Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Franchise - något för dig?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns gott om företagskedjor som söker nya franchisetagare! Kanske vill du starta din egen Wayne´s coffee eller Pressbyråbutik?

Läs mer här:

FranchiseNet

Franchise Föreningen

Jag har tänkt tanken. Attans vad skönt det skulle vara att driva ett fik istället för att jobba med datorer och grafisk form/web.

Farsan kikade lite på möjligheterna att driva en Pressbyrå-kiosk för ett par år sedan. Har för mig att dom skulle ha 50% av omsättningen i avgift eller något sådant sjukt.

Som jag ser det så finns det ju både fördelar och nackdelar med att vara franchisetagare. Man får ju visserligen ett stort och etablerat varumärke i ryggen, men å andra sidan så binder man sig ju till att göra saker på moderorganisationens sätt och får därmed lite bundna händer vilket kan vara lite tråkigt. Man är liksom egen företagare men får ändå inte riktigt göra som man själv vill.

Det finns som sagt för- och nackdelar med allting...

  • Medlem
  • 2003-01-15 14:43

Franchise är äckligt, och måste motarbetas. Det leder till utarmning av vårt utbud. Om inte 7-eleven hade konkurrerat ut alla andra butiker i stockholm, skulle jag bojkotta dem... pga att de har konkurrerat ut alla... tja, ni kanske förstår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 14:50

Alla kedjor i sig är en styggelse, grundtanken är god (stora inköp -> billigare varor) men det leder ofelbart till likriktning och en enorm utarmning av utbudet.

Hur kul är det idag att handla mat?
Eller att köpa sportartiklar?

Sorgligt tråkigt

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-16 08:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Alla kedjor i sig är en styggelse, grundtanken är god (stora inköp -> billigare varor) men det leder ofelbart till likriktning och en enorm utarmning av utbudet.

Hur kul är det idag att handla mat?
Eller att köpa sportartiklar?

Sorgligt tråkigt

Jag kan ju inte påstå att jag håller med dig. Det är ju de stora kedjorna som har stort och bra utbud. Små butiker kan ju omöjligt ha samma utbud.

Sen kan jag väl hålla med om att det är trist att mindre butiker blir utkonkurrerade av stora kedjor. Men utbudet kan jag inte klaga på. På Coop Forum kan man ju köpa allt utom motorfordon och färdiga villor.

  • Medlem
  • 2003-01-16 09:27

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
[QUOTE]SDet är ju de stora kedjorna som har stort och bra utbud. Små butiker kan ju omöjligt ha samma utbud.[/quote]Nu har du utgångspunkten att en butik i en kedja slår ut en enskild näringsidkare, men så är det ofta inte. Kedjorna är "jack of all trades, master of none", dvs de slår förvisso ut många småhandlare, men ersätter ingen till fullo.

7-eleven t ex kan konkurrera med lunchrestauranter, bagerier, tobakshandlare, kaféer, godisbutiker och matvarubutiker. Deras konkurrensmetod är att de finns överallt och nästan alltid har öppet. De är inte billigare, och de har inte bättre utbud. De är tillgängliga, men har faktiskt ett riktigt risigt utbud. Och äcklig mat. Har ni testat deras korv, som rullat på en fettinsmord rulle i sex timmar?

Jag tror att marknadens naturlagar fungerar - om 7-Eleven levererade en dålig produkt så skulle dom inte finnas kvar. (ett exempel)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag tror att marknadens naturlagar fungerar - om 7-Eleven levererade en dålig produkt så skulle dom inte finnas kvar. (ett exempel)

Det är därför det börjar gå dåligt för McDonalds

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 12:27

Jag tror att likriktningen i sig kan vara en kommersiell poäng. Många går nog gärna till en 7-eleven eller en McDonalds eftersom de vet vad de får där. Det är lätt att hitta i en 7-elevenbutik även om man aldrig har varit i den.

Själv är jag kluven. Till 7-elevens försvar får man väl säga att de är ett billigt och tätt förekommande alternativ när man vill ha en caffe latte. Och bra om man behöver köpa nåt sent (vilket inte är lika kul för deras anställda förstås). Men det är ju klart roligare att smita in på lilla espressobaren Papaya, tvärs över gatan från 7-eleven på St Eriksgatan. Bara för att nämna ett exempel.

Politik?

  • Medlem
  • 2003-01-16 13:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag tror att marknadens naturlagar fungerar - om 7-Eleven levererade en dålig produkt så skulle dom inte finnas kvar. (ett exempel)

Menar du att någon annan serverar en sämre korv än dem? Ge mig addressen så åker jag dit för att kontrollera, jag tror nämligen inte att det är möjligt.

Kaffet är helt OK, men det är bättre på de flesta caféer. Godiset är OK, ifall det inte är sol ute. Bullarna är ofta brända eller knappt gräddade, sällan lika bra som på ett konditori. Frysarna är inte så kalla, så om något ligger länge blir det frysskadat. De har dålig kontroll på livsmedel, frukt kan ligga och ruttna, och man kan handla gammal grädde.

Vad är det som är billigt på 7-eleven?

Jag ger 7-eleven underkänt på de flesta punkter. De håller sig på en nivå strax över det man inte kan tolerera.

Jag menade inte att 7-eleven serverar god korv, jag kan intyga att det smakar hemskt. Men jag tror att människor är så intelligenta att dom inte beställer samma äckliga korv igen och till slut så säljer dom inte korv längre. osv osv.

Slutsats: Gör kunden missnöjd och du finns inte kvar på sikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 16:09

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
[QUOTE]Vad är det som är billigt på 7-eleven?[/quote]Om det är mitt inlägg du refererar till, så menade jag att det är billigare att köpa caffe latte på 7-eleven än på ett kafé. Men visst är det dyrt som mataffär betraktat.

  • Medlem
  • 2003-01-16 16:26

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: HL:
[QUOTE]...det är billigare att köpa caffe latte på 7-eleven än på ett kafé. Men visst är det dyrt som mataffär betraktat.[/quote]Den nya given är ju att man tom själv får trycka fram sin kaffe. Då är det ganska dyrt tycker jag. Malda bönor blandat i mjölk, som man själv får hälla upp i pappersmugg i otrevlig kioskmiljö, för tjugo spänn.

  • Medlem
  • 2003-01-17 11:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Slutsats: Gör kunden missnöjd och du finns inte kvar på sikt.

Som Microsoft då, menar du? Visst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-17 12:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Malda bönor blandat i mjölk, som man själv får hälla upp i pappersmugg i otrevlig kioskmiljö, för tjugo spänn.

Kostar det så mycket? OK, OK, jag är lurad.

Då återstår väl bara tillgängligheten som fördel.

ojoj nä akta er för 7-eleven franchise...

har viss insyn i smallshops/7-eleven och vad sägs om...

att betala 42% av omsättningen till Smallshops? (38% om butiken har kollektivavtal)

vad sägs om att arbeta som franchisetagare i ett system där smallshops (genom ett angiverisystem) sätter minuspoäng på den franschisetagare som pratar med facket/press/leverantörer?

att alla pengar som "din" butik tar in går direkt till smallshops som sen betalar ut din del till ditt aktiebolag?

att du inte får stänga din butik på natten om du vill - även om omsättningen är så låg på nätterna att du tvingas att nattjobba själv för att få det att gå runt?

att många nya franchisetagare flygs till en gård i Norge där de får träffa smallshops ägare (utanför vajar 7-eleven flaggorna stolt och inne på gården finns det oljeporträtt av ägaren...)

och listan fortsätter! jag har mött många som ångrar bittert att de lät sig förledas av smallshops löften om snabba pengar - jag hoppas att den som funderar på att ta en 7-eleven franchise är medveten om vad den ger sig in på...

smallshops äger även pressbyrån (som de planerar att göra franchise av och interpress butikerna....)

//david

Pressbyrån är väl franchise redan?

Det där med Norge lät hjärntvätt...

pressbyrån är inte franchise på samma sätt, smallshops äger butikerna och är arbetsgivare...i allafall ett tag till....

//David

1
Bevaka tråden