Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt nollställd på att sälja bärbara datorer

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-04 09:57

Hej allihop!

Har fått tag i ett lager av en firma som konkat. Jag fick köpa ett stort gäng bärbara datorer m.m för ett riktigt bra pris.
Nu till problemet. Jag har inte en aning om hur jag ska sälja dom vidare. Detta borde jag ju tänkt på innan jag köpte partiet men jag hade inte speciellt lång betänketid.

Ska jag köra fullt ut och starta firma o köra en webbshop genom Jetshop m.m eller kan man fixa till en enkel sida och sälja dom som privatperson? Vad säger lagen osv?
Skulle ni lita på en enkel hemsida gjord av en privatperson?
Tänkte sälja grejerna mot postförskott eller kanske genom internetgirot så man känner sig lite säkrare när man beställer.

Som sagt, jag är helt nollställd. Hur skulle DU göra?

Att köpa billig bärbar på typ Blocket har ju fått lite dåligt rykte p.g.a lurendrejare. Men jag tror ändå att du tjänar mest på att sälja dem en och en som privatperson via Blocket eller Tradera. Teckna firma, egen websida och marknadsföring kostar väl en del. Själv skulle jag nog inte orka utan försöka sälja hela partiet/problemet till någon annan till ett högre pris än vad jag betalat för det.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-04 12:48

prova först på gratis annonssajter och kolla intresset, var seriös och svara snabbt på mail etc. erbjud dig skicka om ni kommer överrens om säker betalning med postförskott eller liknande. fortsätt sedan ev. med annons på blocket eller liknande. att prova annonssidorna på olika dataforum kan nog funka bra, eller prylforum övh.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-04 13:50

Ska man då försöka förklara direkt i annonsen varför man säljer nya bärbara datorer i kartong till ett riktigt bra pris? Jag menar, jag själv skulle ju tom reagera på att det låter skumt. Vad tycker ni ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-04 13:56
Ursprungligen av Koi:

Ska man då försöka förklara direkt i annonsen varför man säljer nya bärbara datorer i kartong till ett riktigt bra pris? Jag menar, jag själv skulle ju tom reagera på att det låter skumt. Vad tycker ni ?

Ärlighet varar längst skulle jag säga!

Ursprungligen av Koi:

Ska man då försöka förklara direkt i annonsen varför man säljer nya bärbara datorer i kartong till ett riktigt bra pris?

Självklart!

Och varför säger du "försöka"? Vad är det som skulle vara svårt att förklara? Det är bara att skriva att du har köpt ett konkurslager. Inga problem att formulera. Helt omöjligt att missförstå.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-04 14:03

OT: Vad är det för datorer?

Håller med, var så rak du kan i texten. Sälj dem via blocket om det rör sig om ett rimligt antal, är det tresiffrigt kan du nog behöva tänka över hur du skall gå tillväga.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-04 14:56

Jo det är väl klart att man kan skriva att man köpt ett konkurslager, jag trodde bara inte det fenomenet var så utbrett men det sker visst titt som tätt.

Till nllub: Jag kan skriva ihop en lista till dig när jag gjort en ordentlig inventering om du skulle vara intresserad.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-04 17:10
Ursprungligen av Koi:

Till nllub: Jag kan skriva ihop en lista till dig när jag gjort en ordentlig inventering om du skulle vara intresserad.

Om det är några macar som inte är för gamla(Intel eller G5) kan det vara intressant!

Är det inte lite skumt att du fått "ett riktigt bra jättebra pris" ? Är det ett riktigt löjligt lågt pris vi pratar om ? Har du undersökt så att datorerna fungerar ? Finns de i obruten förpackning ? Kan du få papper på varifrån säljaren har köpt datorerna ? Risk för stöldgods ? Känner du försäljaren ? Är du datakunnig så du kan avgöra om modellerna är hyfsat moderna och uppgraderade gamlingar ? Software; finns senaste programvaran i datorerna ? Kan bli dyrt annars om köparen måste betala för Leopard o dyl.

Bara undrar...

Ursprungligen av KaRo:

Är det inte lite skumt att du fått "ett riktigt bra jättebra pris" ? Är det ett riktigt löjligt lågt pris vi pratar om ? Har du undersökt så att datorerna fungerar ? Finns de i obruten förpackning ? Kan du få papper på varifrån säljaren har köpt datorerna ? Risk för stöldgods ? Känner du försäljaren ? Är du datakunnig så du kan avgöra om modellerna är hyfsat moderna och uppgraderade gamlingar ? Software; finns senaste programvaran i datorerna ? Kan bli dyrt annars om köparen måste betala för Leopard o dyl.

Bara undrar...

Kan bara tillägga att det finns massor av sådana här deals som både är genuina och legitima utan att det ska vara stöldgods.

Senast redigerat 2008-11-05 12:48

Har tagit bort en mening ur ett inlägg, och tagit bort två inlägg.

Föreslår att KaRo och SkrotNisse för sin egen lilla diskussion via PM istället.

/Mod

Ursprungligen av nllub:

Om det är några macar som inte är för gamla(Intel eller G5) kan det vara intressant!

G5:orna var trots handtagen aldrig särskilt bärbara.

Ursprungligen av M. Sundbom:

G5:orna var trots handtagen aldrig särskilt bärbara.

Det kan jag skriva på! Tunga och vassa att bära. (PowerMacarna alltså... iMacarna var inte lika vassa.)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-05 10:30
Ursprungligen av henkebarn:

Det kan jag skriva på! Tunga och vassa att bära. (PowerMacarna alltså... iMacarna var inte lika vassa.)

Nä dom är inte så trevliga att bära på, men det är ju också stationära dator så så länge man inte håller på med det jag gör på jobbet slipper man ju bära dom så ofta

Det är iMac som är mest intressant btw.

Ursprungligen av nllub:

Nä dom är inte så trevliga att bära på, men det är ju också stationära dator så så länge man inte håller på med det jag gör på jobbet slipper man ju bära dom så ofta

Det är iMac som är mest intressant btw.

Läs första inlägget! Där står att det handlar om "bärbara datorer". Därför fick du kommentarer angående G5-ornas bärbarhet, och därför lär det inte finnas några iMacar på listan.

Visserligen skriver han "bärbara datorer m.m.", men jag gissar att "m.m." syftar på att konkurspartiet också innehöll andra saker än datorer.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-06 10:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Läs första inlägget! Där står att det handlar om "bärbara datorer". Därför fick du kommentarer angående G5-ornas bärbarhet, och därför lär det inte finnas några iMacar på listan.

Visserligen skriver han "bärbara datorer m.m.", men jag gissar att "m.m." syftar på att konkurspartiet också innehöll andra saker än datorer.

Ah Fick nog en släng av dyslexin...

Tänk på att skattemyndigheten börjat få upp ögonen på "privatpersoner" som säljer kopiöst med prylar på Blocket/Tradera. En egen firma kanske inte vore så dumt trots allt...

Men annars: självklart skall du tala om att det är ett konkurslager etc. Varför skulle du smyga med det? Om inte kommer snart olika forum att krylla av varningar för en skummis som kränger ut ett till synes obegränsat antal burkar som "privatperson". Och så kommer skattetrollen och tar dig, som sagt.

Ett problem här är att han köpt datorerna som privatperson och var det moms med i priset så får han inte tillbaka det och när han sedan säljer dem som firma så måste han lägga på 25% och sedan betala skatt på vinsten.

Exempel; datorerna köptes in för 4000kr/st och låt säga att ett acceptabelt pris är 7500kr/st (man vill ju inte sitta på datorerna i 6 månader och jobba arslet av sej för att sälja varje dator).

20% går bort som moms, netto 6000kr, dra bort skatten på vinsten dvs ≈30% på de 2000kr vilket ger en ungifärlig vinst på 1400kr per dator.

Jämfört med att sälja datorerna som privatperson för 7000kr/st = 3000kr/dator.

MEN detta beror ju på hur många datorer det handlar om och vilka modeller...

Är det macar vi pratar om så har du ju en ypperlig avyttringskanal i detta forum!

Är det ett gäng dellar - mja...

1
Bevaka tråden