Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ultimata programmet för att göra anteckningar på föreläsningar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Söker ett bra program för att kunna göra anteckningar på min macbook på föreläsningar. NeoOffice (och förmodligen AbiWord och MS Word även om jag inte testat dem) känns för stort, klumpigt och långsamt med funktioner man aldrig skulle använda sig av när man antecknar medan anteckningsprogrammet som följer med mac OS X är för simpelt. Vill ha ett snabbt och smidigt program som man gärna kan göra lättare symboler/figurer i som kompliment till texten. Testade VoodooPad och gillade att man snabbt kunde rita en figur förhand som infogades i texten. Tyvärr verkar många editors vara inriktade på någon form av kodning (html etc) och när man antecknar vill man ju kunna skriva på figurer samt placera text var snabbt och enkelt. Vet att några säkert kommer föreslå vanligt papper och penna men jag skriver så långsamt och slarvigt

Faktum är att Word är riktigt bra, det har en "Anteckningsboklayout" vilket gör att det ser och funkar lite som ett vanligt linjerat block och du kan göra indrag, dispositioner, flikar, rita på frihand och till och med göra röstanteckningar. Jag använder det själv när jag gör lite mer omfattande anteckningar, för att det är så lätt att sen jobba vidare med dokumentet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Faktum är att Word är riktigt bra,

Pratar du om AbiWord eller MS Word för mac? Viktigaste är som sagt att det går snabbt att arbeta i eftersom det inte finns tid att pilla under en föreläsning.

Ett program som verkar annorlunda men väldigt kompetent är Pear Note. Ganska nytt men utvecklarna verkar vara ambitiösa.

Finns en tvåveckors demo. Jag har inte testat än men ska definitivt göra det när jag har tid.

Pear Note - Useful Fruit Software

PS. Richard pratar nog om MS Word för mac.

Sök på program för mindmapping här på 99, det är den metod jag föredrar som hållit i kurser i studieteknik i åtta år.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-04 21:51

Får ni ut föreläsningen i ett format som kan omvandlas till PDF i förväg?
Själv antecknar jag med ett program som heter Skim, vilket lagrar ett "anteckningslager" ovanpå en pdf-fil.
Det har en del nackdelar bl.a avsaknad av ordentliga ritmöjligheter, enklare figurer går, men annars är det jättebra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 19:41

Mindmapping eller text är en smaksak.

Jag använder antingen Mind Map Pro eller Word, vid alla typ av tillfällen jag behöver ta mycket anteckningar, men skulle egentligen vilja ha en "one note" för mac, eftersom Words anteckningsboksläge inte är lika snabbt som "One Note"

/Tangen

Pear Note verkar intressant, har dock fortfarande inte hittat det ultimata programmet Mindmapping har jag provat förr men tyckte aldrig om det.

Vi får ofta ut overhead efter föreläsningen, annars hade det varit smidigt att kunna skriva på en pdf.

1
Bevaka tråden