Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestationsångest

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag märker alltmer att jag lider av ganska kraftig prestationsångest - produktivitetsångest. Under denna vecka låg jag sjuk i tre dagar och det fick mig verkligen att bli deppig och på dåligt humör.

Idag vaknade jag "frisk" och har kört ett race hela dagen - fått massor av grejer gjorda och rensade ur att-göra-listan. Plöstsligt mår jag jättebra, glad och allt är på topp.

När jag jobbar och presterar mycket - synliga resultat - då mår jag som bäst. Kommentarer?

Känner absolut igen fenomenet. Dagar då man inte lyckat uträtta något kan få mig att bli på väldigt taskigt humör. Ju mer jag får gjort, desto bättre känns det.

Men så är det väl med alla.

/M

Pojkar är vad dom gör - kvinnorna är lite mer finstämda, de kan också finnas till genom att känna.

Ja, en allvarlig koll på hur du värderar dig själv är en tanke.

Dvs, med vilka värderingar.
Är det "bra"/"dåliga"?
Alltså inte om de är produktiva utan vilka prioriteringar du gör och hur påverkar det dig?

Om du tänker dig att du är 80 bast, titta tillbaka på ditt liv...vad kommer du kanske känna att du gick miste om innombords?
Kommer du att ha uppnått en känsla utav frid och glädje över din "överproduktion"?

Visserligen brukar man känna sig deppad efter en influensa.
Det tar både på kroppen och själen.

Men om man springer för fort i livet missar man en del. Och en del är livsviktiga för hur man mår innombords.

Jag tror rent allmänt att ALLA behöver stanna upp i livet en del ggr. för att seriöst betänka hur de lever just nu och vart det bär hän.

Frågan man måste ställa sig sedan är: Är det det här som verkligen gör mig lycklig och tillfreds, eller är det något jag behöver ändra på?

När en människa lyckas med att vara själv, inte göra något och njuta utav bara det för en stund (somliga för en timme, andra i flera månader) och känna sig fokuserad, förnöjd och avslappnad är det ett gott tecken.

Mvh,
Gambit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 22:14

Jag tror att det är viktigt att man försöker värdera sig själv för den man är, inte bara för det man åstadkommer. Tänk på att många av dem som "går in i väggen" älskar sina jobb, och inte förmår sätta någon gräns mot fritiden.

Det är så lätt att man definierar sig fullständigt utifrån en del av livet. I synnerhet om man är bra på denna del, kör man gärna på så det ryker, och när det inte går tappar man självförtroendet. Så kallad positiv stress är bara positiv i lagom dos, annars sliter den också.

Jag är delägare i ett litet företag i Malmö, fast jag bor i Stockholm. Jag har fått lära mig att genomföra det jag tar på mig, men att fullständigt strunta i det andra när jag är hemma i Stockholm. I annat fall hade jag gått sönder av att stressa upp mig för saker jag inte kan påverka, även om jag är nyfiken på vad som händer, och får en kick av att vara aktiv.

Man måste jobba med att koppla av!

Hoppas du kan ta det lugnt utan att deppa nästa gång du blir sjuk!

Vänligen, Ylan

Jag har varit med om ett par perioder i livet då jag jobbat sent på kvällarna och inte haft ledigt under lång tid - där kan man tala om att bli utbränd.

Men i mitt fall talar jag inte om den typen av stress - jag har det ganska lugnt i mitt liv faktiskt för jag har inte någon som säger åt mig vad jag ska göra och när jag ska göra det - mycket befriande. Det är inte många gånger per månad som jag känner det man normalt kallar för stress faktiskt.

Det jag beskriver är snarare ett behov av att bygga upp något - tillverka något - driva "livet" framåt. Jag tror det är tätt kopplat till mina entreprenörsdrag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Känner absolut igen fenomenet. Dagar då man inte lyckat uträtta något kan få mig att bli på väldigt taskigt humör. Ju mer jag får gjort, desto bättre känns det.

Men så är det väl med alla.

/M

Jag brukar känna samma sak om jag tittat på TV3 en hel kväll...

Annars så är det rätt intressant att jämföra idrotten med andra delar i samhället. Om man aktivt idrottar och tävlar som lär man sig en del om hur man fungerar. Speciellt om man lägger ner lite tid på mental träning och idrottspsykologi. Saker man sen kan ha med sig i t.ex. arbetslivet.

Känner igen det där.. Just nu är jag inne i en period då jag börjar fundera vad jag egentligen vill göra med mitt liv. Mina mål har alltid varit klara. Men dom är svåra att uppnå. Har börjat tröttna. Är helt inspirationslös nu. Vill sätta tänderna i något stort projekt känner jag för att få tillbaka lusten..

Och sen vill jag se lite sol. Är trött på ett väder som göra att det känns som att man är i en Rysk dokumentär film om Tjatjensk.

låtom oss starta www.99terapi.com

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-07 10:03

Jag känner mig just nu också helt inspirationslös. Det är det största "problemet" med att jobba i en kreativ bransch. Att vara just kreativ på kommando kan vara jäkligt svårt vissa stunder.

Man kan helt plötsligt inte producera eller prestera något. Allt man gör blir dåligt, i alla fall enligt en själv.

Det blir som ett ekorrehjul.... men förr eller senare tar man sig ju ur det där hjulet och det är då man har lyft sig ett steg och kan prestera bättre saker. Detta är kanske inte den typ av ångest som Martin Björnström menar men "känslan" är nog densamma.

Hur gör ni andra för att återfå inspirationen?

Mycket stress på företaget där jag jobbar just nu, känns tungt och förra veckan var rena h-et med jobb från lördag-fredag och sena kvällar.

Sitter och filar på några stora sköna jobb åt en storkund, vill INTE sabba detta p.g.a. att man är överstressad.

Kur: stor kall färsköl (bryggd i huset) på Wärdshuset i eftermiddag

Mina tips: jobba med flera projekt samtidigt (som du kan växla mellan när något blir tråkigt/oinspirerande) och sätt små mål framför dig som du kan uppnå med några timmars eller en dags jobb.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-04-14 21:34

QUAKE! Om man ska va kreativ på kommado, hjälper Quake att rensa ut gamla ideér. Man blir helt nollställd efter en 200kills omgång.

personligen tycker jag långa/stor projekt är segt, man ser ingen ände på tillvaron. Medans snabba 2 veckor jobb med tajt deadline är en kick att sätta tänderna i, iaf när kunden blir riktigt nöjd.

  • Avstängd
  • 2003-04-14 22:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Mina tips: jobba med flera projekt samtidigt (som du kan växla mellan när något blir tråkigt/oinspirerande) och sätt små mål framför dig som du kan uppnå med några timmars eller en dags jobb.

På dina frågor och inlägg så har du kommit en bra bit på väg där jag är.
Har arbetat ca 100/timmar per vecka sedan 1970
är numera förtids/sjukpensionär.
Mitt råd är se till att alla försäkringar är betalda av din arbetsgivare eller dig själv om du är egen. Sen kan du sjunka med skeppet.
Lita inte på någon när det gäller avtal Jag har förutom att vara egen Tjänstgjort för större bolag som enligt de själva tar hand om sin personal.
Men finstilt inte tjänstemän.
Anarki råda inte endast i Bagdad.
Se om ditt arsle.

1
Bevaka tråden