Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska företagen betala för sjukskrivningarna?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med risk att starta en politisk diskussion, men är det rimligt att företagarna ska betala sina anställdas sjukskrivningar, tycker ni?

Vilka konsekvenser skulle det få för dig som småföretagare?

Citat:

citera: Förändringen – att arbetsgivarens får ta ett större ansvar – kommer till en början bara att gälla offentlig sektor.
Hans Karlsson är inte säker på om förändringen så småningom ska gälla även den privata sektorn.
  – Det är något som måste utredas.
  Han säger dock:
  – Det är ingen i det här förslaget som tycker att systemen fortvarigt ska vara olika på arbetsmarknaden.

Regeringens förslag

Större ansvar för arbetsgivarna. Offentliga arbetsgivare får ansvar för mellan 15 och 50 procent av sjukpenningen efter de första 14 dagarna.

Deltidssjukskrivning ska bli huvudregel. Detta för att den sjukskrivne inte ska förlora kontakten med arbetsmarknaden.

100 nya halvtidstjänster för försäkringsläkare vid försäkringskassorna. Regeringen vill dessutom förbättra utbildning för försäkringsläkarna.

Den sjuke arbetstagaren ska får större delaktighet och ansvar i sjukskrivningsprocessen. Det handlar bland annat om att beskriva sin arbetssituation och vad som kan ligga bakom ohälsan.

Tidsbegränsad sjukersättning. Högst tre år i taget. Undantag ges för personer över 60 år.

Sjukpenning ersätts av aktivitetsersättning senast ett år efter sjukskrivningsdagen.

Åtgärderna föreslås träda i kraft den 1 juli i år.

Källa: regeringen.se

En arbetsgivare som får ta större ansvar för sina anställdas sjukskrivningar kommer tvingas att lägga mer energi på att hålla dom friska. Det borde i förlängningen ledan till sundare arbetsmiljöer, bättre uttrustning och humanare arbetsbelastning.

Om man inte kostar på att hålla personalen frisk så får man ta smällen vid ett senare tillfälle när dom blir sjuka.

Ett bra förslag tycker jag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Vilka konsekvenser skulle det få för dig som småföretagare?

Att anställa är den absolut största investering du kan göra. Maskiner kan vara dyra, men de kostar EN gång och är sedan avdragsgilla i bokföringen.
En anställd med en lön på 15´ kostar i runda slängar 250´ (20´ i lön = ca 330´). Om året!

En småföretagare som bara behöver en eller några anställda lever farligt. Den nya lagen innebär risker som kan vara direkt avgörande för företagets överlevnad. Mitt råd är att köpa in tjänster. Bemanningsföretag för personal, lagerhotell för lager/lagerpersonal etc.

Jag har haft 18 anställda som mest. Idag skulle jag inte anställa alls. Jag lägger ALLT på entreprenad.

I en tidigare tråd nämndes MBE. En alldeles utmärkt lösning. Jag använde ett grekiskt MBE i ett par år som mitt grekiska "platskontor". Funkade alldeles utmärkt. Konceptet kan säker användas här i Sverige också.

Staten måste börja sära på begreppen. De kan inte skapa lagar som är acceptabla för storföretagen, men kan vara direkt förödande för småföretagen.
Fast det är väl bara en nåd att stilla bedja om...

/Bosse

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 11:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Med risk att starta en politisk diskussion, men är det rimligt att företagarna ska betala sina anställdas sjukskrivningar, tycker ni?

Vilka konsekvenser skulle det få för dig som småföretagare?

Med risk...! Slant du på "Skapa inlägg"-knappen?

Snart kommer moderat...orn och tar dig i örat

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
En arbetsgivare som får ta större ansvar för sina anställdas sjukskrivningar kommer tvingas att lägga mer energi på att hålla dom friska. Det borde i förlängningen ledan till sundare arbetsmiljöer, bättre uttrustning och humanare arbetsbelastning.

Om man inte kostar på att hålla personalen frisk så får man ta smällen vid ett senare tillfälle när dom blir sjuka.

I stort sätt har du rätt. Problemet är om du har ett litet företag med säg tre, fyra anställda och en av dessa blir svårt sjuk. Då måste den övriga personalen jobba dubbelt så hårt för att dra in tillräckligt med pengar för att kunna betala den sjukes sjukersättning. Detta i sin tur leder troligen till att din personal blir "utbränd" och kanske t.o.m i sin tur sjukskriver sig. Min gissning är att många småföretag snabbt skulle gå omkull.

Vem vågar sedan anställa efter att gått på en sådan smäll? Då får vi ett samhälle där alla går på entreprenad. Är det så vi vill ha det?

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
I stort sätt har du rätt. Problemet är om du har ett litet företag med säg tre, fyra anställda och en av dessa blir svårt sjuk. Då måste den övriga personalen jobba dubbelt så hårt för att dra in tillräckligt med pengar för att kunna betala den sjukes sjukersättning. Detta i sin tur leder troligen till att din personal blir "utbränd" och kanske t.o.m i sin tur sjukskriver sig. Min gissning är att många småföretag snabbt skulle gå omkull.

Vem vågar sedan anställa efter att gått på en sådan smäll? Då får vi ett samhälle där alla går på entreprenad. Är det så vi vill ha det?

[/quote]Håller med dig till fullo. Men vi måste komma ihåg att än så länge gäller detta endast företag inom den offentliga sektorn. Vi få ju hoppas att det skapas ett bättre regelverk för den privata sektorn senare.

  • Medlem
  • 2003-01-22 17:22

Det här är fel väg tycker jag.

Det skulle ju fungera om det var så att det bara är arbetsplatsens fel att människor blir sjuka ! De flesta är ju bara på jobbet i 8 timmar och det är en väldigt stor del av de anställdas liv och leverne som aebetsgivaren inte kan påverka. Speciellt inte att barnen drar hem den ena kräksjukan efter den andra från dagis.

Låt säga att du har ett litet företag och en anställd blir sjuk, då har du nog med problem som det är:

- Du måste själv göra hans jobb
- Något av dina åtaganden kommer att bli försenade
- Du får betala förseningsviten till kunden, eller till och med förlora kunden.
- Du måste dessutom betala en del av hans lön
- Om han är sjuk ofta, så kan du dessutom inte säg a upp honom och ersätta honom med en ny utan att behöva hitta på någon annan orsak..

Jag har ingen bra lösning men jag såg ett förslag tidigare där en del av de sociala avgifterna var kopplade till hur sjuk personalen var. Som det är nu så betalar små och stora företag lika mycket, men sjusktalen skiljer sig markant mellan stora och små företag.

mvh

Så har den här tråden tyvärr blivit aktuell igen. Här finns det risk för att vi klampar in på politik igen, men jag anser att det är en så pass viktig diskussion för oss som är egenföretagare att det inte kan hjälpas.

Alla arbetsgivare ska vara med och delfinansiera sjukpenningen, enligt arbetslivsminister Hans Karlsson.

Vad betyder, som Hans Karlsson uttrycker det; "ökade ekonomiska incitament för arbetsgivarna" för oss i praktiken?

Jo, det betyder att varje arbetsgivare, offentlig som privat, kommer att bli betydligt mer försiktig att anställa någon som löper en stor risk att bli sjukfrånvarande.

(Själv så är det stopp för anställningar hos mig. Nu hyr jag bara in folk...)

Dessutom betyder det att vi överger tanken på ett offentligt skyddsnät vid sjukdom för alla.

Är det inte politikernas uppgift att värna om vårt välfärdssystem? Ser dom inte att skyddsnäten utnyttjas? ...eller är det helt enkelt så att de är för fega för att ta i denna fråga på allvar.

1
Bevaka tråden