Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inaktivera mini DVI ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-11-05 13:29

Hej allihopa!

Har just fått hem min första mac, så jag håller fortfarande på att lära mig en hel del.
Med iMacen jag beställde, så beställde jag även en Mini DVI - S-Video kabel. Jag behöver denna då jag oftast ligger i sängen och ser på film på TVn.

Allting fungerar bra, jag kan köra dubblerings läge (eller var det nu heter), eller alternativa 'Utöka skrivbord', men då är det en sak som stör mig - Då jag direkt stoppar in kabeln blir det som standard att den utökar skrivbordet till TVn, men jag vill kunna ha i kabeln Utan att den skickar ut signaler till TVn. Jag måste alltså dra ut kabeln varje gång jag inte vill se på TVn..

Finns det något sätt att inaktivera den sekundära skärmen?

Tack på förhand!

Tyvärr inte, har sökt och frågat på forumet förut.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-11-06 10:08

Okej, sorry att jag inte sökte nog mycket! :S

Tack för svaret!

Går det inte bara att släcka eller stänga av TVn?

Det spelar ingen roll, har du kabeln med bild in i mac'n så tror datorn att tv'n eller den externa skärmen är på.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Det spelar ingen roll, har du kabeln med bild in i mac'n så tror datorn att tv'n eller den externa skärmen är på.

Inte om du använder HDMI. Inte på min TV i alla fall.

1. TVn avstängd. Macen på. Pluggar in kabeln.

2. TVn är fortfarande avstängd. Macen har bara en skärm igång; den interna.

3. Slår på TVn. Macen upptäcker direkt den nya anslutningen och växlar till dubbelskärmläge.

4. Slår av TVn. Macen återgår omedelbart till att enbart använda den interna skärmen.

Utrustningen är Macbook, mini DVI till DVI, DVI-HDMI-kabel, Samsung LCD-tv. OS X Leopard.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-11-06 13:13
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Inte om du använder HDMI. Inte på min TV i alla fall.

1. TVn avstängd. Macen på. Pluggar in kabeln.

2. TVn är fortfarande avstängd. Macen har bara en skärm igång; den interna.

3. Slår på TVn. Macen upptäcker direkt den nya anslutningen och växlar till dubbelskärmläge.

4. Slår av TVn. Macen återgår omedelbart till att enbart använda den interna skärmen.

Utrustningen är Macbook, mini DVI till DVI, DVI-HDMI-kabel, Samsung LCD-tv. OS X Leopard.

Om jag ska vara ärlig så är jag inte 100% säker på att jag ens har prövat stänga av TVn, lite pinsamt om det skulle fungera faktiskt. Läste faktiskt någonstans om att Macen känner av någon slags ström i kabeln..
Jag har aldrig använt Mac förut, så jag är så van att det bara ska gå att inaktivera på PC'n. Får testa då jag kommer hem!

Tack för alla svar

Dra ur kontakten ur adaptern men låt adaptern sitta kvar i datorn, hur fungerar det?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-06 12:01

skulle va om de finns nån sorts brytare (med knapp el liknanade) som du kan sätta mellan kablarna så man kan "stänga av och på" kabeln men då är de ju nästan lika enkelt att dra ur och sätta i kablen.

Vad har du för TV kopplad till iMacen och hur funkar de? jag har funderat på att göra desamma.

Såg nu att trådskaparen använder S-video. Då var mitt inlägg antagligen inte till någon nytta.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-06 12:43

Då blir de att göra på de sättet med iMacen, men hur är de med ljudet du får väl inget ljud genom mini dvi?

Nej helt riktigt. DVI skickar inget ljud. Det får man dra separat.

TV-apparater har ofta ett par RCA-jack i anslutning till HDMI-kontakten. Jag drar dock ljudet direkt till stereon.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-06 12:51

men hur är det med nya displayport? visst kan den skicka ljud? då skulle det gå att ha en dispayport-HDMI (på de nya macarna) adapter o köra direkt till tv för att slippa en extra kabel.

Ursprungligen av HNK:

men hur är det med nya displayport? visst kan den skicka ljud? då skulle det gå att ha en dispayport-HDMI (på de nya macarna) adapter o köra direkt till tv för att slippa en extra kabel.

Ja teoretiskt sett ska det gå. Men det finns ingen än vad jag vet. Display port har stöd för ljud i samma kabel, men jag vet inte om Apple har implementerat stöd i OS X för det.

Sen tror jag att bara DVI/HDMI kan känna av vad som är anslutet.

VGA och S-video och så vidare tror jag inte har något sådant.

1
Bevaka tråden