Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så svårt att hitta korta kablar?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-03 21:04

Det är ett fenomen som jag förundrats över under nästan hela min tid som datoranvändare - i alla fall de senaste åtta åren, och det blir bara mer obegripligt ju längre tiden går.

Varför är det så mycket lättare att få tag på kablar, FireWire, ethernet, USB, you name it som är flera meter långa men knappt inga under en meter? Har folk sina datorer, hårddiskar, kameror, minnesläsare i olika rum, eller vad är det frågan om? Jag fick t.ex. efter rätt mycket grävande tag på en FW800 kabel som var 0,5m lång som passar bra till laptop-användning. Men vill man t.ex. vill daisy-chain'a FW-diskar vill man ju ha ännu kortare kablar - finns inte! Därmot vill du ha en 2m kabel, 3m, 4m inga problem.

Obegripligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 21:09

förstår vad du menar och jag har kämpat ordentligt för att få enbart vita kablar in i min iMac.

Det är väl som vanligt. Det är fler som behöver 0.5 meter - 5 meter än vad det är som behöver 0.2 meter därav så är utbudet större utav långa. Och buteiker anser att det är bättre att ha långa än korta då lagret inte blir så stort. Tur att det finns Internet så man kan beställa!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-03 21:18

Precis för en minut sedan skulle jag betalat en bra slant för en VIT apparatsladd till min skrivare. Hur många har svarta tapeter hemma? Svart matta?

Vit sladd

Här köpte jag vita sladdar till skrivare och lite andra prylar. Frakt ingår om jag minns rätt.

Kabelgiganten - Apparatsladd 230V Vit 1,5 M

Max

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-04 10:59

Allvarligt talat igen, varför görs det FW-kablar på 3, 4 meter och varför är de så mycket lättare att hitta en en på 1/2 meter? VEM behöve en 4 (eller som det oftare är 4,5m) meter lång kabel? Jag kan komma på EN kategori och det är fotografer som vill fota direkt från ett digitalt bakstycke till en dator och samtidigt ha lite rörelseutrymme.

Kringutrustning vill man även på en stationär dator ha i NÄRHETEN av datorn, inte på andra sidan rummet. ALLA moderna datorer har kontakter på datorns framsida.

Säg emot mig någon!!!

Se här en utmärkt marknadsidé: korta kablar (och kablar i olika färger).

Ursprungligen av maxcarlgren:

Här köpte jag vita sladdar till skrivare och lite andra prylar. Frakt ingår om jag minns rätt.

Kabelgiganten - Apparatsladd 230V Vit 1,5 M

Max

Bra tips.

Det var en sådan här jag var ute efter:

Kabelgiganten - Nätsladd IEC Vit 2 M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 00:26
Ursprungligen av planB:

Precis för en minut sedan skulle jag betalat en bra slant för en VIT apparatsladd till min skrivare. Hur många har svarta tapeter hemma? Svart matta?

du menar typ för en sådan här?

Det känns mycket roligare att jaga efter en produkt än att bara få den...

Apple säljer 0.5m firewire sladdar....

Jag har tänkt på i detta massor med år. Varför är alla sladdar så nedrans långa ?
Bor alla människor i herrgårdar och har jättestora rum eller ? Tom sladdar till hårtork, strykjärn och annat är långa.
Nobelpris till den som uppfinner elektriska sladdar som man kan måttanpassa och köpa precis i den längden som man vill. Det kräver väl att någon uppfinner något elastiskt material till elektroniksaker.

Ursprungligen av KaRo:

Jag har tänkt på i detta massor med år.
...
Nobelpris till den som uppfinner elektriska sladdar som man kan måttanpassa och köpa precis i den längden som man vill. Det kräver väl att någon uppfinner något elastiskt material till elektroniksaker.

Hoppas att du har hunnit tänka på annat också.:)

Det behöver inte nödvändigtvis vara något elastiskt. En klassisk vinda kan fyller väl samma funktion: Retractable Cables: Ziplinq Cable & Accessories, Retractable Audio Cables, Ziplinq Hands Free, ziplinq Phone Chargers, Ziplinq Power cable, Ziplinq USB Cables

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-09 11:31
Ursprungligen av atomlab:

Apple säljer 0.5m firewire sladdar....

Tack. Ibland gör man det svårare för sig än vad man behöver. Tyvärr har de inga FW800 kablar i den längden vad jag kan se. Det borde de väl införa nu när det avskaffat FW400 på MacBooksen.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-04 13:23

Det är precis som allt annat i en marknadsekonomi - utbud och eftefrågan.

Efterfrågan är inte tillräckligt stor. Dom flesta har inte sin dator på skrivbordet helt enkelt - Själv så räckte min fasta kabel från min Cinemadisplay KNAPPT till min MacPro - Den var för kort - bara för att illustrera ett exempel från "andra sidan".

Vid tillverklig av en kabel så är ju själva kabeln den billigaste delen, dvs. om du gör en kabel som är 0.5 meter eller 10meter så blir priset i princip detsamma.

Det gör ju att man ändå måste sälja 0.5 kabel billigare, för att nån ska köpa den, men det är egentligen inte möjligt då volymen är så pass liten så kabeln borde egentligen vara dyrare.

Tittar du på nätverkskablar, ethernetkablar så finns det 0.2 meter och 0.5 meter. Jag använder massor 0.2 meter för att koppla mellan olika switchar, allt annat skulle göra kabehärvan omöjlig att hantera, dvs där finns det en efterfrågan

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-04 13:35

Å andra sidan skickar företag ibland med usbkablar som är oförskämt korta. Till min Lacie-disk följde det med en sladd på ca 15cm. Jag är tvungen att ställa den bak och fram för att nå till usb-jacket på framsidan av min stationära.

I pc-världen är det ju helt ok att ha datorn nere på golvet och dra alla sladdar från baksidan upp bakom skrivbordet, upp på det, till skärm etc.

Var med om förr att man tyckte att 1,8m var en kort kabel...

Det är ju tämligen nyligen att de som kör pc vill ha ngt som är "snyggt".

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-04 14:09

Men om marknaden skulle styra borde det inte heller finnas några 3m kablar. Det går 100 3m kablar på varje kabel under 1m. Jag hittar INGEN rimlig användning för dem för vanligt datoranvändande och ändå kan man köpa dem överallt, plus alla repeaters och förlängningar man lätt kan köpa också.

Men visst är det en liten marknad. Det är väl bara mac-ägare som efterfrågar FW800 kablar övht.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-09 20:19
Ursprungligen av planB:

Men om marknaden skulle styra borde det inte heller finnas några 3m kablar. Det går 100 3m kablar på varje kabel under 1m. Jag hittar INGEN rimlig användning för dem för vanligt datoranvändande och ändå kan man köpa dem överallt, plus alla repeaters och förlängningar man lätt kan köpa också.

Tror du verkligen marknaden är anpassad efter enbart EN KUNDGRUPP.. Intressant i så fall.

Det finns väldigt många användningsområden. Min digital-TV box exempelvis behöver en rätt lång kabel för att komma fram till min DSL modem, Bredbandsbolaget skickar med en 10 meter lång kabel, men den är lite för lång och jag har inte lust att ha en sådär 7 meter liggandes under soffan.

MÅNGA företag har inte nätverksuttagen PRECIS just där DITT skrivbord står och DIN dator sitter. Detsamma gäller exempelvis rum där man har skrivare. För att inte tala om serverrum där det ibland kan vara mycket lämpligt med längre kablar om man ska dra dom mellan rack exempelvis.

Bara för att det inte passar dig betyder det ju inte att marknaden tycker detsamma. Tro mig - Ingen skulle knappast tillverka en 3 meter lång kabel om det inte behövdes.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-11 21:18
Ursprungligen av studiox:

Tror du verkligen marknaden är anpassad efter enbart EN KUNDGRUPP.. Intressant i så fall.

Det finns väldigt många användningsområden. Min digital-TV box exempelvis behöver en rätt lång kabel för att komma fram till min DSL modem, Bredbandsbolaget skickar med en 10 meter lång kabel, men den är lite för lång och jag har inte lust att ha en sådär 7 meter liggandes under soffan.

MÅNGA företag har inte nätverksuttagen PRECIS just där DITT skrivbord står och DIN dator sitter. Detsamma gäller exempelvis rum där man har skrivare. För att inte tala om serverrum där det ibland kan vara mycket lämpligt med längre kablar om man ska dra dom mellan rack exempelvis.

Bara för att det inte passar dig betyder det ju inte att marknaden tycker detsamma. Tro mig - Ingen skulle knappast tillverka en 3 meter lång kabel om det inte behövdes.

Nu tänkte jag i första hand inte på nätverkskablar i mitt inlägg - vilket säkert framgick.

Kan DU komma på ett användningsområdet för 3-4 m långa FW kablar i något sammanhang?

Ursprungligen av planB:

Nu tänkte jag i första hand inte på nätverkskablar i mitt inlägg - vilket säkert framgick.

Kan DU komma på ett användningsområdet för 3-4 m långa FW kablar i något sammanhang?

De som har stora bullrande servers instängda i garderoben i rummet brevid...

Nä, nu har jag en ny PB. Idiooten i affären visste inte skillnad på FW400 och 800 tydligen så jag har fått helt fel kabel... Stora feta 400 (6 Pin?) till lilla FW400 (4pin?)

Det jag skulle haft var ju FW800 9/6 ...

Sådana finns från Deltaco på 1m, Belkin har 1.8m.
Jag vill gärna ha en på 0,5m .... 1fot (ca 33cm) går också väldigt bra...

Konstigt att det skall vara så ämrans svårt ?

Dock tycker jag att iPodsladdarna är för korta. Jag vill kunna koppla in dem i väggen med laddaren och sätta min iPhone i dock på en byrå. Men nä-ä!

Lyckade faktiskt hitta en kort kabel till min Shuffe, men det tog en stund.

Om man har en Shuffle, sätter den i kragen och har en kort kabel runt halsen så slår man ju inte sönder den...

Så receptet lyder iPod Shuffle + Sony Ericssons HPM70-lurars "Överdel"

(man delar avlurarna vid mikrofonen)

Kvar blir KORTA lurkablar.... Använt detta i ca 2 år nu på Volvo Lastvagnar (tung industri) och det fungerar ypperligt.

Jag har lyckats få tag på vita RJ-45 kablar och USB-kablar med vit färg...men jag kommer inte ihåg var (MacForum?).

Annars har kabelgiganten.se rätt bra utbud; Blå, Röd, Grön etc... ner till 60cm har jag sett här.

Kabelgiganten - A Hane - B Hane

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 13:29
Ursprungligen av Goflorp:

Lyckade faktiskt hitta en kort kabel till min Shuffe, men det tog en stund.

Om man har en Shuffle, sätter den i kragen och har en kort kabel runt halsen så slår man ju inte sönder den...

Så receptet lyder iPod Shuffle + Sony Ericssons HPM70-lurars "Överdel"

(man delar avlurarna vid mikrofonen)

Kvar blir KORTA lurkablar.... Använt detta i ca 2 år nu på Volvo Lastvagnar (tung industri) och det fungerar ypperligt.

Jag har lyckats få tag på vita RJ-45 kablar och USB-kablar med vit färg...men jag kommer inte ihåg var (MacForum?).

Annars har kabelgiganten.se rätt bra utbud; Blå, Röd, Grön etc... ner till 60cm har jag sett här.

Kabelgiganten - A Hane - B Hane

lurarna som följer med Shufflen är ju kortare än normalt just för det syftet....

Ursprungligen av atomlab:

lurarna som följer med Shufflen är ju kortare än normalt just för det syftet....

Jepp, men de är inte in-ear-typ och funkar dåligt i verkstadsmiljö...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 13:39
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-09 15:53

Edit:

Det verkar som Belkin slutat tillverka den.

Skall jag lägga det exemplar jag redan har i bankfack?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 17:20

haha...

Verkar inte bättre!
Kolla in Dustin Ingram ect som säljer belkin och se om dem inte har i lager.
Firewire är somsagt apples påfund och som du säger är det mycket märkligt att dem inte har ett utbud på dessa kablar som dem har på 800. Lika så med mini dvi till dvi. Varför är den bara 10cm? Vem vill ha en adapter väl synlig på skrivbordet? Inte så mycket apple tänk där inte....

Ursprungligen av atomlab:

Lika så med mini dvi till dvi. Varför är den bara 10cm? Vem vill ha en adapter väl synlig på skrivbordet? Inte så mycket apple tänk där inte....

Nej eller hur! Det bästa vore ju, om den sladden gick direkt in i skärmen istället för att man ska ha en till, ful, sladd. Fast Apple förutsätter väl visserligen att man bara kör med deras skärmar, så...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-10 00:07

något som är mer obegripligt är att 99% av alla kablar till elektronik är svarta, som någon sa i tråden hur många har svarta tapeter eller svart golv? vad är egentligen anledningen till alla dessa svarta kablar. Här har såklart apple varit duktiga o de är jag väldigt tacksam för, det är ju så mycket snyggare med vita kablar bakom/på skrivbordet än svarta.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-10 00:25
Ursprungligen av HNK:

något som är mer obegripligt är att 99% av alla kablar till elektronik är svarta, som någon sa i tråden hur många har svarta tapeter eller svart golv? vad är egentligen anledningen till alla dessa svarta kablar. Här har såklart apple varit duktiga o de är jag väldigt tacksam för, det är ju så mycket snyggare med vita kablar bakom/på skrivbordet än svarta.

Ja, det är ju precis bakom skrivbordet man låter sina vänner sitta då man har fest...

Kabelgiganten har inte fattat att FW800 är ngt annat än FW400 heller...

Kul ...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-11 14:18

Korta kablar till utrustning.

Exitdata som är ett svenskt företag har korta kablar.
Både till USB och FW800 och FW400.

http://www.exitdata.se/

  • Medlem
  • City
  • 2009-09-13 07:46
Ursprungligen av lgwijk:

Exitdata som är ett svenskt företag har korta kablar.
Både till USB och FW800 och FW400.

Välkommen till Exitdata

Om kabeln är så kort som på bilden varför finns den där fula klumpen på sladden?
Den är väl till för att minska kabelbrott eller varför finns den där?

Ursprungligen av kraspor:

Om kabeln är så kort som på bilden varför finns den där fula klumpen på sladden?
Den är väl till för att minska kabelbrott eller varför finns den där?

Inte för kabelbrott, är en ferritkärna och de sätter man på för att minska störningar.
Har du högtalare till datorn som får störningar när mobilen ringer kan du tex sätta på en sådan runt sladden till högtalarna. Kan minska störningarna rätt rejält.

Bevaka tråden