Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anmäl problem med 99mac v3 här!

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Låt oss använda denna diskussion för att samla alla problem som ni medlemmar hittar. Vi räknar med att vi kommer få jobba ganska hårt under 14 dagar efter premiären av 99mac 3.0.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-24 00:18

Detta kanske är rätt plats för det: Det verkar som en del irriterande grejer är valda som förval, såsom GMT som tidszon, automatisk epostbevakning etc. Inget allvarligt fel eftersom man kan byta själv, men jag kan tänka mig att det orsakar lite irritation och frågor såhär i början..

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-24 00:30

är det bara jag som inte ser inloggningsknappen?

Sen vad har hänt med varje forum avdelnings "senaste tråd" ?

Har jag blivit borttagen som moderator (Guru)?
Kan inte redigera eller ta bort något längre. Sen kan jag inte se Moderator forumet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
är det bara jag som inte ser inloggningsknappen?

Det fixar vi imorgon förmiddag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Sen vad har hänt med varje forum avdelnings "senaste tråd" ?

Har jag blivit borttagen som moderator (Guru)?
Kan inte redigera eller ta bort något längre. Sen kan jag inte se Moderator forumet.

En fördel/förändring med 99mac är att forum är osynliga för obehöriga.

Vi håller på att bygga om moderatorfunktionen (fungerar annorlunda i vBulletin) - håll ut!

Måste säga att det ser riktigt rörigt ut, massa knappar och saker överallt. Men man vänjer sig väl..

En sak som jag stör mig på är att min avatar är tydligen över 5k och jag får inte ladda upp den. Vad hände med valet att länka till en avatar som ligger på min egna server?

-rw-r--r-- 1 fobie fobie 5461 May 4 2002 tifa.gif

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
Vad hände med valet att länka till en avatar som ligger på min egna server?

Det finns fortfarande kvar.

Jag tycker att ni skulle kunna skriva en guide, typ 10 steg för att ställa in 99mac v3.

Där kan ni punkta upp de viktigaste sakerna man kan behöva ändra. Som att tidszonen är fel, att veckan ska börja på en måndag, att vissa punkter under ens profil måste skrivas om (som t.ex. vilka macar man använder). Och kanske även viktiga skillnader mot tidigare 99mac. Plus en länk till FAQ:en förstås, även om den finns på varje sida redan.

Avatar

Har testat att ladda upp såväl en 8-bitars png som en vanlig gif, 64x64 pixlar, båda kvalar in på under 5 k... Vaffö funkar det inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 02:43

UBB funkade ju fint, så varför "uppgradera"? Jag fattar inte vitsen med det.

Om det är priset det handlar om - varför inte testa phpBB som i mitt tycke fungerar betydligt smartare än vBulletin och som är busenkelt att administrera?

Nä, bakläxa, Björnström!

  • Medlem
  • 2003-03-24 02:56

Ge det lite tid så kommer det nog bli bra tror jag. Dels är väl inte allt 100% fixat än, dels så tar det lite tid att vänja sig vid något nytt. Kan ni fixa till så att förinställningarna är lite vettigare (se Axel Vs inlägg) så hade det varit bra. Det är en hel del översättningsmissar överallt också men det är ju inte så viktigt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-24 06:59

STör mig ganska rejält på att man inter ser "senaste tråd" i dom olika forumen, det känns som på detta viset blir det mååååånga extre klick för att kolla om det kommit nå nytt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
[B]Jag tycker att ni skulle kunna skriva en guide, typ [b]10 steg för att ställa in 99mac v3

För befintliga medlemmar. Jag tycker att Vbulletin bör gå ställa in så att nya medlemmar får rätt tidszon etc. utan att man ska behöva ändra på det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
UBB funkade ju fint, så varför "uppgradera"? Jag fattar inte vitsen med det.

Sökningen i UBB var värdelös. Bara det motiverade en uppgradering.

Jag ser inte rubrikerna på de senaste diskussionerna på första sidan längre. De dök upp precis när jag loggat in men försvann sen.

Annars måste jag säga, GRYMT BRA uppgradering!

Edit: Vilken adress är det till RSS feedsen nu?

Ciryon

Bilden du försöker ladda upp är för stor. Största tillåtna storleken är 5000 bytes. Noway din j-a browser, den är 3600 bytes.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
UBB funkade ju fint, så varför "uppgradera"? Jag fattar inte vitsen med det.

Om det är priset det handlar om - varför inte testa phpBB som i mitt tycke fungerar betydligt smartare än vBulletin och som är busenkelt att administrera?

Nä, bakläxa, Björnström!

99mac V3 är GRYMT mycket snabbare än tidigare! Bara det asså!

Jag är nöjd med min donation och har fullt förtroende för Björnström & Co

Det händer ingenting när jag klickar "Choose File" i foruminlägg för att bifoga fil. Använder Safari.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
UBB funkade ju fint, så varför "uppgradera"? Jag fattar inte vitsen med det.

Om det är priset det handlar om - varför inte testa phpBB som i mitt tycke fungerar betydligt smartare än vBulletin och som är busenkelt att administrera?

Nä, bakläxa, Björnström!

UBB hade hamnat i en återvändsgränd med det antal medlemmar och inlägg som vi nått. Så fort det blev en större event som MacWorld Expo så slutade forumet att fungera pga överbelastning trots 2.4GHz Xeon processor i servern etc.

vBulletin är den bästa forumprogramvaran på marknaden enligt mig.

Jag förstår inte diskussionen om "priset". UBB.classic kostar ca 2.000 kr och vBulletin kostar ca 1.600kr. PhpBB är ju gratis? Alltså har inte priset på forumprogramvaran varit styrande.

Det finns saker som ni inte har sett ännu - detta är det allra första steget in i en databas-baserad 99mac-tjänst. Vi ville inte släppa hela paktetet på en gång för att chocka med så mycket nyheter på en gång.

"det kommer mera"....

Senast redigerat 2003-03-24 09:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
STör mig ganska rejält på att man inter ser "senaste tråd" i dom olika forumen, det känns som på detta viset blir det mååååånga extre klick för att kolla om det kommit nå nytt

Vi har fått feedback om detta tidigare och mig veterligen är det inte ett stort problem att fixa. Ta det lite lugnt så sätter vi en utvecklare på det.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-24 09:43

Det verkar som att listan med trådar under varje diskussion är mycket bredare än övriga sidor. Alla andra sidor får plats i ett fönster som är 800px bred, vilket jag tycker är bra.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-03-24 09:44

Länkar till tidigare trådar i gamla inlägg funkar inte. Jag förstår varför, men ville bara påpeka det om ni inte tänkt på det...

Blir nog bra det här annars när ni får ordning på det!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Länkar till tidigare trådar i gamla inlägg funkar inte. Jag förstår varför, men ville bara påpeka det om ni inte tänkt på det...

Blir nog bra det här annars när ni får ordning på det!

Japp - det är en detalj som vi inte kan fixa.

Som du förstår har det varit väldigt mycket jobb att genomföra flytten ifrån version 2.0 till 3.0 eftersom de standardlösningar som vi blivit erbjudna inte har fungerat till mer än 95%. Vi har haft PHP-utvecklare som specialbyggt script för att konvertera så mycket som möjligt och nu fungerar det till 99.5%.

- Länkar till gamla diskussioner går inte att fixa.

- Privata meddelanden har inte skickats vidare till nya forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 10:05

Rörigt

Jag tycker att det är ganska rörigt med det nya utseendet. Det är massor med knappar, symboler och linjer överallt.
Det förra utseendet var mycket renare, med tex mellanrum istället för massa linjer.
Dessutom är linjerna i diskussionerna ojämna och ligger inte rakt.

Men det fixar sig väl snart...

Annars är allt mycket bättre verkar det som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 10:10

Betydligt snabbare än tidigare känns det som. Mycket bra! Förstår om det tar ett tag innan allt fungerar som det ska, och allt ser ut som det ska. Saknar att se namnet på senaste tråden i ett av forumen, som även tidigare nämnts. Bra jobbat hittils!

Re: Rörigt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag tycker att det är ganska rörigt med det nya utseendet. Det är massor med knappar, symboler och linjer överallt.
Det förra utseendet var mycket renare, med tex mellanrum istället för massa linjer.
Dessutom är linjerna i diskussionerna ojämna och ligger inte rakt.

Men det fixar sig väl snart...

Annars är allt mycket bättre verkar det som.

Vi sätter igång arbetet med att konvertera grafik under kvällen - allt ska vara på svenska och i "á la 99mac" stil.

Amen.... för #?%%! Det funkar ju visst med avatar - det är bara det att man måste kryssa i en "yes"-radiobutton! Arrggghhh - jag som tog för givet att det var något som skötte sig självt!

Senast redigerat 2003-03-24 11:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 10:38

Upptäckte nu att det inte går att länka till en avatar.

Fältet där man ska skriva i en url har dessutom texten "Note: this will store locally on the server".

Hur minskar man bilden till 5k? min är 21 k!

Bevaka tråden