Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup till ReadyNAS via FTP?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 11:20

Idag kör jag backup från min MacBook Pro till en portabel hårdisk med hjälp av Silverkeeper. Det har fungerat utmärkt. Men nu har jag tröttnat på att bära hem antingen datorn eller hårddisken varje dag.

Går det att ha till exempel Netgear ReadyNas NV+ som extern server på annan fysisk plats och och köra backup via ftp?

Du kan backa till ReadyNAS via rsync, mycket smidigare än FTP.

rsync ftp? Har dessa något med varandra att göra? Är inte rsync ett unix-app och ftp ett nätverksprotokoll?

Ursprungligen av Johan S:

Du kan backa till ReadyNAS via rsync, mycket smidigare än FTP.

Mjo, men ReadyNAS har stöd för rsync och skall man backa från tex OS X eller linux så lämpar det sig ypperligt. Man kan tex välja att bara skicka uppdaterade filer osv.

Visa gärna hur!

  • I admin-GUI'et på nassen. Under Services, aktivera rsync.

  • Slå på Read/Write under Rsync på den Share som man skall ansluta till.

  • Nu för att överföra saker från en Mac eller Linux, gör ett litet script med innehåll liknande detta nedan:

    /usr/bin/rsync -a /mnt/raid/backup/servers/ nas-4.adress.se::nas-4/servers/

Detta speglar mappen "servers" till samma mapp på sharen "nas-4".
Scriptet körs med fördel i crontab eller launchd.

I exemplet ovan används ingen inloggning, detta kan dock sättas på under rsync-inställningarna i nassen.

Ahhh perfekt!
Tack!

Nu ska jag bara klura ut hur man kör rsync på win.

Har för mig att ja provat nån gång o de var inte sådär jättebra, men de kan ju ha ändrats.

Ursprungligen av Plaschy:

Går det att ha till exempel Netgear ReadyNas NV+ som extern server på annan fysisk plats och och köra backup via ftp?

Kort svar: Ja, det går.

Långt svar: Ja, det går, men om ReadyNAS:en står bakom en brandvägg så kan det vara svårt att få till FTP-uppkopplingen.

Längre svar: Du slår på FTP i administratörsgränssnittet på ReadyNAS:en, väljer vilka portar du vill ha som "passive ports" (behövs om den står bakom brandvägg). Öppnar FTP-portarna (inkl. de passiva portarna) i brandväggen. Det kan dock vara problem med "User" som "Authetication mode" (iaf när jag provade sist), och "Anonymous" är ej att rekommendera.

Ang. rsync: Om du skall köra med rsync till din ReadyNAS över internet (alltså ej lokalt) så rekommenderar jag att du installerar "EnableRootSSH"-plugin:en härifrån: NETGEAR ReadyNAS Community ReadyNAS Add-ons.

Jag skulle rekommendera att köra rsync över SSH. FTP är ett uråldrigt protokoll som skapades helt utan brandväggar, säkerhet eller NAT i åtanke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 15:17

Tack för alla svar. Imorgon bär det av tiill Macoteket...

1
Bevaka tråden