Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme eller nas?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en airport extreme men jag kan inte riktigt förstå om hårddiskfunktionen är värd det högre priset. Eller om jag istället skall satsa på en billig ful-router från dlink eller något och köpa en nas disk eller en vanlig extern med lan-kontakt. Kan någon reda ut för och nackdelarna med dessa alternativ för mig.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 23:08

Antar att du menar Time Capsule.

Fördelar med Airporten är att den är jäkligt smidig, både att använda och att ställa in. Dessutom är den snygg. Nackdelar är bl a prestandan (som dock är tillräckligt bra för att t ex kolla på film över trådlöst) och priset. Time Capsule har vad jag har förstått mycket bättre prestanda än Airport Extreme, och är prisvärd jämfört med liknande lösningar från andra leverantörer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 15:57
Ursprungligen av irrelogical:

Time Capsule har vad jag har förstått mycket bättre prestanda än Airport Extreme

Det visste jag inte! I vilket avseende? Var har du läst det?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-02 16:04

Hårddisk på Airport Extremens USB har enligt 1:a hands uppgift väldigt dåliga prestanda. Vill man ha en hårddisklösning i samband med Extreme är det bättre med TC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 23:42

jag har själv hårddisk kopplad till AEBS och när jag jämfört överföringshastigheter med TC-ägares har jag inte sett någon nämnvärd skillnad. Därför undrar jag i vilket avseende prestandan är bättre på TC.

Att Time Capsule skulle ha bättre prestanda än hd kopplat till Extreme tror jag inte squat på innan jag sett tydliga testsiffror levererade.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-03 15:50

OK, jag hade en kompis som provat och fått dåliga resultat med extern hårddisk + Extreme.

Med tanke på att Time Capsule är marginellt dyrare än en Extreme + hårddisk finns det ändå ingen anledning att satsa på den klumpiga lösningen, in my honest opinion.

Jag tror Extreme + hd är bättre än TC av många anledningar, läs tråden nedanför.

http://www.99.se/kringutrustning/253638-r-time-capsule-bra.html

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-03 16:42

beror val pa hur busen ar uppgyggd? om det gar direkt fran natverk till HD eller natverk->usb bus->HD ?

dunno, kanns itne som att det borde skilja sa mycket i vilket fall

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-03 20:02

Prioriteringarna är väl olika men jag kan jag slippa ytterligare sladdar och nätdelar är det värt mycket.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-07 16:37

Finns det ingen som kan lämna lite siffror på prestandan (filkopiering) mellan Time Capsule -> Mac jämfört med AirportExtreme+USB-hårddisk -> Mac. Gärna via Gigabit Ethernet, trådlöst kan variera så mycket i prestanda...

Ursprungligen av UrbanP:

Finns det ingen som kan lämna lite siffror på prestandan (filkopiering) mellan Time Capsule -> Mac jämfört med AirportExtreme+USB-hårddisk -> Mac. Gärna via Gigabit Ethernet, trådlöst kan variera så mycket i prestanda...

Jag har skaffat nya Time Capsule för att koppla med Gigabit (Gbit) ethernet uppkoppling. Tänkte att det kanske skulle gå snabbare än USB2 disk kopplad direkt till datorn, eftersom gränssnittet teoretiskt är mer än dubbelt så snabbt. Nu efter test kan jag konstatera att det går långsammare.

Skrivhastigheter:
USB2 MyBook Essential = 30MB/sek
Time Capsule (Gbit Ethernet) = 15MB/sek
Time Capsule (n-Wifi) = 6MB/sek

Så det var en liten besvikelse. 6MB/sek för trådlöst var iof väldigt imponerande. Det jag inte har testat än är att koppla in MyBook Disken till TC'n och mäta hastigheten, men jag gissar att jag får samma 15MB/sec.

Det jag skulle vilja veta är hur snabbt det kan gå med en snabb NAS tex QNAP TS-101 kopplad till en router med Gigabit switch. Någon som har testat?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-26 08:26

Det jag skulle vilja veta är om det går att strömma film från en NAS till en AppleTV utan att ha någon dator igång?

Nu har jag min PM G5 som mediaserver och strömmar film från den till min AppleTV. Det funkar bra via en WDS.brygga från AirPort Express med g-kapacitet ner till min AirPort Extreme och vidare med gigabit-ethernet till AppleTV:n.

Att koppla en hårddisk till AirPort Extreme som kräver att man har en dator med iTunes igång är inte något bra alternativ. Då kan filmerna lika gärna ligga kvar på PM G5:ans interna hårddisk.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-26 08:48
Ursprungligen av Macus:

Det jag skulle vilja veta är om det går att strömma film från en NAS till en AppleTV utan att ha någon dator igång?

Nu har jag min PM G5 som mediaserver och strömmar film från den till min AppleTV. Det funkar bra via en WDS.brygga från AirPort Express med g-kapacitet ner till min AirPort Extreme och vidare med gigabit-ethernet till AppleTV:n.

Att koppla en hårddisk till AirPort Extreme som kräver att man har en dator med iTunes igång är inte något bra alternativ. Då kan filmerna lika gärna ligga kvar på PM G5:ans interna hårddisk.

Denna fråga kanske är bättre att ställa i AppleTV-avdelningen (om du inte får svar här). En fördel med AppleTV är att du kan synka mot datorn så du varken behöver ha allt lokalt på ATVn eller allt på datorn utan bara det mest aktuella på ATV. Har du funderat över det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-26 08:59
Ursprungligen av planB:

Denna fråga kanske är bättre att ställa i AppleTV-avdelningen (om du inte får svar här). En fördel med AppleTV är att du kan synka mot datorn så du varken behöver ha allt lokalt på ATVn eller allt på datorn utan bara det mest aktuella på ATV. Har du funderat över det?

Det är ungefär så jag har det nu. Men frågan är om jag vinner något på att köpa en NAS när det gäller att förse AppleTV:n med mtrl?

Förutom allt annat man kan göra med en NAS.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-06-11 12:15

Hänvisa gärna mig rätt om detta hamnar i fel tråd.

Ponera att jag köper en Airport Extreme (senaste modellen). Kopplar in en USB-Hubb till den som i sin tur går till x antal externa hårddiskar där jag har filmer, musik etc. (vill kunna utöka eftersom)

Jag kommer troligen ha min Mini ansluten via kabel, men min Macbook och ev en Apple TV (i sovrummet, Syncat med Minin) trådlöst 802.11n.

Fråga 1: Klarar AE att skicka ut detta trådlöst utan att det laggar till Front Row/Plex? (Bör kanske tillägga att jag inte kommer köra speciellt högupplöst material, mer typ omkodade DIVX filer.)

Fråga 2: Kommer jag komma åt innehållet på diskarna via finder?

Nån som har ett liknande scenario?

  • Oregistrerad
  • 2009-06-11 13:00

1: Det hackar ibland när jag streamar från min Time Capsule v2.
2: Ja.

1
Bevaka tråden