Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krasch, och icke fungerande Time Machine

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I söndags började min imac gå riktigt trögt. Jag lyckades inte komma på vad som gjorde datorn så slö och eftersom jag var lite stressad så tänkte jag att om jag startar om den så borde det försvinna. Stängde därför av alla program och tryckte på Starta om. Ingenting händer. Jo nånting händer förstås, den gråa startskärmen med äpplet och den där snurrande grejen dyker upp, men sen händer ingenting. Den står där och snurrar en lång stund tills jag inser att ingenting kommer att hända. Då försöker jag igen genom att stänga av med strömbrytaren och starta igen, men samma sak händer igen.

Då startar jag maskinen med en system-dvd och kollar med skivverktyget. Den hittar inget fel med själva disken, men däremot säger den att nånting är fel med behörigheterna som den inte lyckas reparera, och nu börjar jag bli lite irriterad. Men, tänker jag, jag har ju en extern HD med Time Machine, så det borde ju bara vara att installera om alltihopa och återskapa. För säkerhets skull kopplar jag den externa till min mbp för att kolla så att backuperna ligger där de ska.

Då upptäcker jag att det inte har tagits någon backup sedan den 17 oktober. Det finns en påbörjad fil från den 18/10, men den har aldrig blivit färdig. Jag har sedan dess sett Time Machine-ikonen snurra lite då och då (dock inte hela tiden), men ingen varning, inga felmeddelanden, ingenting som antyder att det inte har fungerat på två veckor.
Är detta som det ska vara?

När jag sedan försöker installera ett nytt system (och väljer att behålla användare/inställningar) så snurrar installeraren ett tag, och därefter får jag meddelandet att det inte går att installera. Däremot verkar dock det gamla systemet ha lagts i en "gammalt system"-mapp, för när jag försöker igen så finns inte valet att behålla några inställningar kvar. Försöker därför en vanlig installation, men samma fel kommer igen.

Nu börjar jag inse att jag förmodligen måste formattera och installera alltihopa från början. Jag hoppas därför på lite medgång och startat imacen i target mode från MBPn. Det lyckas!

Och nu till min fråga:
Läget är alltså så, att jag sitter med en imac som inte startar, men med en fullt fungerande hårddisk. Vad på den (förutom alla dokument och annat jag vill ha kvar) behöver jag spara för att sedan kopiera in på det nyinstallerade systemet (efter formattering)?

Tjena. Orkade inte läsa allt, sorry. Men...
När du ska om installera osx på din mac finns alternativet arkivera och installera (eller något liknande). Då sparas din hem mapp på hårddisken (på skrivbordet) i ditt nya osx.
Du kan ju, om du har extern hårddisk, lägga över genom t-mode till den externa.

Lycka till! och läs instruktionerna noga under om installationen av osx så du inte trycker på fel knapp och raderar all data på hårddisken..

Wilhelmsson

Nu var det ju just "arkivera och installera" som inte fungerade.

Då skulle jag föreslå att dra över via t-mode. Koppla bara in en extern till din mbp eller lägg över direkt på mbp'n.

Jo, men frågan var ju vad som behöver kopieras.

Jag har bara en fw-kabel, så jag kan inte köra den externa HDn samtidigt som jag kopplar upp MBPn via target mode, så jag vill inte kopiera över mer än nödvändigt. Jag har helt enkelt inte plats om jag inte kopierar från imac > mbp > extern i etapper, och det vill jag helst slippa.

hm.. nödvändigt för vad? Antar att du syftar på annat än bilder, filmer och dokument!?
Har du mail, kontakter och sådant som du vill spara ligger det under HD -> användare" -> din användare -> bibliotek.
Har du installations filer till program och spel så kan du lägga över dem för att slippa ladda ner igen.
När du väl håller på att lägga över, kom ihåg att dubbelkolla allt så du inte tappar bort något.

Förresten så tror jag du kan se din externa under t-mode om du kopplar inte externa till imac'n. Värt att testa.

Det viktigaste ligger oftast under användare mappen.

Filip

1
Bevaka tråden