Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G4 kraschar vid uppstart

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 12:45

Hallå!

Jag har en PowerMac G4 1,25 Ghz, den med stor blank metall lucka på fronten.
Den senaste tiden har den börjat krascha oftare och oftare vid uppstart, det är den fyrkantiga rutan där det står " You need to restart you computor...." på 4 språk som dyker upp under olika faser av uppstarten, ibland går den dock igång utan problem.

Jag har testat att göra en "clean install" av Tiger och kört alla uppdateringar, det hjälpte inte..
Jag har även testat att byta Ram minnen & satt dom i olika slots, hjälpte inte heller..

Har ni några tips på vad jag kan testa, vill ju inte springa och köpa ny hårdvara (om det nu är det som strular) innan jag vet med säkerhet vad felet är.

Tack på förhand!

Kan det vara så enkelt att det är det lilla batteriet på moderkortet som gett upp? Åldern är ju inne för datorn. Kostar ju inte så värst mycket att byta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 16:53

Ska se om jag hittar ett batteri på väg hem från jobbet, skall jag även köra en PMU reset?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-06 20:47

Har haft samma problem med min gamla G4, som går som server, och det har varit hårddisken som varit på väg att ge upp. Kan vara läge att skaffa ny HD.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 10:26

Inte hittat något batteri ännu men jag testade med en annan hårddisk, den kraschade på samma sätt mitt under installationen av OS X, hoppas nu på att ett nytt batteri kan lösa problemet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 13:28

Ok, då har jag testat nytt batteri, ramminne, och hd... inget biter.. några andra förslag?
Börjar bli desperat:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 13:53

Hold your horses! Efter att haft ute batteriet i några minuter så verkar det nu funka, har lyckat starta om 3ggr och surfat i 15 min utan problem, håller tummarna, tackar för hjälpen!

1
Bevaka tråden