Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Definiera databas: Tillval för fält; Kontroll

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-01 12:15

Hej!
I FileMaker 7; Definiera databas; Tillval för fält, finns under Kontroll av fält möjlighet att välja:
Kontrollera data i det här fältet "Alltid" alt. "Endast vid datainmatning".

Jag har prövat de båda alternativen, men kan inte se vad som skiljer.
(Mina övriga val i dialogrutan är Krav: Endast numeriskt + ett meddelande)

Är det någon som vet vad man vinner på att välja Alltid? Meddelandet visas i båda fallen när man matar in "fel" tecken.

Tacksam för tips

Alltid fungerar även vid import av data.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-01 20:22

Tack för svar...Då är det naturligtvis klokt att välja Alltid eftersom det kan förekomma import av data till registret. Jag har svårt att se några nackdelar med detta val.

Ursprungligen av birgk:

Tack för svar...Då är det naturligtvis klokt att välja Alltid eftersom det kan förekomma import av data till registret. Jag har svårt att se några nackdelar med detta val.

Beror på, fält eller t o m poster kan hoppas över vid import om man valt Alltid...
Se FileMaker Hjälp (menyn Hjälp i FileMaker) för mer detaljerad beskrivning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-02 14:25
Ursprungligen av tonbe370:

Beror på, fält eller t o m poster kan hoppas över vid import om man valt Alltid...
Se FileMaker Hjälp (menyn Hjälp i FileMaker) för mer detaljerad beskrivning.

Tack för tips! Jag ska testa fältkontrollen genom att göra en import.

Kontrollen utförs även när man bläddrar mellan poster vill jag minnas. För att kolla, stäng av det, ändra på ett par poster så att det står fel i fältet, koppla på det igen och bläddra mellan posterna. Kommer frågan upp, så är det som jag tror.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-02 12:14
Ursprungligen av Taz_1999:

Kontrollen utförs även när man bläddrar mellan poster vill jag minnas. För att kolla, stäng av det, ändra på ett par poster så att det står fel i fältet, koppla på det igen och bläddra mellan posterna. Kommer frågan upp, så är det som jag tror.

Det fungerade inte på det sättet i mitt register, tyvärr. Det hade annars varit bra om det avslöjat blanksteg i till synes tomma fält. Innan jag fattade att jag måste göra tillvalet "Endast numeriskt" för ett numeriskt fält, medräknade nämligen ett statistikfält som summerar det numeriska fältet, även de ofrivilliga blankstegen (mellanslagen). Det blev helt felaktiga resultat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-02 22:18
Ursprungligen av Taz_1999:

Kontrollen utförs även när man bläddrar mellan poster vill jag minnas. För att kolla, stäng av det, ändra på ett par poster så att det står fel i fältet, koppla på det igen och bläddra mellan posterna. Kommer frågan upp, så är det som jag tror.

Det fungerade inte på det sättet i mitt register, tyvärr. Det hade annars varit bra om det avslöjat blanksteg i till synes tomma fält. Innan jag fattade att jag måste göra tillvalet "Endast numeriskt" för ett numeriskt fält, medräknade nämligen ett statistikfält som summerar det numeriska fältet, även de ofrivilliga blankstegen (mellanslagen). Det blev helt felaktiga resultat.

Får jag ställa en följdfråga... Om man för ett numeriskt fält har gjort tillvalet "Endast numeriskt", visst är det väl ok att använda statistikfält som summerar fältet? (Summeringarna verkar i alla fall vara ok efter att jag har tagit bort och förhindrat inmatning av mellanslag i det numeriska fältet)
Statistikfältet är för övrigt placerat dels i en standardlayout, dels i titelhuvudet på en layout för kolumn/lista.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-03 10:54

Hej! Jag var visst lite otydlig i min förra fråga...

Jag undrar om det är ok att i ett statistikfält summera ett numeriskt fält (som har tillvalet för kontroll "Endast numeriskt") och sedan placera fältet dels i huvuddelen i en standardlayout, dels i titelhuvudet i en statistiklayout?

När jag söker och gör urval stämmer i varje fall summeringarna när de visas i standardlayoutens bearbetningsläge och i statistiklayoutens granskaläge.
(Det finns inte några delsummor)

Är det någon som vet? Tacksam för svar

Ursprungligen av birgk:

Det fungerade inte på det sättet i mitt register, tyvärr. Det hade annars varit bra om det avslöjat blanksteg i till synes tomma fält. Innan jag fattade att jag måste göra tillvalet "Endast numeriskt" för ett numeriskt fält, medräknade nämligen ett statistikfält som summerar det numeriska fältet, även de ofrivilliga blankstegen (mellanslagen). Det blev helt felaktiga resultat.

Får jag ställa en följdfråga... Om man för ett numeriskt fält har gjort tillvalet "Endast numeriskt", visst är det väl ok att använda statistikfält som summerar fältet? (Summeringarna verkar i alla fall vara ok efter att jag har tagit bort och förhindrat inmatning av mellanslag i det numeriska fältet)
Statistikfältet är för övrigt placerat dels i en standardlayout, dels i titelhuvudet på en layout för kolumn/lista.

Ja, statistikfält använder du med fördel för att göra summeringar och delsummeringar på ett urval av poster.

Men vad menar du med att mellanslag summerades, det låter konstigt?

Kan bara uttala mig generellt, jag brukar inte jobba med statistikfält, använder oftare beräkningsfält som gör en count eller sum baserat på en relation. (Exempel: Ordersumma baseras på relation mellan order och orderrader och därmed summerar jag orderradens summa + lite annat.

Generellt så har alltså sedan FM 7 blivit myket petigare med korrekta datatyper. Om du har numeriskt "hela vägen", så skall det fungera, det är så man skall göra.

Men lite experimenterande som du redan gör, brukar visa vad som gäller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-03 20:37

Tusen tack för svar!!
Det ser ut att funka om man med tillvalskontroll förhindrar inmatning av andra tecken än de numeriska. Jag var osäker på placeringen av statistikfältet som summerar, men det ger samma resultat i standardlayoutens bearbetningsläge som i statistiklayoutens granskaläge. Så jag fortsätter som jag börjat

1
Bevaka tråden