Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att tänka på

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer att starta eget företag i januari (vid "sidan om") som konsult inom IT/Web. Har kollat runt en hel del, men kan ändå passa på att fråga:

Har 99mac´s medlemmar tips på websidor som tar upp just att starta eget? Det finns ju massor men information, men kan vara svårt att hitta guldkornen.

Ciryon

Jag sitter i en ganska lik Jolle som din och har tittat runt en del på nätet. En sida som har en del information är Riksskatteverket www.rsv.se eller på deras separata sida www.kontakt-n.nu

  • Medlem
  • 2002-12-11 11:14

Tjena C,
lycka till med ditt beslut att starta firma. det finns en hel del information på nätet.

börja med att kika in de skattefinansierade aktörerna för tillväxt:

almi.se , nutek.se , vinnova.se , från de två förstnämnda hittar du vidare länkar till bra info.

ett annat tips är att kontakta nyföretagarföreningen där du bor, deras rådgivare är ibland bra ibland mindre bra. vidare brukar universitet och högskolor ha en egen satsning, det räcker oftast med att du skriver in dig på nån strökurs så får du stöd.

Jag rekomenderar dock att du inte söker ekonomisk hjälp från ovanstående organisationer, det tar oftast mer energi och kraft än det ger.

Småföretagarnas a kassa är bra att ha en bra relation med, de är sunda och kan hjälpa dig att se till att du inte står helt barskrapad om du skulle bli sjuk, vilja ta pappaledigt eller helt enkelt om du inte får några kunder.

Småföretagarklimatet i Sverige är inget vidare, skatterna är rätt höga och du bör vara ganska insatt i hur staten planerat att företagarna ska vara, annars är det lätt att hamna utanför försäkringssystemet, att betala mer än nödvändigt osv.

Det viktigaste är dock inget av detta, har du kunder som vill betala för dina tjänster är det bara att tuta och köra. du lär dig spelreglerna eftersom.

http://www.nutek.se/

Startlinjen på nutek tar upp det mesta som ska tänkas över.

SIF´s egenföretagarsida kan ge dig en del. Dessutom bra att gå med i.

  • Medlem
  • 2002-12-12 19:39

Kolla företagarguiden.
http://www.foretagarguiden.se/index.jsp
Den är ganska ny och samlar allt man behöver veta på ett ställe.
mvh

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-12-16 15:39

... och PRV förståss eftersom du bör registrera ett firmanamn.
www.prv.se

På Företagarnas Riksorganisation finns det en hel del matnyttig information och en hel del nyttiga länkar, som jag haft hjälp av.

företagarnas riksorganisation

Kika under företagande och sedan starta eget.

Lycka till!

Glömde ju denna startandrun

1
Bevaka tråden