Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eget företag = mer fritid?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att starta eget företag innebär att du kan styra över din egen tid. Plötsligt gäller inte 08.00 - 17.00 med lunch mellan 12-13. Vad händer då? Mer fritid, längre luncher? Eller jobbar du dygnet runt?

Personligen så gillar jag att jobba med olika projekt och ägnar många kvällar och helger till det - men det är så jag vill ha det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 08:45

Friheten och oberoendet, det var det som lockade mig. Inte längre arbetstid. För mig är fritiden guld värd.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Friheten och oberoendet, det var det som lockade mig. Inte längre arbetstid. För mig är fritiden guld värd.

Klart att det friheten och oberoendet lockar, men har det blivit mer fritid för dig, mondo65? Det är väl en skröna att livet leker för egenföretagare. Men visst, möjligheten att ”styra” över sin lediga tid är större, men om det blir mer vet jag inte.

Vad anser ni andra?

För mig blir närsomhelst och varsomhelst, oftast alltid och överallt.

Men har man möjlighet att jobba med något som man gillar och dessutom kan göra det i eget företag är man ganska lyckligt lottad.

Funderar över hur folk orkar arbeta med saker som de inte är intresserade av eller med människor de inte gillar.

Life is good.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 09:07

Många känner nog att de inte har möjlighet att välja ett roligare jobb. De sitter där med skulder på radhuset i Täby, en halvrisig Volvo, två barn och väntar på pensioneringen. Det är bara att slava på och jobba åt någon annan. Personligen tänker jag *aldrig* hamna i den fällan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är bara att slava på och jobba åt någon annan. Personligen tänker jag *aldrig* hamna i den fällan.

Jag jobbar åt någon annan - och det är ganska roligt. Men då har ett ganska roligt jobb.

/c

[ 11 December 2002, 09:11: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 09:12

Jag tänkte kanske inte närmast på dig utan på de flesta andra där ute.

  • Medlem
  • 2002-12-11 09:19
Citat:

quote:Många känner nog att de inte har möjlighet att välja ett roligare jobb. De sitter där med skulder på radhuset i Täby, en halvrisig Volvo, två barn och väntar på pensioneringen. Det är bara att slava på och jobba åt någon annan. Personligen tänker jag *aldrig* hamna i den fällan.

Jag tror att det handlar om fantasier. Slavarna fantiserar om frihet, och de fria fantiserar också om sin frihet. Gräset är aldrg grönare.

Att vara statsanställd är förresten toppen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag tänkte kanske inte närmast på dig utan på de flesta andra där ute.

Går man till tråkigt jobb så tror jag man kan kompensera det med en rik fritid. Man gör sina åtta timmar. Övertid för att dryga ut semesterkassan.

Ofta är det tvärt om för de som tycker jobbet är roligt - gäller både egenföretagare och anställda. Jobbet prioriteras före semester och ledighet.

/c

Mondo, jag tror att det är dags att du uppgraderar dina förutfattade meningar. Gå till versiontracker och sök på "prejudices".

Jag trivs med frilanslivet. Mest gillar jag att arbetstiden inte är inrutad. Det blir mer lantbruk än industri. Man gör det som måste göras när det måste göras. Naturligtvis måste man lära sig att säga nej också, och att starta med sina projekt i tid och inte vänta på att en deadline ska motivera en tillräckligt.

Ibland inbillar jag mig att jag jobbar fler timmar som frilans än jag gjorde som anställd, men tittar man närmare på det så stämmer det inte riktigt. Jag tvättar på så kallad "arbetstid", hämtar ungarna tidigt titt som tätt och tar för långa luncher.

Fast man slutar ju att tänka i termer av arbetstid och fritid, vilket är en befrielse.

Göran, frilans med radhus, Volvo och två ungar. Dock inte i Täby.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 09:30

Det kan ju gå på båda hållen. Då jag drev en liten reklambyrå/webbyrå så jobbade jag upp emot 16-17 timmar per dygn.

När jag sen tog jobb på en mindre webbyrå så låg snittet runt 10 timmar, mycket övertid alltså.

Sen på den stora internetkonsulten så kunde det vara normala dagar med 8 timmar. Men ibland så levde man på kontoret ett par dagar då man jobbade med stora projekt.

Nu försöker jag hålla mina 8 timmar då jag har två och halv timmes pendling fram och tillbaka om dagarna... om tågen går i tid. :rolleyes:

De vänner jag har som har eget företag jobbar oftast ca 60 timmar i veckan. Jag tror nog att det är så för många. I IT-reklam branschen så är det nog mycket övertid. Men ta även pizzerian på hörnet som exempel. Där står ju samma kille från morgon till kvällen 12 timmar eller liknande. Så att man får mer tid över då man har eget, tror jag inte stämmer. Inte för alla i alla fall.
Det finns ju även folk som jag som är anställd och jobbar 40 timmar i veckan. Men driver egna projekt på sidan om också. Så att jag kommer säkert upp i 50-60 timmar i veckan minst.
Tur att man tillhör dem som tycker att det är ganska kul att jobba. I alla fall för tillfället.

När jag startade eget företag tänkte jag att "Åhh, jag bestämmer helt och hållet över min tid!".
Men ack så fel jag hade.....eller snarare är det så att jag fortfarande bestämmer helt fritt men i och med att man själv är ytterst ansvarig för hur mycket lön man får in så tenderar man till att jobba dubbelt så mycket som i en vanlig arbetssittuation. Men jag har valt det att ha det så och stortrivs. Min senaste semester (dvs en som var 3-4 veckor i sträck) var sommaren 2000 då jag fortfarande var en "vanlig" arbetare.

Jag har haft min firma i ungefär fem år nu tror jag. Från början var den ett smidigt sätt att ta betalt för småjobb under studietiden. De senaste åren har jag livnärt mig på det. Eller försökt i alla fall.

Fördelarna är ju en viss ökad frihet. Frihet i arbetstider och frihet i val av uppdrag. Men samtidigt finns det nackdelar. Det finns inget som heter semester, bara inkomstbortfall. Och har man det tufft ekonomiskt så har man inte råd med inkomstbortfall. Alltså ingen ledighet.

Sen så är det väldigt lätt att leva på momspengar när man har det knapert och sedan får man slava för att få ihop till en fet skatteskuld. Ärligt talat är jag väldigt less på att vara egen och drömmer om en fast lön, en trygg anställning, regelbunden inkomst och betald semester.

Drömmen är att ha ett fast jobb som man trivs med och ha kvar sin egna firma för småjobb vid sidan av. Dock gäller det att arbetsgivaren går med på detta vilket oftast kan vara svårt.

Mer fritid? ja!
Längre luncher? ja!
Roligare att "jobba"? ja!
Mer pengar? nej!
Mer iventarier och kostnader? ja!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-11 17:42

Jag har väldigt lite erfarenhet av eget företagande än så länge. Jag "knegar" fortfarande för att få ihop till det dagliga brödet, men fann det smart att i denna veva skaffa F-skattesedel och börja småfiffla på egen hand vid sidan om. Än så länge har inget radikalt inträffat. Jag har dock blivit förvånad att jag redan nu fått jobb...( )! Har ett korr-jobb som kan inbringa mellan 5- och 10 000 på G. Och jag är lika förvirrad beträffande vad jag med mitt lilla "företagande" egentligen skall syssla med...Jag har tidigare arbetat som redaktör (anställd sådan) och har egentligen ingen erfarenhet av det som intresserar mig; design i alla former (ja, alla former). Men det gör inget - jag litar på min goda smak! Visst är det roligare att syssla med något man tycker om (ligger liksom i sakens natur...), men det blir för min del inte mer fritid, snarare mindre. Först det "vanliga" jobbet, sedan det verkliga jobbet...Ja, jösses, hur skall detta sluta...

Edith (Piaf): Stavfel igen. Ni hittar säkert fler.

[ 11 December 2002, 17:43: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 20:25

Jag har ett ganska intressant jämförande exempel...

Jag jobbar som CD / AD / projektledare inom film & bioreklam-branschen sedan över sexton år. Tonvikten på arbetsuppgifterna ligger förutom rent kreativt skapande på bildredigering, layout, digitalprint, eventarrangerande och dekorationshantverk; en ganska stor spännvidd alltså!

Min arbetsplats är idag ett eget företag sedan sex år tillbaka - de tio åren innan jobbade jag med ungefär samma sak men som fast anställd. Min ambition var då att bli egen och jobba mer på egna villkor, samt att få känna "frihet under eget ansvar"...

För att göra en lång historia kort sammanfattar jag här resp. arbetsförhållandens nackdelar och förtjänster:

FAST ANSTÄLLNING

+ Regelbundna arbetstider
+ Schemalagd semester
+ 8 timmars arbetsdag

- "Toppstyrda" arbetsuppgifter
- Relativt låg inkomst
- Oflexibel arbetssituation och begränsade möjligheter till variation

EGEN FÖRETAGARE

+ Roliga och utmanande arbetsupgifter och eget personligt ansvar
+ Tredubbel inkomst....
+ Hög inlärningsfaktor (utvecklande)!
+ Fler macar....!
+ Frihet!

- 10-15 timmars arbetsdagar. 6 dagar i veckan.
- Oregelbunden och, oftast, liten semester
- Mycket stressigare!

/ Clavius

[ 11 December 2002, 20:25: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jag har väldigt lite erfarenhet av eget företagande än så länge. Jag "knegar" fortfarande för att få ihop till det dagliga brödet, men fann det smart att i denna veva skaffa F-skattesedel och börja småfiffla på egen hand vid sidan om. Än så länge har inget radikalt inträffat. Jag har dock blivit förvånad att jag redan nu fått jobb...( )! Har ett korr-jobb som kan inbringa mellan 5- och 10 000 på G. Och jag är lika förvirrad beträffande vad jag med mitt lilla "företagande" egentligen skall syssla med...Jag har tidigare arbetat som redaktör (anställd sådan) och har egentligen ingen erfarenhet av det som intresserar mig; design i alla former (ja, alla former). Men det gör inget - jag litar på min goda smak! Visst är det roligare att syssla med något man tycker om (ligger liksom i sakens natur...), men det blir för min del inte mer fritid, snarare mindre. Först det "vanliga" jobbet, sedan det verkliga jobbet...Ja, jösses, hur skall detta sluta...

Edith (Piaf): Stavfel igen. Ni hittar säkert fler.

Har en god vän som oxå körde lite sidan om något år. Idag betalar han av på en fet skatteskuld.

Jag tycker att problemet med fritid och pengar som egen är att man är den evige optimisten...det blir bättre...bara vänta tills det svänger...
Men är man inte optimist bör man nog inte vara egen.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
[QUOTE]Har en god vän som oxå körde lite sidan om något år. Idag betalar han av på en fet skatteskuld.[/quote]Och med det vill du säga...
att man skall akta sig för att starta eget för man kan åka på skatteskulder efter att ha gjort av med pengar, under tiden som företagere, som egentligen skulle avsatts till just skattekostnader?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-12 15:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
Jag tycker att problemet med fritid och pengar som egen är att man är den evige optimisten...det blir bättre...bara vänta tills det svänger...
Men är man inte optimist bör man nog inte vara egen.

Ja du, jag är väl som de flesta; optimist ibland och pessimist ibland. Vad gäller din vän som startade eget "vid sidan om" är det beklagligt. Att skaffa sig skatteskulder är ju ingen höjdare. men det är ganska enkelt att undvika egentligen; undvik att spendera slantarna som skattmasesn skall ha. Klarar man inte av det bör man nog inte ens försöka att ens skapa ett hobbyföretag. Själv kan jag inte tänka mig en bättre sits än att ha kvar "kneget" och börja småskaligt vid sidan om.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-12 19:04

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
[QUOTE]Har en god vän som oxå körde lite sidan om något år. Idag betalar han av på en fet skatteskuld.[/quote]Och med det vill du säga...
att man skall akta sig för att starta eget för man kan åka på skatteskulder efter att ha gjort av med pengar, under tiden som företagere, som egentligen skulle avsatts till just skattekostnader?
[/quote]Precis, killen måste ju ha totalmissat att staten vill ha betalt också. De pengar man får in är ju inte pengar man kan göra av med.

Men det är ett bra råd: Vänta med att göra av med alla pengarna innan du har betalt räkningarna.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
[QUOTE]Har en god vän som oxå körde lite sidan om något år. Idag betalar han av på en fet skatteskuld.[/quote]Och med det vill du säga...
att man skall akta sig för att starta eget för man kan åka på skatteskulder efter att ha gjort av med pengar, under tiden som företagere, som egentligen skulle avsatts till just skattekostnader?
[/quote]Precis, killen måste ju ha totalmissat att staten vill ha betalt också. De pengar man får in är ju inte pengar man kan göra av med.

Men det är ett bra råd: Vänta med att göra av med alla pengarna innan du har betalt räkningarna.

[/quote]Om man har ett 8-timmarsjobb med hyfsad betalning å extraknäcker vid sidan om så kan man säga att 25-30% av det som rullar in på fritiden är dina egna pengar. Resten vill finansminister ha.

25% av pengarna är ju moms. De återstående 75% beskattas mycket hårdare än din vanliga lön eftersom dessa inkomster får dig att gå över brytgränsen 240 000 (?).

Lägg alltså 70% av pengarna antingen direkt hos skattemyndigheten eller på ett konto du aldrig rör annars blir det surt långt senare som för Mac Bettans polare.

Surt system är det men 25% är fortfarande mer än 0% så man knegar på...

Apropå ursprungsfrågan, "mera fritid ?" m.m.

hahahaha...
mmm... visst...

skillnaden ligger i att nu är det min tid som jag fördelar på dygnet helt och hållet, jag är inte tvingad till att ha "fasta" tider på samma sätt, jag sover bättre (lika mycket / lite som förut), jag trivs bättre och får mera gjort under dagen...

Easy does it !!!

1
Bevaka tråden