Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt utseende i hotmail

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-09-24 23:47

Hej!
Undrar om det är fler än jag som har problemet med att långa e-postadresser inte kapas av eller byter rad, utan istället går över ämnet på e-posten. Detta händer inte på de windows datorer jag provat med innan.

Ex i mappen skickat... har man sänt ett e-post till ca 5 pers kommer hela länken med fulla e-postadresser gå över "gränsen" för rubriken/ämnet... istället för att kapas av som i windows där det ser ut såhär g.hotmail@... Mailrubrik

...hoppas ni förstår min något luddiga förklaring av problemet

Enklaste förklaringen är väl att Microsoft Hotmail har anpassat till Microsoft Explorer...

Skippa Hotmail och kör Yahoo eller Gmail istället - de fungerar bättre mot Mac och Safari än Windows Live-lösningar, som Hotmail.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-09-25 23:49

Tack för era svar!
... jo vet att de finns många bra alt. men orkar inte byta just nu.

Någon som vet om det är normalt med detta utseendet i safari, eller om det är jag som har någon inställning fel?

Ser ut så hos mig också. Är väl MS som i vanlig ordning inte håller sig till standard, utan hittat på något eget.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-09-27 00:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Ser ut så hos mig också. Är väl MS som i vanlig ordning inte håller sig till standard, utan hittat på något eget.

Ok skönt att veta att det inte är något lurt med min dator
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-10-13 20:41

Har en annan fråga angående utseendet också:

När man skriver mail kan man inte ändra storlek och typsnitt, menyn där detta brukar göras finns inte ovanför skrivytan som på "PC" burkar.
...så alla mailen blir i Verdina storlek 11

Bara jag som har detta märkliga beteende eller är det allmänt för safari?
Finns det något sätt att ändra storlek och typsnitt i sina mail?

Det är väl också bara "IE only". Har du testat i Firefox eller t.o.m. gamla IE 5.2.3 för mac?

Å andra sidan är det skönt att slippa få html-formaterad mejl som mottagare...

kan du inte skaffa ett gmail-konto och eftersända posten från din hotmail?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-10-14 09:31

OK tack för era svar!
Tåls att fundera över ett byte till gmail.

Hotmail är väldigt anpassat till Internet Explorer, som är en webbläsare med Microsoft specifika tillägg och extrafunktioner utöver internetstandarden W3C som bland annat Safari följer. Det här innebär att Hotmail innehåller tekniker som inte fungerar med någon annan webbläsare än Microsofts egen.

För Mac-användare finns det flera andra alternativ. Gmal, som redan nämnts i tråden, är populärt och bra. Yahoo är ett annat som är snyggt, bra, trevligt och gratis. Fungerar utmärkt med Mac.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-06 22:09

Måste säga att hotmail funkar mkt bättre efter deras senaste uppdatering, nu funkar allt utom kalendern för mig, någon som fått den att funka?

Har inte provat. Men en nackdel med yahoo: reklam. Fördel gmail.

Jag blev riktigt sur på HoTMaiL efter deras senast uppdatering, nu ser det ut som något som är designat för daghemsbarn...

Problemet är lite grann om man har en riktigt inarbetad mail adress som används av många, som man inte har regelbunden kontakt med, där även adressen blir rekomenderad...

Ännu en anledning att hata Micro$oft (talar för mej själv)

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag blev riktigt sur på HoTMaiL efter deras senast uppdatering, nu ser det ut som något som är designat för daghemsbarn...

Problemet är lite grann om man har en riktigt inarbetad mail adress som används av många, som man inte har regelbunden kontakt med, där även adressen blir rekomenderad...

Ännu en anledning att hata Micro$oft (talar för mej själv)

Kan man inte eftersända mail med Hotmail? Alltså, automatisk forwarding?

EDIT: Jo, det går. Se bilder. Men om man inte loggar in inom 120 dagar raderas kontot. Så då kan du ställa in en påminnelse i iCal som påminner dig var 110:e dag om att logga in på hotmail.com. På så vis kan du få din hotmail i Mail.app, din iPhone eller vad som helst.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2008-11-07 10:37
Ursprungligen av henkebarn:

Kan man inte eftersända mail med Hotmail? Alltså, automatisk forwarding?

EDIT: Jo, det går. Se bilder. Men om man inte loggar in inom 120 dagar raderas kontot. Så då kan du ställa in en påminnelse i iCal som påminner dig var 110:e dag om att logga in på hotmail.com. På så vis kan du få din hotmail i Mail.app, din iPhone eller vad som helst.

Det verkar inte funka att vidarebefodra till gmail dock =/

"Du kan endast vidarebefordra e-post till ett eget domännamn eller en e-postadress som slutar på hotmail.com, msn.com, eller live.com. Försök igen. "

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-08 11:52
Ursprungligen av odis:

Det verkar inte funka att vidarebefodra till gmail dock =/

"Du kan endast vidarebefordra e-post till ett eget domännamn eller en e-postadress som slutar på hotmail.com, msn.com, eller live.com. Försök igen. "

Mm, jag hade också för mig det. Det finns dock alternativ till hotmails egna vidarebefordring. Jag bytte till gmail från hotmail och under övergångsperioden använde jag IzyMail - Please register your eMail address. Det funkade rätt bra, bara man kommer ihåg att förlänga "prenumerationen" när det är dags.

Gjorde inte det när jag försökte för något år sedan då de gjorde om Hotmail förra gången (och jag blev lika sur)...

Lite OT, men ändå samma ämne:

Varför måste dessa olika webdesigners göra om hela tiden, även om det blir sämre. Typexempel är Tradera. Sedan eBay köpte Tradera så har det gjorts om, men vissa grejer har man vant sej vid och de har väl varit ok, men sedan så fortsätter men att göra om, (INTA vidarutveckla) och detta senasteskede gör att listor och dyligt ser ut som någon nybörjare som gått en 3-dagars kurs designat knappar och dyligt.

Jag kör med gamla layouten tills de tar bort möjligheten att köra så, fast då är det väl bara veckor tills de gör om det igen.

Är det för att behålla jobben som de gör om sådant som redan fungerar ?

All (nästan?) mail som kommer från yahoo eller gmail hamnar automatiskt i Skräp mappen.

Känns lite som ett mönster...

Kan man inte ställa in ett autoreply, där det står något i stil med "Den här adressen kommer att upphöra. Skulle du vilja vara snäll och skicka ditt mail till xx@xxx.xx?
(Hotmail är inte särskilt bra...)"?

Ursprungligen av henkebarn:

...Skulle du vilja vara snäll och skicka ditt mail till xx@xxx.xx?

Är det någon slags porr e-mail ?!

Har märkt mer och mer att Hotmail INTE är anpassat/testat i Safari i Mac OS X!!!

Är jag konspirationalist (huh?!) eller är de klantskallar där borta i Redmond ???

Ursprungligen av SkrotNisse:

Har märkt mer och mer att Hotmail INTE är anpassat/testat i Safari i Mac OS X!!!

Är jag konspirationalist (huh?!) eller är de klantskallar där borta i Redmond ???

Du är inte konspirationalist .....

Gett upp hotmail för länge sedan. Ofta blev jag bara studsad mellan två kilometerlånga adresser (redirected)....och kunde aldrig logga in.

Idag har jag en mac.se adress och en gmail som skickar vidare till mac.se.
Allt inställt på IMAP och sedan kan jag kolla mailen både från iPhonen och datorn utan att det knorrar - har aldrig problemet att "mailet finns i den andra manicken"....

Ursprungligen av SkrotNisse:

Har märkt mer och mer att Hotmail INTE är anpassat/testat i Safari i Mac OS X!!!

Är jag konspirationalist (huh?!) eller är de klantskallar där borta i Redmond ???

Hotmail är en produkt från Microsoft, särskilt framtagen för att fungera med Internet Explorer - som också är en produkt från Microsoft. Det är inte Microsofts uppgift, enligt dem själva, att anpassa sig till några andra.

Å andra sidan så är MobileMe gjort för Mac och passar bäst ihop med Safari eller Firefox/Camino. Internet Explorer fungerar sådär eftersom Internet Explorer inte helt följer den officiella webbstandarden. Microsoft har gjort sin egen standard, Apple följer den officiella standarden.

Vill man köra Hotmail med Mac så är bästa alternativet Firefox eller Camino.
Microsofts upphörde med Internet Explorer Mac för flera år sedan.
Observera nu att Apple Safari finns för Windows, så är man Windows-användare och vill använda MobileMe till max så kör man Safari.

Microsoft tycker uppenbarligen inte att Mac-användare ska använda sig av deras produkter.

Ursprungligen av Raphael:

Internet Explorer fungerar sådär eftersom Internet Explorer inte helt följer den officiella webbstandarden. Microsoft har gjort sin egen standard, Apple följer den officiella standarden.

Du har precis summerat problemet.

May they rot in hell!!

Jo, det däör studsande minns jag, något med Safari och Hotmail...

Hm, konstigt...

Jo, jag byter nog. Så gmail är bra ? Jag kör bara ymail annars men har redan ett antal konton.

gamil är kanon, bästa är att med lite pill så kan du kolla mailen med Apples inbyggda Mail.

Alternativ B när du inte är hemma, då kan du logga in med Webläsare....

1
Bevaka tråden