Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fritt från porr?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-02 23:51

Jag erkänner att jag har surfat på porrsidor, jobbar med att bli fri från det. Men hur blir jag av med spåren efter mig, finns det spår som man kan gräva fram från djupet i datorn, räcker det med ett överskrivningsprogram, eller ska jag göra en ny installation med överskrivning typ 7ggr, det lite mera tidskrävande allternativet.:">

Beror ju lite på VEM du vill gömma spåren från...

Tjej/fru ? Då räcker nog att man rensar historiken och slänger nerladdade filer.

Arbetsgivare som har höga krav (vissa sparkar anställda vid minsta lilla) så är en ominstallation garanti, 7ggr överskrivning är lite att ta i...

Är man verkligen ute efter att ta bort alla spår, oavsett om vi snackar porr eller brottslighet, så är ju en ominstallation det bästa.

Det finns vissa här som nästan tycker att en ominstallation är fel, sånt ska man inte göra, men jag håller inte med! Är man bara någorlunda funtad så kommer inte ens backup problemet in i frågan, och all mjukvara har man ju på installationskivor så det är bara att blåa om och köra.

Fast t.o.m. jag måste erkänna att det är lite overkill för några bilder och internet historik, förutsatt att det är vanlig porr du snackar om...

Nu har du ju redan erkänt. På internet. Om du heter Jonas Ek på riktigt tror jag inte du i första hand behöver bekymra dig om ev. spår på din dator.

Om du använder Safari finns det ett menyval som heter "privat surfning" som om jag förstår saken rätt är till just för att det inte ska bli kvar några spår av de sidor användaren besökt. I Safari finn också en "återställ browser" eller ngt liknande som rensar upp historiken.

Hur det är med Firefox vet jag inte. Själv använder jag Opera och där har jag inte sett att det finns några såna funktioner, men jag har å andra sidan inte känt behov av dem för egen del

Har för mig att "privat surfning" i Safari slås av när man startar om programmet. Alltså gäller det att komma ihåg att slå på funktionen varje gång.

  • Medlem
  • 2008-11-03 12:07

I Firefox finns det under Verktyg ett val som heter Rensa ut känslig data. Där rensar man allt som browsern sparar. (kort-kommando är ctrl+skift+del i windows).
Den behöver inte ligga precis där, men den finns.

Om du nu jobbar på att bli fri från det kanske du bör testa ominstallation med sju gångers överskrivning. Blir det bara tillräckligt jobbigt blir det enklare att sluta än att installera om datorn hela tiden.

I safari är det säkert med Privat surfning så länge det inte är nån som är riktigt kunnig på system eftersom det verka finnas logfiler i systemet som visar vilka domäner man besökt.
Det är samma sak oavsett vilket program man använder. Helt säker kan man aldrig vara.

Jag råkade på en logfil i en av mina datorer där det stod uppraddat alla sidor jag besökt den dagen. Men hur mycket jag än försökt efter det så hittar jag inte det igen.
Jag är säker på att personer med rätt kunskap hittar det lätt, men inte din sambo eller fru.

Om du söker via Google så finns den informationen kvar i Googles databas, men du kan registrera dig på Google som Webansvarig och få tillgång till webverktyg där du kan kolla och radera den informationen.
Du kan kolla allt som är sökt från just din dator!!!

Vilken browser du än använder finns det alltid en stor risk att info lämnas kvar, svårt att komma ihåg alla ställen att rensa, program som startar automatiskt och lämnar info i "Senast öppnade filer" mm mm.

Sen var det väl frågan om att också sluta surfa...

Jag tror bestämt att någon driver med er. Kul är det i alla fall :-).

jonas.ek, jag har ingen aning om vad du pratar om nu.

1
Bevaka tråden