Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre tecken per nedslag med trådlösa tangentbordet!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-01 15:06

Ibland när jag skriver på mitt trådlösa tangentbord (aluminium) så blir det tre tecken av ett nedslag. Det händer ibland, inte ofta men det är störande när det händer. Jag reklamerade det och fick ett nytt. Men det är samma problem med det nya, fast inte lika ofta. Det kan vara allt från tre sss eller tre iii eller kanske 999.

Är det någon som har samma problem? Jag tänker nog reklamera det igen men är det någon mer som har märkt samma sak?

Nej jag har inte märkt av på mitt... jag har det lilla aluminium tangetbordet med bluetooth. Funkar utmärkt definitivt det bästa tangetbordet någonsin!

Hade det förra, med stora feta tangenterna. Där strulade det ibland med själv kopplingen om man hade överfört en fil via bluetooth, använde BT-mus etc.

Allt annat BT störde kommunikationen och det blev "glapp" i kontakten med datorn. Då missade den tangentnedslag, men aldrig att det blev flera bokstäver vid en tangentnedslag...

Knepigt.

  • Medlem
  • Skyttorp
  • 2008-11-01 23:56

En tanke slog mig. Men den kanske är lite långsökt. Du har möjligen inte inställningarna på tangentbordet så som i bilden?
Det borde ju inte bli sådana snabba reaktioner, men du sa ju att de bara uppstår ibland, så kanske i alla fall...

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-02 22:30
Ursprungligen av habero:

En tanke slog mig. Men den kanske är lite långsökt. Du har möjligen inte inställningarna på tangentbordet så som i bilden?
Det borde ju inte bli sådana snabba reaktioner, men du sa ju att de bara uppstår ibland, så kanske i alla fall...

Jo, inställningarna är sådan. Och precis som du gissar har det nog inget med problemet att göra. Helt plötsligt blir det tre tecken av ett tangentnedslag. Jag har inte lyckats framkalla det ännu i den här tråden, men om vi fortsätter eller om jag skriver väldigt långt så kanske det händer igen.

Som sagt så händer det då och då. Jag har inte lyckats se något mönster i när det händer eller vilken tangent. Idag har jag t o m lyckats med mellanslag och punkt.

Men som sagt, om ni har problemet själva eller har hört talas om någon som det har hänt något liknande för får ni gärna skriva det i tråden.

habero menar nog att du kan ha ställt in tangentbordet så in i bonken känsligt att dina dubbelslag är av egen förskyllan.

Maximal repetitionshastighet kombinerat kortast möjliga fördröjning låter ju som att ställa hela tangentbordet på kulspruteläge.....

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-02 23:37
Ursprungligen av Goflorp:

habero menar nog att du kan ha ställt in tangentbordet så in i bonken känsligt att dina dubbelslag är av egen förskyllan.

Maximal repetitionshastighet kombinerat kortast möjliga fördröjning låter ju som att ställa hela tangentbordet på kulspruteläge.....

Jag förstår vad han menar och jag tycker det är en alldeles utmärkt hastighet, kanske för att jag inte har lärt mig att använda alt-knappen för att radera hela ord. Och det går faktiskt att skjuta ett skott med en kulspruta och lika bra att ta en bild med min Canon 20d som tar fem bilder per sekund, fast när när jag lånar ut kameran smäller det i och för sig två tre gånger

Och som jag skrev är det trippelslag och endast trippelslag, varken mer eller mindre.

  • Medlem
  • Skyttorp
  • 2008-11-03 12:52

Men bara för att till 100% utesluta min teori skulle du ju kunna dra ned "fördröjningen" ett eller två hack under ett par dagar. Om det visar sig att problemet kvarstår så kan du ju alltid gå tillbaka till dina ursprungliga inställningar.
Det kostar ju inget att testa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-03 13:07

Jag tror det är den inställningen också faktiskt. För det går ganska snabbt. När man har det så. Det är inte många hundradelar man måste råka hålla in en knapp för den ska börja repetera samma bokstav.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-03 23:39
Ursprungligen av Kajan:

Jag tror det är den inställningen också faktiskt. För det går ganska snabbt. När man har det så. Det är inte många hundradelar man måste råka hålla in en knapp för den ska börja repetera samma bokstav.

Jag ska prova att dra ner inställningen ett par snäpp. Jag tror i och för sig inte på er teori. Som jag sa så är det tre och endast tre upprepningar. När jag försöker att få flera bokstäver genom att hålla in tangenterna får jag lika ofta två, tre som fyra tecken, ibland ett eller fem.

Det verkar precis som att tangentbordet tappar kontakten i ett par hundra delar av en sekund och tror att man har hållt knappen inne just den tiden som den förlorar kontakten. För precis som ni skriver så tar det inte så lång tid för tangentbordet att repetera tre tecken och det verkar som att den tar lika lång tid för sig att skriva ut just dessa tecken.

Så nu när jag sitter och skriver så slår det mig att problemet kommer att förändras eller rentav försvinna om jag ändrar inställningen. Men samtidigt tycker jag det är att gå runt problemet. Jag vill kunna ha vilken inställning jag vill utan problem.

Och ännu har problemet inte visat sig när jag skrivit i den här tråden. Plötsligt händer det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 08:49

Gäller det alla bokstäver eller bara vissa…
?

/Tangen

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-12-13 11:26

Nu hittade jag en uppdatering för aluminiumtangentborden i programuppdateringen. Det står så här:
"Den här uppdateringen av den fasta programvaran i Apple-tangentbord i aluminium och trådlösa Apple-tangentbord i aluminium löser ett problem där en tangenttryckning ibland oavsiktligt upprepas. Uppdateringen löser även en del andra problem."

Funkade det med uppdateringen ?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-03-01 15:10
Ursprungligen av Goflorp:

Funkade det med uppdateringen ?

Nu har jag testat ett tag och jag har inte märkt någon upprepning. Så det var med andra ord ett fel som inte skulle vara där. Jag kan därmed fortsätta att ha tangentbordet ställt på högsta hastigheten. Skönt.

1
Bevaka tråden