Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste klicka på stor hårddisk vid start

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag har en iMac Leo. Varje morgon sätter jag på den med startknappen på baksidan, efter några sekunder så dyker kugghjulet upp osv.

Den sista veckan dyker hårddisken upp mitt på skrivbordet, ungefär en decimeter stor med en klickruta under. Om jag inte gör någonting så händer ingenting, klickar jag däremot på klickisen så dyker kugghjulet upp osv..

Jag har inte gjort några ominstallatione.I och försig spelar det egentligen ingen roll, lite mer jobb bara.

Vet någon om man kan gå in och ändra tillbaks till det normala.

Tack.

Gå in i inställningar, Startskiva.
Se till att din hårddisk är markerad här.

Funkar inte det så tar vi nästa grej...

Sedan: Varför stänga av? Sätta i vila är fullt tillräckligt.

(Rätta mig om jag har fel, men att "stänga av" en iMac etc drar väl i princip lika mycket ström som att vila maskinen? Ungefär som standby på en tv som drar lika nästan mycket som att låta den vara påslagen. Endast en urryckning av strömkabeln ger noll strömförbrukning.)

Ursprungligen av johan_tanying:

Sedan: Varför stänga av? Sätta i vila är fullt tillräckligt.)

Det beror väl på hur man använder den och vad man föredrar.

Ursprungligen av johan_tanying:

(Rätta mig om jag har fel, men att "stänga av" en iMac etc drar väl i princip lika mycket ström som att vila maskinen?

Hur skulle den kunna göra det ? Av är av och standby är standy som kräver ström.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ungefär som standby på en tv som drar lika nästan mycket som att låta den vara påslagen. Endast en urryckning av strömkabeln ger noll strömförbrukning.)

Vad har du för TV ?

En modern TFT drar 2-300W medan standby runt 5W beroende på modell. Drar man ut sladden drar den 0W

Ofta snackas det om att lysrör och energilampor drar mer om de stängs av och sätts på jämfört med om de är på. Mythbusters gjorde ett test och brytpunkten är 23 sekunder, om de ska stängas av längre än 23 sekunder spar man el om man stänger av dem, men detta påverkar livslängden också.

MacBook däremot verkar dra en hel del ström i sleep läge då min dotter har en som jag tjatar om att hon ska stänga av, inte bara sätta i vila, för när den flttas, laddaren dras ur och sedan öppnar man den nästa dag och batteriet är på 0%.

De stationära datorer jag har sett har fortfarande ström till nätdelen fastän datorn "stängts av". Och då drar den ju alltid lite ström - kanske obetydligt mindre än vad vila gör. Det var iaf mitt antagande. Alltså kan man lika gärna låta datorn vila om man inte har specifika skäl.

Vad gäller bärbara verkar det vara något vajsing på din MB. Åtminstone om man jämför med min gamla iBook G4 som kan ligga i dagar (en vecka eller två?) i vila utan problem.

Och vad gäller tv så har jag bara tjock-tv. Där kan ju förbrukningen i standby ligga på hälften av normal användning, så det läget undviker jag. Den tv jag har nu har förresten en "riktig" av/på-knapp som bryter först i kedjan = 0W efter avstängning.

Hej igen och tack för olika svar.

För något år sedan dryftade man huruvida man skulle stänga av sin iMac eller lägga den i viloläge, det blev ungefär lika många som tyckte att båda metoderna var bäst.

Jag har inbillat mig att en avstängd mac är kall och eftersom värme sliter på macen så borde väl stängd vara bättre.

Nu till frågan.

Jag gick in på systeminställningar och där var HD iklickad.

Förmodligen missupfattar vi varandra. För att visa vad jag menade stängde jag av min iMac och startade den igen, jag försökte ta en skärmbild på HD som låg på den gråa skärmen ( som ännu inte var inloggad ) det gick naturligtvis inte.

Alltså en HD ungefär 1 dm stor med en pil i underkant ligger framför mig på gråa döda skärmen och väntar på att någon klickar på pilen. När man gjort detta då dyker kugghjulet upp och man är igång efter 15 sekunder.

Det borde gå att själv välja men vet inte hur. Så här ser installationsidan Välj startsida.

Jag var inne på att det kanske var iklickat utan att man vet i konton startobject men där låg bara Mail som det skall.

Ursprungligen av Kalle Silver:

Jag har inbillat mig att en avstängd mac är kall och eftersom värme sliter på macen så borde väl stängd vara bättre.

Inte nödvändigtvis, att stänga av och sätta på (varm/kall/varm/kall) är inte heller bra.

Lite OT men what the f*ck; X-can hörlursförstärkare ska kopplas till ca. 48 timmar innan man börjar använda dem och sedan stänger man inte av dem om man inte ska åka bort på en jorden runt resa. (blanda inte in iPod och Teknikmagasinets lurar här). Inom slipindustrin stänger man aldrig av maskinerna, de går alltid på tomgång om de inte slipar då temperaturförändringarna påverkar storleken/formen, samma sak med elektronik...

Därav anledningen att bilindustrin har den allra högsta kvalitetsnivån av alla (förut NASA och sånt), eftersom temperaturförändringar är det värsta av allt. Konstant temperatur är bättre.

Problemet är att nu har alla fått in i skallen att man kan rädda världen genom att spara 10W här och 20W där när Kina har en expansionsnivå som får Europa och USA att se ut som semester orter. Om jag har 15 st Mac Pro på hela dagarna, kör XC90 och eldar olja så gör det Jack-shit jämfört med resten.

My 2¢

Det verkar som om "Startup Manager" drar igång när du startar. Dvs som om du skulle ha startat med alt-tangenten nedtryckt. Konstigt, jag har inte sett att det går att ställa in det läget som förval. Vad händer om du håller alt nedtryckt vid start?

Eller så har ditt system blivit förvirrat över vad din startskiva heter. Kan du eller någon process råkat döpa om hårddisken och sedan har inte namnbytet "bitit sig fast" överallt? Står det något namn vid hårddisksymbolen som kommer upp vid start?

Svar på OT: Enligt beräkningar motsvaras 30-40% av en apparats totala förbrukning under sin livslängd, 10% av hushållens förbrukning och 2% av sveriges totala energiförbrukning av stand-by-läge hos hushållselektronik (källa: energimyndigheten). Knappast "Jack-shit". Tycker du inte att den där inställningen att det inte spelar någon roll vad jag gör eftersom alla andra ändå inte bryr sig är lite förlegad, Skrotnisse?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 13:47

Jag skulle rensa PRAM-minnet.
Mac OS X: What's stored in PRAM

PRAM, Naturligtvis! Så självklart att jag inte ens tänkte på det. Testa det innan du börjar grunna över mina trevande försök till hjälp ovan.
Resetting your Mac's PRAM and NVRAM

Tack, skall testa att rensa Pram- minnet. Det borde väl ligga under skivverktyg.

Nej jag visste ingenting om att Alt knappen kunde användas. Provar.
Däremot lärde jag mig i sista nummret av MacWorld att lite då och då hålla nere shift knappen när man startar.

Jag återkommer med svar

Reset PRAM ligger inte under skivverktyg. Kolla i länken jag gav ovan hur man gör (på engelska dock).

OK, här en rapport om vad som hänt:
1)
Jag startade min Imac, och innan den gråa skärmen dök upp, hade jag tryckt ner Cmd + Alt ( Option ) + P + R. Enligt manualen. Sedan skulle jag fortsätta att hålla knapparna nertryckta tills jag hörde två startsignaler efter varandra.

Ganska snart hörde jag ett konstant lågt kulsprute- smattrande ljud. Efter ganska lång tid 30 sekunder släppte jag knapparna.

Jag startade om iMacen men HD låg fortfarande kvar.

Jag testade också med att hålla nere Alt och sedan shift när jag startade, båda gångerna startades mac utan HD, perfekt.

Förmodligen blev det något fel när jag provade att Reset Pram, trots att jag är säker på att rätt knappar användes.

Sånt är livet.

Det där med kulsprutesmattrande låter ju inte så kul. Har jag aldrig varit med om. Kanske bäst att göra en backup utifall din hårddisk sjunger på sista versen.

Startsignalerna efter att trycka ner cmd-alt R-P brukar komma ganska snabbt.

Det du hör är när bufferten för tangentslag blivit fullt och Macen protesterar med ett errorljud, inget annat.

Du trycker ned <cmd><opt><p><r> för sent.

Tack alla, OK. För sent? det trodde jag inte, dom nämde visserligen i manualen att man skulle vara blixtsnabb, jag gör nytt försök.
God natt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 09:01

Har du provat att markera din hårddisk du vill starta från i "Startskiva" och sedan valt "starta om"? Min mammas MBP hade ställt in sig själv på "Nätverksstart" och höll fast vid det tills jag gjorde som jag skrev ovan.

Ursprungligen av doomas:

Har du provat att markera din hårddisk du vill starta från i "Startskiva" och sedan valt "starta om"?

Ja, det har han. Se inlägg #6.

Hej Igen,Jag hämtade en rörtång lade den över Cmd och Alt tangenterna, och med ena handen tryckte jag ner P + R. Med denna metod hade jag en hand ledig som fick starta macen. och risken att någonting gjordes för sent försvann och allt fungerade perfekt.

Tack alla för hjälpen.

Rörtänger är bra till mycket.

Ursprungligen av Kalle Silver:

Jag hämtade en rörtång lade den över Cmd och Alt tangenterna, och med ena handen tryckte jag ner P + R. Med denna metod hade jag en hand ledig som fick starta macen. och risken att någonting gjordes för sent försvann.

Nu vet jag visserligen inte hur långt du har från datorns strömbrytare till tangentbordet...

Men om det avståndet inte är onormalt stort, så har man tid att först trycka på strömbrytaren, och sedan använda båda händerna till att trycka ner Alt-Cmd-P-R.

Rörtång är bra, men borde inte behövas i det här fallet...

Hej igen, Jo man tycker nog det. Jag vet inte hur lång tid det tog för mig att förflytta fingret på starknappen på baksidan och ner på P + R. Högst en secund. Dom 4-5 gånger jag försökte fungerade det inte.

Idag passade jag på att i Skivverktyg kontrollera och reparera discen, men inga röda meddelanden dök upp, så den är nog frisk.
Tack

1
Bevaka tråden