Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timlön för support?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 15:06

Hej folk.

Ska hjälpa ett företag med deras datorproblem. Klassisk support men även lite mer avancerade saker. Har inget eget företag. De kommer att betala mig med timmar.

Ganska grön på att ta betalt på det här sättet. Bara haft månadslön förrut.

Vet att det inte är någon enkel fråga. Men vad är rimligt att ta betalt i timmen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-03 15:31

Hade ett liknande problem för ett tag sedan...
"Höfta" 400-1300:-/h +moms

Känner nätverkskillar som brukar ta 800+ moms & de tar inga överpriser vad jag förstår

Lycka till.

Mellan 400 och 600 kr timmen brukar jag ta för sånt, men det beror helt på vad man ska göra och vilket förhållande man har till kunden.

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-02-03 18:53

Om du inte har en firma, och de betalar normal lön, får du ju justera ned priserna med ungefär 50%, på priserna utan moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 18:14

Pratade med en kille idag som sa att jag skulle ta 150kr i timmen! Vafalls...låter lite...

Ja, minst det dubbla om du vet vad du håller på med.

Om du skulle ha anställning där, vilken månadslön skulle du begära då? Omvandla den till timlön så har du något att gå efter.

Eller är jag fel ute? Det är företaget som står för alla avgifter.

/c

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Om du skulle ha anställning där, vilken månadslön skulle du begära då? Omvandla den till timlön så har du något att gå efter.

Eller är jag fel ute? Det är företaget som står för alla avgifter.

/c

Precis!
Sociala avgifter, försäkringar mm slipper ju du betala. Så stor skillnad på en anställds timlön respektive en inhyrd. Supportfolk med egen firma brukar ju dessutom ta betalt för "obeläggningen" de har. Dvs ju mer jobb man ger dem desto lägre brukar timtaxan bli.

150kr/h motsvarar en månadslön på 24.000kr eller 25.200 kr beroende på om man väljer att räkna på 160 eller 168h/månad. Så i ditt fall kan det ju vara ett tips räkna på 160h för att få upp timlönen

I din 150-kronors kalkyl har du glömt att räkna med semsterersättning.

Acke, om du nu inte skall hjälpa Amnesty International eller en mycket god vän tycker jag du skall försöka få så mycket betalt som möjligt. 150/h är mycket lågt. Jag tycker inte du skall skämmas för att begära 500/h. Om du måste ha pengar och din "kund" pressar priset så är det bara att svälja stoltheten och acceptera det. Men, det är ju dumt att börja en förhandling att lägga sig på rygg...

Du ska också lägga eller dra kronor på ditt pris för
- din tillgänglighet (kommer du att besöka dem en gång i veckan eller kommer du att finnas tillgänglig 24/7)
- din "uppklarningsförmåga" av problemen som uppstår (Fixar du normala problem, eller fixar du alla problem)
- din förmåga att få dem att undvika problem (Om ett problem uppstår och du löser det, ser du då till att det inte inträffar igen på någon maskin?)

- antal maskiner
- antal personer
- maskinparkens livskvalitet
- personernas kunskap

- kundens strulighet (kunskaper hos personer)
- kundens undvika-strul-förmåga (om ett fel enklast löses genom en uppgradering, kommer de välja det då eller ska du fixa saker med tejp och finurlighet)
- kundens panikbenägenhet (kom hit och jobba med problemet tills det är löst.)

Om du tänker lite på dessa prylar och kommer fram till att du i princip ser till att de aldrig har problem, fixar nya så fort de dyker upp och samtidigt lär personalen att undvika att få problem i kombination med att det är en "strulig" kund så kan du lugnt ta 1000:-/timme + skatter.

Ju mindre av dessa saker som du grejar och ju mer de fixar själva så drar du av lite kronor. Men etthundrafemtio i timmen låter inte mycket.

Tänk på att bara att teckna ett support avtal med någon annan leverantör så de lovar att dyka upp innom några timmar under kontrostid brukar kosta minst ett par tusen i månaden, plus moms. Sen spelar det förstås roll hur väl du behöver/vill ha jobbet v.s hur gärna kunden vill ha just dig för jobbet. Om ni inte kommer överrens kan du ge din hundrafemtiokronorskompis jobbet istället.

  • Medlem
  • 2003-02-05 21:16

Acke, om du inte har någon annan anställning så skulle jag rekommendera att du ansöker om f-skatt hos rsv och registrerar enskild firma.

Då slipper kunden anställa dig och du kan vå loss lite mer pengar efter skatt.

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 11:00

Tack för hjälpen allihop! Ska snacka med dem i morgon.

Känns som om jag kommer att lägga mig lite lägre än vad jag skulle i vanliga fall. Tror att det finns mycket jobb runt det där företaget.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-08 15:16

Man kan ta mer om man gar F-skattsedel. Men och andra sidan får du själv betala sociala avgifter, moms och skatt med mera. Om de står för allt sådant så tycker jag att en lön på runt 200 kronor per timme är mycket bra för det jobb som du ska utföra.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 22:08

200:- per timme, ja t om minus skatt, blir en grymt bra månadslön faktiskt.

160 x 2... 320... 32000:- - så mycket har jag aldrig tjänat.

Om du behöver en assistent två timmar om dagen, säg gärna till - jag är deltidsarbetslös...

[ 11. februari 2003, 22:10: Meddelandet ändrat av: patrick fridh ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 22:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
200:- per timme, ja t om minus skatt, blir en grymt bra månadslön faktiskt.

160 x 2... 320... 32000:- - så mycket har jag aldrig tjänat.

Om du behöver en assistent två timmar om dagen, säg gärna till - jag är deltidsarbetslös...

Hehe, eftersom jag är heltidsarbetslös och att detta inte är ett 160h/mån jobb så behöver jag alla timmar jag kan få.
Men när jag får mer timmar än jag kan hantera så lovar jag att tänka på dig...

Edit:stavning och tillägg

[ 11. februari 2003, 22:34: Meddelandet ändrat av: acke ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
200:- per timme, ja t om minus skatt, blir en grymt bra månadslön faktiskt.

Nä, det blir det faktiskt inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 23:13

Om du vill starta Enskild firma, så kolla noga vad detta innebär med redovisningsskyldighet, bokföring, moms, soc avg etc. detta brukar man som (hobby) företagare redovisa årsvis, och om du har tagit ut dina pengar utan att betala moms + soc + skatt så kommer det något som heter restskatt... så kolla upp ordentligt innan, det är redan massor av folk som har gått i fällan. Men är man bara medveten om det och lägger undan pengar till det så är det sällan problem.

Bäst är dock att ha hjälp av någon som kan reglerna ordentligt.

När företag debiterar 800:-/tim så har förmodligen inte företaget några andra intäkter, samt att det skall driva runt hela verksamheten, administration, utbildningar mm, samt att de har nog sällan 8 tim debiterbar tid per dag.

mvh/ Magnus

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 23:18

Ett litet tillägg, om man har en anställd med en lön på 110:-/tim så kostar han företaget ca 200:- inkl avgifter & försäkringar. Har man inga andra inkomster på honom (försäljning av grejer) så bör man ha ett pålägg på minst 50% för att kunna ge någon vinst till företaget. dvs han kostar 300:-/tim för någon att hyra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-13 01:21

Det är mycket man skall tänka på så 200 kr/timme räcker inte långt.
man skall räkna med:
40-50% skatt
försäkringar och sociala avg.
resor (skall du köra bil eller är det månadskort)
ökade levnadskostnader (lunch ute osv)
bokföring (anlita någon eller göra det själv - programkostnad)

Så det blir knappt 50 spänn kvar ur de 200.
Ingen fet lön alltså.
Och så moms på det hela.

Sen ska man tänka på att det är ens kunskap man säljer.
Hur mycket skulle DE ta av dig, om man skulle vända på det hela.

Det är inte samma som at komma över till grannen och hjälpa honom tanka över bilder från kameran till dator och bli bjuden på en öl.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-13 01:36

"Nä, det blir det faktiskt inte" - well, nä, men vissa av oss kan inte ha så höga krav tyvärr. Jag måste vara realistisk och jobbar för slavlön, men det är inte allt här i världen som någon sade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 01:43

Tack än en gång för alla råd.

Jobbigt det här...känner på mig att jag likförbannat kommer att bli r*vkn*llad hur jag än gör. Tror att jag kör med 300 + skatt/h.

Hur är det med restid? En halv timme dit och en därifrån eller? Eller funkar det bara när man har företag?

Får jag en till eller fler kunder så startat jag eget.

Berättar hur det gick i helgen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Hur är det med restid? En halv timme dit och en därifrån eller? Eller funkar det bara när man har företag?

Du gör ju upp med den som betalar dig oavsett om du har företag eller inte. Om du gör "brandutryckningar" så tycker jag gott du kan ta betalt för din restid, men om ni skriver ett avtal att du ska komma varje onsdag eller dyl så bakar du in det i övriga kostnader (dvs i timmpriset).

Glömde förut att du absolut ska ha en liten reserv för att fixa vissa saker som du kanske inte vill/kan skriva in på en tidrapport (om du nu väljer den vägen), typ köpa någon bok om nätverk som kostar 789:-, stirra in i www.macfixitforums.com i två timmar en fredagkväll och dylikt... Alltså in med en liten buffert i din budget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 21:55

För att få F-skatt måste man driva näringsverksamhet som inte liknar anställning. Man måste bland annat ha mer än tre-fyra olika kunder. Styra över sin tid mm. Omsättningen måste också vara såpass stor att det inte räknas som hobbyverksamhet. Mindre omsättning än 20000 om året räknas dit. Har man F-skattsedel kan det också vara struligt att få A-kassa. Men det är bra mycket lättare att driva företag med F-skattsedel. Dessutom är det mycket lättare att få igenom avdrag och sånt...

  • Medlem
  • 2003-02-14 08:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: István:
Dessutom är det mycket lättare att få igenom avdrag och sånt...

Javisst kolla bara Gudrun Shyman

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 18:57
Citat:

citera: Javisst kolla bara Gudrun Shyman

Ja. Hon har A-skatt och fick inte igenom avdragen...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: István:
Ja. Hon har A-skatt och fick inte igenom avdragen...

Alla avdragen menar du väl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-19 02:16

Klart och fixat. Jag är nöjd och kille som jag jobbar för frågade om han fick tipsa fler om mig.
Ain´t life great...

[ 19. februari 2003, 02:17: Meddelandet ändrat av: acke ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: István:

Citat:

citera: Javisst kolla bara Gudrun Shyman

Ja. Hon har A-skatt och fick inte igenom avdragen...

Konstigt, för Guddes del handlade det väl om betydligt mera deg än gränsvärdet?
Fast hon ljög och bluffade ju också, så klart.
Då kvittar det ju.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Klart och fixat. Jag är nöjd och kille som jag jobbar för frågade om han fick tipsa fler om mig.
Ain´t life great...

Kan du inte avslöja lite vad du kom fram till?
Typ närmare 150kr/h eller 1500kr/h eller nåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 01:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Klart och fixat. Jag är nöjd och kille som jag jobbar för frågade om han fick tipsa fler om mig.
Ain´t life great...

Kan du inte avslöja lite vad du kom fram till?
Typ närmare 150kr/h eller 1500kr/h eller nåt.

Närmare 150 än 1500 men närmare 500 än 150. I handen efter alla avgifter och skatter.

Ps Två riktigt sköna artister du har på din hemsida. Men borde styra upp ditt .mac konto.

Edit:stavning

[ 20. februari 2003, 01:23: Meddelandet ändrat av: acke ]

Bevaka tråden