Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ny Bootcamp starta på befintligt Parallels-Windows?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-01 14:11

Jag har Windows XP i en parallelsmiljö i min MBP. Kan jag i efterhand installera Botcamp och starta datorn på det system jag har i Parallels?

Du menar alltså att starta parallells-windows i bootcamp miljö?
Inte vad jag vet, skulle vara intressant om det fungerade!

  • Medlem
  • 2008-11-05 15:14

Synd. Jag har ingen lust att lämna ifrån mig datorn till it-avdelningen för en Bootcampinstallation.

Förstår jag, har samma bekymmer....

Jag vill göra tvärtom - jag har en bootcamp installation med XP+program som funkar utmärkt. Nu skulle jag ibland vilja använda den bootcampinstallationen av XP direkt från OSX via någon emulering och slippa göra omstart. Jag vill såklart ha kvar möjligheten att köra bootcamp vid spel och annat krävande arbete, men samtidigt slippa två installationer av XP.
Funkar det att använda bootcamp rakt av i nån av emuleringsprogramen?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-06 09:55
Ursprungligen av BonneSwe:

Jag vill göra tvärtom - jag har en bootcamp installation med XP+program som funkar utmärkt. Nu skulle jag ibland vilja använda den bootcampinstallationen av XP direkt från OSX via någon emulering och slippa göra omstart. Jag vill såklart ha kvar möjligheten att köra bootcamp vid spel och annat krävande arbete, men samtidigt slippa två installationer av XP.
Funkar det att använda bootcamp rakt av i nån av emuleringsprogramen?

Ja det fungerar med Parallels, så kör jag.

Att använda Bootcamp virtualiserat funkar även i VMware. Motsatsen kan jag dock inte tänka mig funkar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att använda Bootcamp virtualiserat funkar även i VMware. Motsatsen kan jag dock inte tänka mig funkar.

Skillnaden däremellan är att data i ena fallet ligger direkt på disk, i andra fallet i en fil. Virtualiseringsprogram kan arbeta med virtuella diskar i filer, men oftast även med vanliga diskar. Datorns fasta programvara har däremot svårt att veta hur den ska starta från filen som virtualiseringsprogrammet använder. Jag skulle i så fall försöka med att migrera datan ur filen till en lämplig disk, med dd eller ett annat lämpligt verktyg och därefter använda disken.

Hjälp mig tillrätta är ni hyggliga...

Jag har XP på en separat partition på min hårddisk och kör bootcamp.
Jag har nu köpt Parallell Desktop och vill att Parallell använder min befintliga XP-installation.
Har inte längre tillgång till original XP-skiva*, däremot har jag prydligt noterat serienumret som är knutet till skivan.

Hur i bängen skall jag få Parallell att starta min befintliga installation?

*Skäms att säga det, men skivan humpades i sopbingen av misstag....

Jag antar att det här problemet behandlats flera gånger, men jag är inte människa att hitta rätt tråd!

Nähä, hittade just hur man styr in Parallell till Bootcamp-partitionen. Man var tydligen tvungen att hoppa ur installationsprogrammet för att kunna styra om pekaren.

Nu snurrar allt på.

Ursäkta att jag besvärade!

  • Medlem
  • 2008-12-16 22:20
Ursprungligen av dxaren:

Ursäkta att jag besvärade!

Jaharu, hur skulle det se ut om alla kom hit till 99.se och ställde frågor?!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-29 14:28
Ursprungligen av dxaren:

Nähä, hittade just hur man styr in Parallell till Bootcamp-partitionen. Man var tydligen tvungen att hoppa ur installationsprogrammet för att kunna styra om pekaren.

Nu snurrar allt på.

Ursäkta att jag besvärade!

Hur gjorde du ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-19 16:55

Men kan man inte boota upp med parallels? Skulle vilja kunna starta upp med enbart xp igång då det blir alledes för segt att köra osx och xp samtidigt...

Njaeae.... Parallell är ett QS 10-program och kräver OS10 för att kunna startas och köras. Att Parallell i sin tur skapar en PC-sfär är en annan femma.. Du kan vinna lite prestanda genom att i stänga ned oanvända program, men du är då ute på hal is.

Vill man ha max-prestanda får man snällt använda Bootcamp och får då 100% PC!
(http://www.apple.com/se/macosx/features/bootcamp.html)

Jag använde Bootcamp för att köra Alibre (ett CAD-program), men stod inte ut med att vara fastlåst i XP:s underliga värld av DLL-konflikter. Prestandavinsten var helt enkelt inte värt besväret.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 14:49

Jag har både parallels och vmware fusion och jag använder endast vmware fusion med boot camp. Fungerar bättre och snabbare med min vista installation än parallels.

//Rob

1
Bevaka tråden