Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme vägrar visa hemsida

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej,

Jag har nyss bytt bostad och således även internetoperatör. Numer har jag bahnhof via stadsnät.

Mitt nätverk är detsamma som tidigara och då har allt fungerat.

Nu är det så att jag kan inte komma in på BAHNHOF, dvs deras vanliga sida. Kundsidorna är inga problem alls. Men om jag skippar att köra kabeln via airporten så går det bra, men så fort jag routar trafiken så blir det stopp.

Jag tror inte att det är airporten i sig, men något i den gör att jag inte kommer åt bahnhof-sidan när jag kör via den. Någon som vet hur det fungerar inne i den digitala världen som begriper vad som orsakar detta?

mvh,
jon

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-02 23:20
Ursprungligen av Jonkanon:

hej,

Jag har nyss bytt bostad och således även internetoperatör. Numer har jag bahnhof via stadsnät.

Mitt nätverk är detsamma som tidigara och då har allt fungerat.

Nu är det så att jag kan inte komma in på BAHNHOF, dvs deras vanliga sida. Kundsidorna är inga problem alls. Men om jag skippar att köra kabeln via airporten så går det bra, men så fort jag routar trafiken så blir det stopp.

Jag tror inte att det är airporten i sig, men något i den gör att jag inte kommer åt bahnhof-sidan när jag kör via den. Någon som vet hur det fungerar inne i den digitala världen som begriper vad som orsakar detta?

mvh,
jon

När jag klickar på länken så öppnade den inte sidan i Safari...
Fick göra ett par refresh för att den skulle ladda.
Och jag köra via Airport.
Däremot laddar sidan upp direkt i Firefox.
Har du provat med annan läsare än Safari?

Den fungerar inte i firefox på macbooken, som då också har safari. Men pc:n med firefox där fungerar det som det ska.

Vad i ekvationen är det som inte stämmer?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-04 02:08

Din PC är ansluten på samma sätt som MB'n?

Funkar det från ett annat konto på MB'n?

Det kan inte vara så att du har DHCP från din ISP sen har du ställt in DHCP på airport extremen? Sånt brukar ge skumma fel

Ursprungligen av Emanuel L:

Det kan inte vara så att du har DHCP från din ISP sen har du ställt in DHCP på airport extremen? Sånt brukar ge skumma fel

Det här stämmer ju inte, då ISP'n inte delar ut privata adresser och inte hamnar i samma adress-range som de adresser Airport Extremen delar ut. Eventuella krockar uppstår ju inte heller då DHCP-broadcasten inte routas mellan de olika näten.

Ursprungligen av glitchpunk:

Det här stämmer ju inte, då ISP'n inte delar ut privata adresser och inte hamnar i samma adress-range som de adresser Airport Extremen delar ut. Eventuella krockar uppstår ju inte heller då DHCP-broadcasten inte routas mellan de olika näten.

jag vet, men jag hade ett liknande problem med min föra a.express. då blev de kaka på kaka då jag hade ställt in fel i början.

Det är bryggat, har testat både rent n och gammelnätverk. Det bara vill inte hur jag än bär mig åt. Fasen vet varför

Jag hjälper en kompis att få igång hans AEX men det är något skumt som gör att nätverket ballar ur.
Han har Bahnhof som ISP
Han får ett IP nummer av dem
AEX:en funkar då bara med bryggläge för jag antar att det IP:t redan är ut routat av dem.
Han har två macbooks och en mac mini

Står har precis brevid routern kan han koppla upp sig utan problem.

Flyttar han sig 5 meter och försöker kommla upp sig kan det hända att det hänger sig och bara står och tuggar. Han har också himla strul med att koppla upp sig med skärmdelning till mac minin

Kan det vara så att det blir ip nummer konflikter? I bryggläge, delar inte routern ut separata ip nummer då eller?

Ursprungligen av wallraff:

Flyttar han sig 5 meter och försöker kommla upp sig kan det hända att det hänger sig och bara står och tuggar. Han har också himla strul med att koppla upp sig med skärmdelning till mac minin

Kan det vara så att det blir ip nummer konflikter? I bryggläge, delar inte routern ut separata ip nummer då eller?

Då är de räckvidden eller störningar som bråkar.
Har ni provat olika kanaler?
Har ni förstärkt signalerna?

Om han bara får ett IP-nummer så kan du väl fördela denna via DHCP?
Funkar som en vanlig router.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-11-04 20:34
Ursprungligen av wallraff:

Jag hjälper en kompis att få igång hans AEX men det är något skumt som gör att nätverket ballar ur.
Han har Bahnhof som ISP
Han får ett IP nummer av dem
AEX:en funkar då bara med bryggläge för jag antar att det IP:t redan är ut routat av dem.
Han har två macbooks och en mac mini

Står har precis brevid routern kan han koppla upp sig utan problem.

Flyttar han sig 5 meter och försöker kommla upp sig kan det hända att det hänger sig och bara står och tuggar. Han har också himla strul med att koppla upp sig med skärmdelning till mac minin

Kan det vara så att det blir ip nummer konflikter? I bryggläge, delar inte routern ut separata ip nummer då eller?

I bryggläge delar AEX'n inte ut några adresser, den bara förlänger nätet.

Jag tycker nog att du ska sätta upp AEX att skapa ett eget nät och tjäna som DHCP-server och dela ut IP-adresser till kompisens 3 Mac'ar.
(Precis som Emanuel föreslår)

1
Bevaka tråden