Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transmission + Com Hem

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-27 15:46

När jag tankar filer med Transmission så kan går det inte att surfa längre. Vad kan vara fel? Min flickvän som har en pc-laptop kan dock sitta och surfa glatt bredvid. Känns som det har med portar att göra, men jag vet egentligen inte alls.

Vi har Com Hem 24 mbit. Jag kör MacBook Pro med Leopard om det har betydelse.

Tacksam för hjälp!

Jag har exakt samma problem. Jag har Com Hem 24mbits också. En macbook och leo.
Vill gärna veta vad man kan göra åt saken också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-27 20:49

Vad händer, för jag kör då transmission utan problem på comhem.

Dock eftersom det är en assymetrisk anslutning så kan det vara en bra ide att begränsa uppströms hastigheten i trasmission.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-10-27 21:23

Jag får också problem med Internet efter ett tag. Kör dock Xtorrent, men har Comhems 10/1-uppkoppling. Brukar lösa sig när jag startar om Airporten.

Jag kör också Comhem men har inga sådana problem.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-10-27 21:35

Jag har inte comhem utan Telia24mb, och transmission e segare än fan när man tankar. Snabbt i övrigt men just transmission suger.

För mig så är problemet som så att när jag använder transmission och laddar ner något, så kan jag inte surfa eller logga in på msn t ex. det går inte.

Jag använder inte kabel, utan wlan. Om det har någon betydelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-27 23:15

Som sagt testa att begränsa upströms hastigheten (det lilla kugghjulet i nedre högra hörndet) till ex 100Kbyte/s om ni har 1Mbit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-27 23:18

Använder Transmission, iMac Alu 24", comhem 8/1 och Time Capsule. Inga som helst problem. ca 1Mb ned och ca 120-150 kbit uppåt brukar max ligga på. Inga problem med Time Machine, flytta filter till hårddiskar ansluta via Time Capsule, surfa eller andra problem indikationer.

Vad har ni som det strular för för routrar, kör ni med uPnP/har er router stöd för det?
Är det samma fel om ni kör ethernetkabel?

Jag har också Transmission och Comhem 8/1. Jag upplever det som segt att surfa ibland, men det brukar vara då Transmission nyttjar i stort sett all min bandbredd, dvs seedar och leechar för fullt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 13:39
Ursprungligen av henkebarn:

Jag har också Transmission och Comhem 8/1. Jag upplever det som segt att surfa ibland, men det brukar vara då Transmission nyttjar i stort sett all min bandbredd, dvs seedar och leechar för fullt.

Det är pga av att det blir köbildning pga att länken är assymetrisk, som du ser är delayen på länken direkt påverkad av hur mycket uppströms traffik som sänds ex:

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-10-28 13:42

Vet inte om detta har med saken att göra, och det verkar ju redan finnas svar på frågan...men:

Jag har telia 12-24 och det är omöjligt att få nån hastighet på transmission, pendlar mellan 50-800k. Kunde först inte för mitt liv förstå vad som va fel.

Det sista jag testa va att lägga in vuze ist och pang 1.8meg stabilt

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-10-28 10:16

Jag kör trådlöst på via den gamla Airporten (Ufot), och gissar att det är där som flaskhalsen liggen.

Det är sällan som jag maxar min lina med Xtorrent, så det borde inte vara några problem att surfa eller använda msn som tar väldigt lite i bandbredd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 11:36

Om trafiken går via router, kolla där, ofta så finns inställningar för max connections, MTU osv, det kan hjälpa.

Fungerar också att sänka max connections i transmission. Vad som är ok, beror väl på vad man har för bandbredd. Själv kör jag med 200 global max connections och det fungerar för mig (comhem 24mbit)

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-28 14:43

För mig verkar Transmission sluta (eller sänka hastigheten) ladda ner när jag går från datorn. Ett exempel är att när jag ska ladda ner en fil på ca 300 mb, (Har det långsammaste telia-bredbandet, så det tar högst ca 3 timmar) och startar laddningen på kvällen innan jag lägger mig och låter det ladda under natten, men på morgonen har det bara laddats ned knappt 100 mb! Låter jag det fortsätta ladda under dagen så är det ändå inte klart när jag kommer hem!

Men så länge jag sitter vid datorn puttrar det och går så fint så...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-28 16:12

ledin: Du har slagit på "stop from entering sleep mode" eller vad alternativet nu heter?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-28 19:06
Ursprungligen av d99gnu:

ledin: Du har slagit på "stop from entering sleep mode" eller vad alternativet nu heter?

"Prevent computer from sleeping with active transfers" är ibockat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-04 22:30

Kan lika gärna låta mitt första inlägg vara ett hjälpande sådant.

Har du comhem så blir du enkelt av med problemet genom att logga in i modemet. Och sedan välja Firewall och därefter bocka ur IP flood detection. Inga ändringar i transmission behöver göras.

God lycka

Ursprungligen av bonis:

Kan lika gärna låta mitt första inlägg vara ett hjälpande sådant.

Har du comhem så blir du enkelt av med problemet genom att logga in i modemet. Och sedan välja Firewall och därefter bocka ur IP flood detection. Inga ändringar i transmission behöver göras.

God lycka

Det lät som ett kanontips! Men hur gör jag för att logga in i mitt modem? Är det något IP-nummer jag ska söka efter? Eller hur gör man?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-05 02:04

Har du comhems fula trådlösa router/modem så är det 192.168.0.1 och ifall du aldrig loggat in är det blank lösenord som gäller

Ursprungligen av bonis:

Har du comhems fula trådlösa router/modem så är det 192.168.0.1 och ifall du aldrig loggat in är det blank lösenord som gäller

Sitter just i kö till ComHems support eftersom vad jag än anger som lösenord så blir det inte godkänt, Unathorized....... himla kul.

Skall se vad de säger.

Jag har INTE vart inne i modemet och ändrat ngt.

Enligt manualen levereras modemet inställt på att INTE fråga efter lösenord.

Undras vad ComHem gör med det ?

Underbart tips! Att vissa saker ska va så enkla när man väl får reda på det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-04 22:50

Håller med, har suttit i timmar med problemet. pratat med comhems support i ungefär lika många fått nya modem och jag vet inte vad. Så satt jag och surfade lite på internet och hittade tippset och vips va allt bra.

Fult är det, men inte trådlöst och IP-adressen funkar inte

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-05 23:24
Ursprungligen av henkebarn:

Fult är det, men inte trådlöst och IP-adressen funkar inte

Hmm gå in och kolla vilken gateway/router du ansluter till då du går ut på internet. Det är adressen du skall in på.

Airport > Nätverksinställningar>Avancerat>TCP/IP fliken sen står det efter Router: alternativt Gateway:

Ursprungligen av bonis:

Hmm gå in och kolla vilken gateway/router du ansluter till då du går ut på internet. Det är adressen du skall in på.

Airport > Nätverksinställningar>Avancerat>TCP/IP fliken sen står det efter Router: alternativt Gateway:

Alright! Tack, jag ska kolla när jag kommer hem imorgon bitti

Hmm... 10.0.1.1. Känns som att det är datorn?

Kommer ingenvart iallafall! Men jag kanske ska göra på något särskilt vis för att komma rätt? Ska man in i terminalen eller nåt? För jag har bara provat i Safari!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 10:35

Missade att du inte använde trådlöst. Använder du sladd går du samma väg fast du väljer Ethernet när du gått in på Nätversksinställningarna

Ursprungligen av bonis:

Missade att du inte använde trådlöst. Använder du sladd går du samma väg fast du väljer Ethernet när du gått in på Nätversksinställningarna

Well, mitt modem är inte trådlöst, men kopplat till en AirPort Extreme.
Ska undersöka ditt tips när jag kommer hem!

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 02:30

Testa 192.168.100.1.

På den adressen kommer jag åt mitt comhem modem (av märke Scientific Atlanta, grå ganska ful sak). Problemet är bara att man inte kan göra några inställningar där

Bevaka tråden