Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel, jag heter faktiskt så.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-02 22:23

Nu har jag blivit mer aktiv på forumet, så det är hög tid för en presentation.

För två och ett halvt år sedan tog jag ett, för mig själv ganska överraskande, beslut. Jag köpte min första mac, en rykande färsk Macbook. En månad tidigare hade jag nämligen köpt en bärbar PC, men av olika anledningar var den inte vad jag var ute efter. Jag lyckades bli av med den. När jag letade efter en ny dator så dök erbjudandet om nya Macbooken upp. Den verkade uppfylla mina önskningar. Med studentrabatt.

Jag är född och uppvuxen på södra Gotland och det var inte förrän jag började på gymnasiet i Visby 2003 som jag såg en mac för första gången(!). Det var en datorlärare som smög runt med en Powerbook. Ingen av dem jag kände till i min egen ålder ägde en mac. Nu kanske ni tror att jag är en riktigt lantis (det är jag ju iofs.) och att jag inte hade några vänner. Men på Gotland känner alla till alla, så är det med det.

I slutet av gymnasiet (2005) drev jag (tillsammans med ett gäng andra) ett UF-företag där vi gjorde reklambilagor till tidningar. Dessa fick vi sätta ihop på medieprogrammets datorer, ett gäng iMacar. Det var första gången jag använde en mac. Eftersom det var lite stressigt och vi samtidigt skulle lära oss Indesign var det inte helt lätt alla gånger. Antalet svordomar var kanske inte överdrivet många, men kom ofta i flock och var relativt högljudda.

Så när jag satt där och funderade på vad jag skulle beställa tänkte jag: Reklambyrån vi fick hjälp av körde Mac. Datorläraren som smög runt med Powermacen berättade att han inte kunde något om datorer, det var därför han körde mac. Mac kanske är bra, vad kan jag förlora på att testa?

Klick, macbook beställd.

I veckan ska min första mac ersättas med dess efterföljare i aluminium.

Idag pluggar jag på civilingenjörsprogrammet Teknisk design vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Jag råkar ha f-skattsedel och hade jag haft tid över om sidan studierna hade jag gärna ägnat den tiden åt att pilla med lite grafisk design till trycksaker. Eller att fota. När vädret tillåter finns det inget jag hellre skulle vilja göra än att vindsurfa. Och eftersom jag är från landet kan jag saker som att bygga hus, köra traktor och prata dialekt. Får jag chansen river jag gärna av en triftong.

För er som orkat läsa ända hit tänkte jag berätta att jag gärna svarar på frågor.

Just det, jag heter Henrik. Sen har jag två efternamn, det ena är Enkel det andra är Larsson.

God kväll!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-02 22:53

hej henrik väldans fint namn asså;) hehe.
Jag håller på med UF i skolan nu. va gjorde ni för tjänst/produkt? kul o höra. trevligt att du har kommit tillbaka till mac.

skaffade du f-skattesedel genom ditt UF-företag

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-03 00:16

Vi gjorde fyrasidiga tidningsbilagor åt företag som behövde nå ut till främst ungdomar. Detta var alltså vår spetskompetens eftersom vi var ungdomar. För ungdomar till ungdomar. Vi hade många idéer på vad för typer av bilagor vi ville göra. Men tyvärr hann vi bara med en under tiden vi drev Ung Företagsamhet. Den var för GEAB, som är Gotlands leverantör av El, värme och bredband. En bilaga som nådde ut till hela gotland (30 000 hushåll) och förklarade en del om just el och bredbandet på Gotland dessa saker och om företaget i sig.

Men som sagt så hade vi många idéer, så tre av oss drev detta vidare. Vi gjorde bland annat en valbilaga åt alliansen riktad till förstagångsväljarna, även denna nådde ut till alla hus håll på Gotland. Det var därför jag skaffade f-skattsedel, men det är inget man skaffar genom sitt UF-företag. Man kontaktar skatteverket, eller bolagsverket kanske det är. I vilket fall är själva skaffandet av f-skattsedeln busenkelt.

Ursprungligen av enkel:

men det är inget man skaffar genom sitt UF-företag. Man kontaktar skatteverket, eller bolagsverket kanske det är. I vilket fall är själva skaffandet av f-skattsedeln busenkelt.

f-skattsedel är väl bara för egna företagare? undrade vilket företag du drev som gjorde det möjligt för dig att skaffa det

Ursprungligen av ganjaman:

f-skattsedel är väl bara för egna företagare? undrade vilket företag du drev som gjorde det möjligt för dig att skaffa det

Som Enkel skriver är det enkelt att skaffa f-skattsedel. Det är bara att kontakta skatteverket och ordna det.

Välkommen Henrik, önskar Henrik.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-03 07:04

låter smart häftigt att ni nådde ut till hela Gotland:) ja välkommen Henrik från en till Henrik.

frågan var inte HUR man skaffade det? jag är inte ute efter att skaffa det MEN en företagare skaffar f skattsedel eftersom han betalar skatt för företaget, FRÅGAN var då VILKET företag driver DU som gör dig behörig till f-skattsedel

Hönan eller ägget? Först skaffar du dig möjligheter att driva företag (t.ex. skaffar f-skattsedel) SEN drar du igång din firma.

(och det är inte så krångligt att starta t.ex. en enskild firma, det tar ett par minuter)

okej, men jävlar.. Vilket företag driver då Enkel som gör att han är i behov av F-skattsedel, jag ville veta vilket företag han driver, vad han sysslar med, inte hur vida man skaffar sig dreten.

Spänningen är olidlig, Enkel svarar nog snart, han kanske kränger ganja?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-03 23:24

Akeerstrom har i princip förklarat hur det ligger till. Men jag får väl försöka också, eftersom jag ofta får frågan om vad jag driver för företag när jag nämner att jag har f-skatt.

Anledningen till att jag skaffade f-skatt var för att vi ville driva UF-grejen vidare. För att kunna jobba mot flera olika företag är det smidigt att ha f-skatt så att du kan skicka en faktura. Affärsidén var alltså att göra diverse trycksaker. Till skatteverket registrerade jag att jag därför skulle syssla med reklambyråverksamhet. Och det var med andra ord inga konstigheter att få f-skatt.

Eftersom jag ville göra mer saker än bara trycksaker registrerade jag mig som teknikkonsult också. Denna upplysning är egentligen inte av så stor betydelse, du kan göra vad du vill för att tjäna pengar. Det handlar mer om vilka avdrag man kan göra utan att få onödiga frågor.

Jag har inget namn registrerat, så det är endast jag och min kompetens som är "företaget". Häromveckan byggde jag exempelvis två trämodeller åt ett branding-företag här i Göteborg. Fördelen med f-skatt är att du kan ta betalt av vem som helst utan krångel och olagligheter, det är bara att skicka en faktura. Det enda som du inte kan göra är att ta betalt med din f-skattsedel om det är frågan om en uppenbar anställning; t.ex. jobba åt ett företag i deras lokaler i flera år utan ett specifikt uppdrag. Då kan du ansöka om FA-skatt om du fortfarande vill ha möjligheten att göra uppdrag på sidan om din anställning. A-skattsedel är det alla vanliga löntagare har.

Nog tydligt? Fortsätt att ställa frågor om det är något som är oklart. Jag förstår att det kan vara lite lurigt att förstå att det inte behöver finnas något företag bakom en f-skattsedel. Det är bara ett annat sätt att ta betalt och att skatta för det man tjänar.

Är det inte väldigt OT, egentligen?

1
Bevaka tråden