Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Exchange-konto i Apple Mail?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-06 10:07

hur får jag Mail att funka på min mac hemma, jag har ett microsoft office mailkonto i skolan, går de att få de på mail på min mac? eller hur öppnar jag ett konto på min mac?

Om du menar att skolan har Exchange Server så är svaret; nej, det går inte. Nästa OS - Snow Leopard - ska visst fixa biffen sägs det.
Du får leva med webmail - för jag utgår från att skolan även lägger upp mailen som web...eller?

Ursprungligen av HNK:

hur får jag Mail att funka på min mac hemma, jag har ett microsoft office mailkonto i skolan, går de att få de på mail på min mac? eller hur öppnar jag ett konto på min mac?

Ursprungligen av Zimmerman:

Om du menar att skolan har Exchange Server så är svaret; nej, det går inte. Nästa OS - Snow Leopard - ska visst fixa biffen sägs det.
Du får leva med webmail - för jag utgår från att skolan även lägger upp mailen som web...eller?

Så kanske det är i Stockholm men på landet så funkar det.

Har ni en Exchangeserver på skolan så kan du använda Mail.app för det OM skolans mejlserver har imap igång. Har den det går det alldeles utmärkt att köra Mail.app mot den. Så fråga de systemadministratörer

Har den inte det får du antingen köra Microsoft Entourage eller vänta på Snow Leopard (Det ryktas att Mail.app ska få äkta exchange stöd där).

Jepp - glömde det. Sätter sysadm på imap i Exchange-servern så går det finemang - tyvärr så vill dom nästan aldrig det.
När OSX (Snow Leopard) fixar ActiveSync blir det på riktigt - och då får idioterna på IT-avdelningarna säga vad dom vill

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Så kanske det är i Stockholm men på landet så funkar det.

Har ni en Exchangeserver på skolan så kan du använda Mail.app för det OM skolans mejlserver har imap igång. Har den det går det alldeles utmärkt att köra Mail.app mot den. Så fråga de systemadministratörer

Har den inte det får du antingen köra Microsoft Entourage eller vänta på Snow Leopard (Det ryktas att Mail.app ska få äkta exchange stöd där).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 20:53
Ursprungligen av Zimmerman:

När OSX (Snow Leopard) fixar ActiveSync blir det på riktigt - och då får idioterna på IT-avdelningarna säga vad dom vill

Ja men faktiskt. Detta är ju ett stort hinder. När detta är bortsopat hittar säkert IT-killarna på nya men de borde vara enklare att komma runt.

Dom har inte lyckats stoppa min iPhone i alla fall :-D. Den synkar klockrent mot jobbets Exchange via ActiveSync och jag tror inte dom vet det ens...ActiveSync går väl via webmailen och IT-avdelningarna behöver inte veta ett skit...tror jag...

Ursprungligen av acke:

Ja men faktiskt. Detta är ju ett stort hinder. När detta är bortsopat hittar säkert IT-killarna på nya men de borde vara enklare att komma runt.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-06 11:37

ja skolan lägger upp webmail. Men hur gör jag om jag vill kunna använda mailprogrammet i mac. går det att koppla mitt hotmail konto till mail på macen?

Det finns redan många trådar som handlar om att använda Hotmail-konto i Mail.

Här är ett exempel:
http://www.99.se/apple-programvara/253666-hotmail-i-mail-app-upph-rt.html

Sök lite så hittar du många fler.

/Mod

Det är bara hoppas att Active Sync kommer i Snow Leopard.
Eller att M$ bygger en riktigt Outlook-klient till mac och inte vederstygelsen Entourage.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-07 10:27

vad är en imap ingång och hur tar jag reda p+å vad skolans sådan är?

Ursprungligen av HNK:

vad är en imap ingång och hur tar jag reda p+å vad skolans sådan är?

Det är inte "imap-ingång". Det är "IMAP igång".

Det handlar om att IMAP-funktionen i servern ska vara startad.

Internet Message Access Protocol - Wikipedia, the free encyclopedia

Och du frågar lämpligast den som har hand om din skolas mailserver.

1
Bevaka tråden