Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SuperDrive Firmware Update 2.1 (kan det vara den som sabbat min superdrive?)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-02 14:56

Hejsan
Jag har en MBP 2,16 GHz core duo. Superdriven fungerar inte alls bra. Saxat från den här sidan: Info/Feedback on Superdrive Firmware Update 2.1 for MacBook/Pros
är en beskrivning på problemet som stämmer bra överens med hur problemet är på min dator.

"[...]Since the update my Superdrive (MATSHITA DVD-R UJ-857) has been updated to firmware HBEA and refuses to deal with any blank media. CD- Rs will be recognized, however errors about unfocused lasers or other burning errors occur immediately once I begin. DVD-R's aren't even read. Prior to this update I could burn both kinds of media, with occasional glitches.
The drive is also infinitely more picky about reading DVDs/CDs; it appears to only read commercially burnt/mastered media, and simply spins up and down and then ejects anything which as been burned by friends etc. Even among retail media it isn't consistent, and at times has trouble with even the Apple OSX install disc![...]

Jag köpte datorn begagnad så jag funderar på om det är så att den förra ägaren uppdaterat firmware till superdriven och på så sätt förstört den. Jag har försökt läsa lite om det men jag hittar inget bra. Nån tråd stod det att det bara är att köpa ny superdrive. En annan pratade om att installera om firmware:en till orginal men jag har ingen aning om var jag kan hitta någon sådan. Är det nån här som har varit med om problemet, eller läst om det och kan guida mej.

Stats på superdrive
"MATSHITA DVD-R UJ-857:

Revision av fast programvara: HAEA
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (levererad/stöds av Apple)
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW
CD med buffertskydd: Ja
DVD med buffertskydd: Ja
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
Medier: Nej"

Mvh Axel

edit:
Hittade det här:
"If you installed SuperDrive Update 2.1, and it killed
your SuperDrive, some have been able to bring their
SuperDrives back to life by resetting the SMC, resetting
the NVRAM, or zapping the PRAM... but many haven’t
been so lucky."

Vad innebär det? Vad är det man ska göra?

Jag har samma problem nu när du nämner det...

Kan man inte ladda in förra firmware istället, tycker det låter mer som en lösning än andra påhitt. Efter en kort sökning i google med "MATSHITA DVD-R UJ-857" fick jag fram dessa länkar som har mer info. Annars kan man gå till tillverkarens av spelaren hemsida för leta. Har inte kontrollerat firmware så jag rekommenderar tillverkarens sida.

Här verkar det finnas en lista på firmware och lite info´:
MacBook-fr - DVD : Region Free (EN)

Här finns info om firmware till mac
The Firmware Page • View forum - Macintosh Specific Section

Senast redigerat 2008-11-02 18:12
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-02 18:12
Ursprungligen av pepparkaka:

Kan man inte ladda in förra firmware istället, tycker det låter mer som en lösning än andra påhitt.

Jag kollade på den första sidan där. men jag förstår inte hur man ska göra. Jag har aldrig varit inne i terminalen och fipplat innan.

Senast redigerat 2008-11-02 18:22
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-02 18:32

jag försöker starta genom att skriva: /users/axelojansivu/desktop/simpleflash/uj857-haea-mbp-rpc1.dat i terminalen. Men det står bara "permission denied"

Har du kontaktat Apple och frågat om detta går på garanti? Från en forumpost nedan. Värt ett försök, även om det inte är sant att det går på garanti.

"Older revisions of the Matshita UJ-857 and UJ-857D can be updated to these revisions but it requires to launch the "Superdrive Update 2.1" by Apple. The update, which was officially available, resulted in drives not working anymore for some users. It was removed from the Apple site a few days later and the problems it caused are apparently covered by warranty. "

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-02 19:14
Ursprungligen av pepparkaka:

Har du kontaktat Apple och frågat om detta går på garanti? Från en forumpost nedan. Värt ett försök, även om det inte är sant att det går på garanti.

"Older revisions of the Matshita UJ-857 and UJ-857D can be updated to these revisions but it requires to launch the "Superdrive Update 2.1" by Apple. The update, which was officially available, resulted in drives not working anymore for some users. It was removed from the Apple site a few days later and the problems it caused are apparently covered by warranty. "

Ja, jag mejlade dom för ett par timmar sedan. Får se i veckan om jag får svar. Frågade om det fanns nån förlängd garanti eller dylikt. Dock har jag ju köpt datorn begagnad så jag är ju inte helt hundra på att det är firmware:en som är felet (men allt tyder på det) Annars får jag väl köpa en ny och byta själv. Kostar bara så jäkla mycket.

Min pajade också då för något år sedan när det kom en uppdatering.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-02 20:06
Ursprungligen av Rossifumi:

Min pajade också då för något år sedan när det kom en uppdatering.

Hur löste du det?

Hade en till dator så orkade inte fixa, så den är fortfarande kaputt. Blev så direkt efter uppdateringen dock så inget snack om saken att det var boven.

Berätta gärna vad dom svarar Askel... Brydde mig inte om det då häller men om det kan fixas så är det klart att jag vill det..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-03 11:41
Ursprungligen av jurassic579:

Berätta gärna vad dom svarar Askel... Brydde mig inte om det då häller men om det kan fixas så är det klart att jag vill det..

Ja det ska jag göra. Men troligtvis får jag inget. Jag köpte datorn begagnad och felet har ju säkert varit såhär väldigt länge.
Men om nån vet en dvd-brännare som passar så länka gärna. Den på macoteket är ju tyvärr tokdyr. Finns det nån billigare nån annanstans så köper jag gärna den.
Så länka på

Jag lämnade in min på inlife för ett annat fel och nämnde då detta problem också..

Jag har applecare. Dom sa att dom inte hittade något fel då men det kvarstod för mig..

Jag kan bränna vissa dvd men inga cd-r.. också problem att läsa viss media.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-03 13:30
Ursprungligen av jurassic579:

Jag lämnade in min på inlife för ett annat fel och nämnde då detta problem också..

Jag har applecare. Dom sa att dom inte hittade något fel då men det kvarstod för mig..

Jag kan bränna vissa dvd men inga cd-r.. också problem att läsa viss media.

Min kan bränna slumpmässigt. Men det funkar oftast inte. Läsa fungerar inte heller bra. Man får sätta i och ta ut skivan ett 10-tal gånger innan den läser den. Annars ser den bara skivan som tom, eller spottar ut den för att den inte kan läsa. Jag bränner inte så värst ofta att jag egentligen bryr men om det. Men att den inte kan läsa är desstå värre.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-14 14:22

Hejsan
jag snackade med apple och det enda han kunde tipsa om var simpleflash.
Instruktionerna är så här:
Basic Instructions
You need to download the "SimpleFlash.zip" file, unpack it and then run it using the terminal. e.g. assuming you have downloaded the archive file to your desktop you can unpack like this:

ben11s-computer:~ ben11$ cd Desktop
ben11s-computer:~/Desktop ben11$ unzip SimpleFlash.zip
ben11s-computer:~/Desktop ben11$ cd SimpleFlash

to use the utility you start it using ONE of the following commands:

./simple_flash 0 UJ857-HAEA-MBP-rpc1.dat
or
./simple_flash 0 UJ857-HBEA-MB-rpc1.dat
or
./simple_flash 0 UJ857D-KBVB-MB-rpc1.dat
or
./simple_flash 0 UJ857D-KCVB-MBP-rpc1.dat

Men jag fattar inte. Jag kopierar in texten i terminalen men jag får det inte att fungera. Ska man byta utt ben11s-computer mot sitt eget datornamn eller vad? Jag har provat att skriva mitt användarnamn men jag får det inte att funka? Nån som har teminalkunskaper och kan hjälpa mej

Eh jag har oxå detta problem med min MPB CD2 men vet inte hur man löser det.... Känns som att det var Apple som fuckade upp det men ändå ingen lösning :(...
skummade igenom The Firmware Page • View topic - Matshita and Apple RPC1 firmware: a summary och såg att det stod :

"NB: Older revisions of the Matshita UJ-857 and UJ-857D can be updated to these revisions but it requires to launch the "Superdrive Update 2.1" by Apple. The update, which was officially available, resulted in drives not working anymore for some users. It was removed from the Apple site a few days later and the problems it caused are apparently covered by warranty."

Senast redigerat 2008-11-17 16:58
1
Bevaka tråden