Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tog "server-programmet" vägen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I tidigare OS X hade man ett system- eller nätverksverktyg som man bl.a. la in virtuella servrar med. Jag kommer inte ihåg vad det hette :"> , bara att ikonen var rund, silverfärgard och jag tror det var ett "i" inuti också...

Ville man ha en ny virtuell server så la man alltså först till en i httpd.config, sen öppnade man programmet, gick i som root, och la till den där också.

Efter uppgradering till 10.5 så är verktyget borta. Hur gör man nu?

OT: Och om nån begriper varför man ändrar sånt här i nya versioner så får vederbörande gärna förklara. Hur fixar man t.ex. med Macens brandvägg numera? (retorisk fråga än så länge)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-07 16:02

Virtuella servrar kan du skapa och administrera med ex. VirtualBox , vmware, paralells.

Httpd.config ligger væll under /etc/ ... kanske?

Brandvæggen donar du med under "system preferences", du kan spotlight-søka efter firewall eller network så borde du træffa rætt. Annars får du læra dig pf, lr ipfw vad som nu kan tænkas finnas i leopard.

Ursprungligen av Lm:

Virtuella servrar kan du skapa och administrera med ex. VirtualBox , vmware, paralells.

Httpd.config ligger væll under /etc/ ... kanske?

Brandvæggen donar du med under "system preferences", du kan spotlight-søka efter firewall eller network så borde du træffa rætt. Annars får du læra dig pf, lr ipfw vad som nu kan tænkas finnas i leopard.

Tack för svar... Men vad hette det där verktyget som fanns i 10.4? Och har dom tagit bort det helt, eller lagt in samma funktioner nån annan stans? Har inte OS X kvar funktionen alltså?

VirtualBox, vmware och parallells är väl tredjepartsprogram? (Förresten, jag har ingen Intel)

Frågan om brandväggen var retorisk (än så länge). Men tack ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 10:02

Jag vet tyværr inte, tror jag ?
Kør sjælv 10.4 på en g4a men kænner inte igen riktigt vad du pratar om?

Ursprungligen av Falutjorven:

I tidigare OS X hade man ett system- eller nätverksverktyg som man bl.a. la in virtuella servrar med. Jag kommer inte ihåg vad det hette :"> , bara att ikonen var rund, silverfärgard och jag tror det var ett "i" inuti också

Pratar vi verkligen om OS X nu? Det låter mer som något i OS X Server. Och i så fall är vi i fel forum.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Pratar vi verkligen om OS X nu? Det låter mer som något i OS X Server. Och i så fall är vi i fel forum.

Nejdå, det är OS X Klient.
Mattias gav svaret: Netinfo Manager.

Det är nog NetInfo Manager du tänker på. NetInfo är bortplockat från och med 10.5

Ursprungligen av Mattias A:

Det är nog NetInfo Manager du tänker på. NetInfo är bortplockat från och med 10.5

TACK!!!
Ja, Netinfo Manager hette verktyget.
Finns det alltså INGET motsvarande nu då?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-17 17:00

slutet gott, allting gott

Netinfo manager dær var længe sen man pillade.

Netinfo Manager är borttaget eftersom det inte har någon funktion i 10.5.
Den databas den hanterade är borttagen till fördel för ett äkta UNIX.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Netinfo Manager är borttaget eftersom det inte har någon funktion i 10.5.
Den databas den hanterade är borttagen till fördel för ett äkta UNIX.

Vadå "inte har nån funktion"?
För ditt påstående leder ju bara tillbaka till min ursprungliga fråga:
Hur ordnar man en virtuell server i OS 10.5 nu då, förutom att lägga till en i httpd.config??

  • Oregistrerad
  • 2008-11-25 20:28

Skulle ni inte kunna prata om Virtual HOST (!) istället då det är det de handlar om (?)

vhost.d/ katalogen är nog enda alterantivet tror jag.

1
Bevaka tråden