat GFX kort om du har för att eliminera alla fel.

Det låter också som det kan vara spänningsproblem, har du dator inkopplat i jordat uttag?

När du ansluter kameran är den också inkopplad med power?

Får du samma problem om du exempelvis skulle ansluta en USB hubb (med egen strömförsörjning) och ansluta dina enheter till den först. Dvs. den totaldör om du ansluter kameran till hubben.

Ursprungligen av studiox:

Onekligen låter det ju som problem med USB precis som du säger.

Jag skulle låta den vara avstängd en natt, dra ur ALLA tillbehör, alla hårddiskar förutom system HDn. Helst testa med ett annat GFX kort om du har för att eliminera alla fel.

Det låter också som det kan vara spänningsproblem, har du dator inkopplat i jordat uttag?

När du ansluter kameran är den också inkopplad med power?

Får du samma problem om du exempelvis skulle ansluta en USB hubb (med egen strömförsörjning) och ansluta dina enheter till den först. Dvs. den totaldör om du ansluter kameran till hubben.

Hej

Har inte kunnat testa med ett annat grafikkort, då jag inte har något annat.
Jo, spänningsfel kanske man kan tänka sig från PSUn i så fall. Jag har ju kunnat använda andra enheter (stationär PC, laptop m.m.) på samma uttag tidigare utan problem. Har inte jordat uttag.
Nej, ingen separat ström till kameran, det ska inte behövas heller.

Efter att ha tömt PRAM-minnet tycktes datorn funka bra igen, och jag kunde inte återskapa felen -- Vilket gjorde mig orolig då jag anade att servicestället inte ville fixa den då... Gjorde backups i Leopard i 4 timmar utan problem, bestämde mig att backupa filer i Windows. När det väl var gjort, så insåg jag att ljudkabeln (en helt vanlig 3,5 mm minitele till stereo rca) var utdragen. Eftersom jag ville lyssna på musik, stoppade jag in kabeln i line-out, och i samma ögonblick dog datorn! Då slog det mig att detta faktiskt hänt förut, redan samma vecka jag fick den. Jag tänkte väl då att det var en engångshändelse -- Man vill inte gärna tro att en >20k-dator ska vara sönder när man får den! Kabeln har dessutom suttit i sedan dess. Felet går att återskapa både i Mac OS X och i Vista. Och förresten -- Nej, det är inte fel på vare sig ljudkabeln eller förstärkaren.

Har pratat med Apple support och de har konstaterat hårdvarufel. Datorn är inlämnad på service. Ska bli intressant att se vad de hittar för fel.

Felet tyder på att antingen är det PCIe kort eller RAM minnen som inte sitter i ordentligt.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-18 22:38
Ursprungligen av Firechild:

Felet tyder på att antingen är det PCIe kort eller RAM minnen som inte sitter i ordentligt.

Du menar alltså att ram minne eller ett PCIe kort går sönder så fort man stoppar i en ljudkabel?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 23:42
Ursprungligen av studiox:

Du menar alltså att ram minne eller ett PCIe kort går sönder så fort man stoppar i en ljudkabel?

Minnen eller instickskort som är trasiga eller inte sitter ordentligt på plats kan orsaka väldigt skumma fel. En standardåtgärd när man misstänker hårdvarufel är att ta ur alla kort och minneskretsar, blåsa rent från damm och trycka tillbaka grejerna igen, gärna ett och ett så man ser när felet uppkommer.

Det kan också vara hårddisken som är boven, om systemet läser in en korrupt sida från det virtuella minnet eller en korrupt driver/kext kan de mest underliga saker inträffa.

Är det inget av ovanstående och mjukvarufel är uteslutet så åtrstår logikkort och nätaggregat.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-18 22:40

Det låter faktiskt ändå som det är problem med strömrusning. Jag säger inte att det är fel på din stereo men något skumt är det helt klart. Alla in/ut gångar på elektronik brukar ha kortslutningssskydd och skydd för spänningsändringar. Men om du har exempelvis stereon i ett jordat uttag och din dator i ett ojordat kan det få otrevliga konsekvenser. Eller om dom ligger på olika faser, inte så vanligt men förekommer.

Ursprungligen av studiox:

Det låter faktiskt ändå som det är problem med strömrusning. Jag säger inte att det är fel på din stereo men något skumt är det helt klart. Alla in/ut gångar på elektronik brukar ha kortslutningssskydd och skydd för spänningsändringar. Men om du har exempelvis stereon i ett jordat uttag och din dator i ett ojordat kan det få otrevliga konsekvenser. Eller om dom ligger på olika faser, inte så vanligt men förekommer.

Stereo och övrig teknikutrustning är alla anslutna till ojordade kontakter, i olika vägguttag.

Har ofta varit med om att datorn får en Kernel Panic när man anslutit vissa USB-produkter. Dåliga kext', korrupta filsystem mm har varit orsaken.
Men om datorn bootas upp från dvd eller annan disk spelar ska den vara stabil.

Har du kört skivverktyget? Diskwarrior är gudabenådat och värt alla pengar som finns.

Om du har en disk till, installera nytt system på den, starta från den och plugga i och ur dina usbprodukter som tidigare krashade den och testa.

Har du en TV eller radio kopplad till stereon? Som i sin tur är kopplad till en central-antenn?
I sådana fall kan du behöva avskärma central-antennens uttag med en galvanisk avskiljare. Finns en mängd olika sorter på Kjell.com bland annat.

Om det inte är där felet ligger så hoppas jag att du hittar källan till problemet snart.

/Fredrik

Fick tillbaka maskinen från service i veckan. Man hittade inget hårdvarufel (säger de). Däremot konstaterade man att ett av RAM-korten (dvs. det löstagbara kretskort som RAM-minnena sitter på) glappade. Då jag inte rört nåt i maskinen sedan jag köpte den, måste glappet antingen uppstått i fabrik eller under transport. Nåja, maskinen tycks funka nu iaf. Har dock inte haft tid att testa alla USB-prylar än. Den kraschar inte längre när man stoppar in ljudsladden heller.

Det är en sak jag undrar över -- Jag lade märke till att något av RAM-kortets lysdioder lyste rött vid uppstart (i nån sekund el. så) när jag hade problemen. Och jag har sett att de gör det nu också, alltså efter att datorn varit på service. Återigen rör det sig om ca en sekund eller så, precis efter att man tryckt på on-knappen. Jag har inte tittat så noga, men lade märke till det genom den perforerade fronten. Är detta normalt? Hur är det för er andra, har ni det också?

Har för mig att de endast lyser rött om något är fel på kortet, ska surfa runt om det här...

Tack alla för värdefull feedback.

1
Bevaka tråden