Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jpg blir färglösa?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-03 13:18

Har ett problem med JPG-bilder som blir färglösa.
Sysslar med foto-retuschering, cs3 är det som används.

Orginalbilderna är i raw-format, säg att den är lite färglös och matt...

In i ps, fixa och dona, och förstärk färger m.m.... och sparar som jpg.
Stänger ner psd-filen.
Öppnar den nysparade jpg-kopian, och den ser skitbra ut!

Öppnar sen bilden i windows egna bildvisnings-program... matt och trisst.
Lite som innan jag stoppade in fotot i PS.

Det skumma är att PS visar den bra, windows dåligt.

Om jag sparar bilden som Tiff istället och tittar i windows egna bildvisning, ser den fin och färgstark ut, precis som i PS.

Så... varför blir jpg olika mellan programmen, medan tiff ser korrekt ut?

Frustrerande när folk vill ha en jpg-kopia att kika på...

Använder du sRGB? adobeRGB?

Det är väll något med hur programmet den läser profiler..

Bilderna på min hemsida ser helt klart olika ut i Safari och Firefox.. (Safari är bäst)

Dags at börja plugga färgrymder då.

AdobeRGB är en färgrymd som är STOOOOR.
sRGB är lite mindre, en delmängd av Adobe RGB.

När man sparar det färdiga resultatet, använd sRGB.

sRGB används mestadels på PC. Safari använder den större AdobeRGB.
Det blir ju som du säger bättre i Safari.

sRGB - Wikipedia, the free encyclopedia
RGB color space - Wikipedia, the free encyclopedia
Adobe RGB color space - Wikipedia, the free encyclopedia

(Total överkurs)
För den med sömnproblem rekommenderas LAB Colorspace;
Lab color space - Wikipedia, the free encyclopedia

Tur att matten är så lätt annars hade det ju blivit lite motigt

Enkelt uttryckt kan man säga att LAB innehåller alla färger ögat kan se, Adobe RGB1998 cirka hälften av alla färger ögat kan se och sRGB är betydligt mindre.

Inte riktigt:

Safari hanterar alla färgprofiler och konverterar för visningens skull upp den till den bildskärmsprofil användaren valt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-04 14:19

Tack för svar, har fått lite klarhet med här av en vän som ryckte in.

Fick förklaringen att windows egna använder srgb... därför just jpg såg annorlunda ut.

Ja, detta är ju ett av de skäl till att vi här kör Mac istället för Windows.
Windows inbyggda programvaror saknar nämligen hantering av färgprofiler. Internet Explorer och Windows inbyggda bildvisare har inget stöd för olika färgprofiler. Så om du kör en bild i Adobe RGB så kan varken IE eller bildvisaren i Windows visa bilden på rätt sätt.

Photoshop har stöd för färgprofiler (givetvis, det är ju ett professionellt bildhanteringsprogram). I Macen så finns det stöd för färghantering i de mjukvaror som följer med Macen, som Safari och Förhandsvisning. Därför uppstår inte detta problem i Macen.

Varför är det inte så med firefox?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-11-04 19:12

För mig ser det ut så här:
Läser in en bild i PS på min Mac och trycker till färgerna så de blir mättade och fina precis som jag vill ha dem. Sen sparar jag ner den (save as) och öppnar den i bildvisningsprogrammet Xee eller i Firefox. Där blir den blek och tråkig i färgerna.

Tittar jag på samma bilder i Internet Explorer på en PC ser den bra ut.

Efter att ha läst runt i massa trådar om färhantering så verkar problemet för de flesta vara precis tvärtom.

Jag ska hem och testa att öppna bilder i olika program (Safari vs Firefox tex) och se om det blir någon skillnad.

Men spar du i sRGB då?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-11-04 20:48
Ursprungligen av jurassic579:

Men spar du i sRGB då?

Om du menar mig så, ja

Förrut så var det skillnad mellan safari och firefox, safari läser profiler och min hemsida så helt klart bättre ut i safari men iochmed att firefox 3 läser profier så är det helt lika..

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-11-05 07:27
Ursprungligen av jurassic579:

Förrut så var det skillnad mellan safari och firefox, safari läser profiler och min hemsida så helt klart bättre ut i safari men iochmed att firefox 3 läser profier så är det helt lika..

Stämmer verkligen det? Jag sitter precis och jämför mina bilder i Firefox 3.03 vs Safari 3.1.2 och bilderna är helt klart olika. Safari visar mer färgmättnad.

Ursprungligen av Arimos:

Stämmer verkligen det? Jag sitter precis och jämför mina bilder i Firefox 3.03 vs Safari 3.1.2 och bilderna är helt klart olika. Safari visar mer färgmättnad.

Har du aktiverat färghanteringen i FF? Om du bara installerat programmet är färghanteringen inaktiverad. Skriv "about:config" i länkrutan. Skriv "color" vid filter. Dubbelklicka på 'gfx.color_management.enabled', så att värdet blir 'true'.

Stefan

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-11-05 08:23
Ursprungligen av stefanprofiler:

Har du aktiverat färghanteringen i FF? Om du bara installerat programmet är färghanteringen inaktiverad. Skriv "about:config" i länkrutan. Skriv "color" vid filter. Dubbelklicka på 'gfx.color_management.enabled', så att värdet blir 'true'.

Stefan

Jag hade inte aktiverat det,nej. Nu har jag lärt mig nåt nytt och nu ser bilderna ut som jag vill, även i FF. Tack för det!

1
Bevaka tråden