Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja gamla Mac-kartonger

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Viste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden men la den här så länge.

Jag undrar om någon vet nåt bra ställe där man kan sälja sina gamla mackartonger. Har hört att de kan gå för en hacka.

Har en macbook kartong med allt plastskydd samt återställningsskivor som jag vill sälja någon stans.

Om du har tiotusentals kan du säkert få en slant på något returpappersbruk.

För enstaka kartonger handlar det i så fall om betydligt äldre grejer, typ kartongen till Mac Plus etc.

Rätta mig gärna om jag har fel. Sitter själv på några kartonger.

Det finns en tråd som handlar om gamla Apple kartonger. Den heter Nörderi-visa dina gamla kartonger.Kan inte länka för jag skriver från en iPod Touch. Finns nog en del som kan tänka sig att betala för en gammal kartong.

Nog kan man (tydligen) tjäna några spänn på TOM-kartonger...

Det tror i alla fall denna säljare

MacBook vit - kartong - som ny på Tradera. Övrigt | Tillbehör | Apple |

Men det verkar funka!

Macbook 13" Svart Kartong på Tradera. Bärbara | Apple | Datorer &

iBook G4 1,2 GHz - Kartong, Fint skick! på Tradera. Övrigt | Tillbehör

Macbook Pro original kartong på Tradera. Övrigt | Tillbehör | Apple |

Några kartongen för 1700kr ?!

Apple - MacBook, iPhone 3G, AirPort, Mighty Mouse Kartong på Tradera.

Den här slår ALLT (men tror att auktionen försvinner så jag skrev ut en PDF och sparade en screendump)

EN MacBook Pro KARTONG för 1775kr

MacBook Pro Kartong 15 tum, som ny på Tradera. Övrigt | Tillbehör |

Var väl nån stackare som trodde han köpte sig en MBP i kartong...

Eller ska man försöka sig på att kränga av PB190- och iBook-lådorna? Special price for you my friend - 1000 dolares för båda!

Jag kollade genom omdömena och varken säljare eller köpare hade lämnat och affären är nästan 2 månader gammal...

Haha...vad är det för galningar som köper gamla lådor, skulle inte betala en spänn, slängde lådan till en gammal PM 7200 i containernen nyligen efter städning på vinden. Några tusen hade den väl gått för. Nörderi är väl det minsta man kan kalla det för.

Jag skulle heller aldrig betala pengar för en kartong, eller jo, möjligtvis upp till för en kartong som är bra att frakta i och som jag har behov utav. Men jag skulle samtidigt inte heller slänga mina egna kartonger. Bra att frakta i som sagt, och har för mig ett visst affektionsvärde också.

Att en 7200 kartong skulle vara värd något följer inte av dessa auktioner, dessa kartonger är ju för nya maskiner och därför ett värdehöjande tillägg om man har en maskin som man vill sälja.

Har man en MacBook Pro så gör en kartong en viss skillnad på andrhandsvärdet om man ska sälja datorn, men 1775kr ?!...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-03 11:02

Är jag cynisk som enbart ser köp av kartong som enklaste sättet att sälja vidare den snodda datorn enklare?

Blev av med mina Wii-kartonger när någon bröt sig in i källarförrådet, inget annat stals, och kartongerna väger ju såpass lite så t.om någon gravt narkotikapåverkad bör insett att de var tomma. Jag resonerade då som att de kunde användas för att kränga ett snott wii från annan stöld snarare än att sälja kartongen på nerd-forum. Men jag kanske har fel?

Ursprungligen av d99gnu:

Är jag cynisk som enbart ser köp av kartong som enklaste sättet att sälja vidare den snodda datorn enklare?

Absolut! Seriöst!!

De flesta "vanliga" människor, och de absolut flesta firmor slänger kartongerna och när dessa datorer sedan säljs vidare så säljs de utan kartonger.

Jag har köpt en del PowerBook 12" (skriver på en nu) som kommer från en större firma, de ersatte alla sina PB G4or med MacBook, och hur får jag PB 12" levererade ? Jo, i splitter nya MacBook kartonger.

Retar mej lika mycket varje gång folk ommedelbart drar paralleler med stulet och ingen kartong!

Och de flesta som köper en dator utan kartong gör det säkert bara för att höja värdet på en kartong de snott.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Retar mej lika mycket varje gång folk ommedelbart drar paralleler med stulet och ingen kartong!

Jo, det är dumt att generalisera och döma kartongköparna på förhand. Men särskilt upprörd blir jag inte. Trots att jag anstränger mig för att vara fördomsfri måste jag erkänna att samma tanke dök upp hos mig som hos d99gnu. Man ska inte döma efter kläderna men ser man en man i rånarluva på banken så blir man ju lite misstänksam.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-03 13:51
Ursprungligen av SkrotNisse:

Absolut! Seriöst!!

De flesta "vanliga" människor, och de absolut flesta firmor slänger kartongerna och när dessa datorer sedan säljs vidare så säljs de utan kartonger.

Jag har köpt en del PowerBook 12" (skriver på en nu) som kommer från en större firma, de ersatte alla sina PB G4or med MacBook, och hur får jag PB 12" levererade ? Jo, i splitter nya MacBook kartonger.

Retar mej lika mycket varje gång folk ommedelbart drar paralleler med stulet och ingen kartong!

Det är väl iofs inte riktigt det jag skrev, jag skrev att enda poängen jag såg med att sno kartonger (mitt fall) eller köpa dem till de priserna skulle vara för att lättare kunna sälja stulna datorer utan kartonger vidare.

Jag har inte tidigare hört talas om folk som samlar på kartongerna, men att det finns någon med internetaccess som gör det förvånar mig förvisso inte, men att det skulle vara så många så att det fanns en marknad för kartonger är jag tveksam till.

Jag har länge köpt f.d. företagsdatorer som jag fixat, kört ett tag och sedan sålt för att köpa något nyare, och i stort sett ALLA de datorer jag köpt har varit UTAN kartong, och när man sedan försöker sälja en 4 år gammal PowerBook och köparen tvekar för att det inte finns någon kartong och att ena hörnet har en buckla, då kan 100kr på en tomkartong göra ganska mycket.

Jag skulle gissa att 95% av alla kartonger från nya datorer slängs inom en vecka. Totalt meningslöst att fråga folk här då 99% av oss tillhör de 5% som INTE slänger kartongerna!

Jag läste om den där auktionen på en kartong för 1600 eller vad det var. Han som bjudit det beklagade sig på ett forum och undrade om det fanns nåt sätt att dra tillbaka sitt bud. för han hade ju trott att det var en dator till vrakpris. Alla skrattade (som man gör) och sa att det var ju klantigt, men det är nog kört.
Nån timme senare skrev han igen och var glad och lättad för då hade nån bjudit över honom XD

Man måste ju vara bra klantig om man missuppfattar den auktionen (och de andra), säljaren har ju inte gjort något fel.

Gällande auktionen så är det ju bara att skita i att betala/fullfölja med ett negativt omdöme som resultat, mer än så är det inte. En annan har ju skött sej, nästan 2000 positiva omdömen...

  • Oregistrerad
  • 2008-11-03 15:17

Påminner mig om när Xbox var ny och någon eBayade en "Xbox box". Köparen hävdade att han blev lurad och skulle i sann amerikansk anda stämma, men säljaren hade när allt kom omkring tydligt skrivit att det var en Xbox box och inte en Xbox han sålde.

1
Bevaka tråden