Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 stänger av sig hela tiden

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-26 14:02

Hej hej. Finns det någon som har eller har haft liknande problem som jag just nu har? Jag har en iMac G5 1,6 Ghz som har fungerar utmärkt bortsett från fläkljuden. Men nu plötsligt så stänger den bara av sig utan att jag ens har rört den, ibland vid uppstart och ibland när den har varit igång ett tag. Jag har inte installerat några nya minnen eller dylikt. Allt är original.

Finns det någon som vet vad felet kan vara?

moff :">

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-04 21:32

egentligen ska jag låta experterna svara på det men kan det inte vara Nätaggregatet som spökar? jag har en imac g5 som betedde sig precis som din för 2år sedan. när jag lämnade in den för att få de fixad så sa dom att det var ett känt fel som funnits på en del imacar så apple stod för reparationen. jag vet inte om du har samma fel,
det överlåter jag till experterna att komma fram till. lycka till

Kan i värsta fall vara svullna kondensatorer, första omgången iMac G5 (tillsammans med Dell och en hel massa andra under samma tidsperiod) drabbades tyvärr av dåliga komponenter. Du kan öppna datorn och kolla moderkortet efter kondensatorer som ser svullna/spruckna ut (de ska normalt se ut som små ölburkar, med raka kanter), men om det är så finns det inget att göra eftersom den förlängda garantin gått ut vid det här laget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-05 18:08

Tack för alla svar. Jag hittade några trådar på andra forum som också tyckte jag skulle kolla efter dåliga kondensatorer men dom som finns på min iMac verkar vara ok. Så det är nog nätagregatet som spökar. Får ta och lämna in den och hoppas att Apple kan fixa den.

/Mattias

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-07 16:57

ett tips är väl att kolla om den förlängda garantin fortfarande gäller. kanske till och med finns någon på detta forum som vet:)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-09 11:15
Ursprungligen av ceda:

ett tips är väl att kolla om den förlängda garantin fortfarande gäller. kanske till och med finns någon på detta forum som vet:)

Är datorn längre än tre år så gäller det tyvärr inte.
Apple - Support - iMac G5 Repair Extension Program for Video and Power Issues

1
Bevaka tråden