Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många Linux server admins har vi på 99mac?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I vårt team så använder vi alla Mac OS X på bärbara och desktop datorer. Men vi har fler och fler av våra servrar körande Ubuntu Server. Snart alla. Sitter just nu och bygger en Ubuntu maskin med flera KVM virtuella maskiner på.

Hur många Linux server admins har vi på 99mac?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-28 00:31

Sköter en Linux server åt ett mindre företag (ca 10 anställda)

Snurrar en gammal Red Hat 7.2
Står som databasserver och filserver.
Kopplad till UPS så den står dygnet runt.

Har varit i drfit ungefär 3år. Ersatte tidigare maskin med NT 4.

Kommer antagligen att ersättas av en xserve med Mac OS X Server istället när den inte längre klarar sitt jobb.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-09-28 23:16

Driftar en fil-, wiki- och subversion-server baserad på OpenSUSE för en kunds räkning sedan ett åt tillbaka. Men sedan 1997 har jag regelbundet driftat Linux- och *BSD-servrar både privat och åt företag. Räknar man med D-NIX, Ultrix och SunOS så kan vi börja från 1989.

Nu får vi vänta på Sidde och Johan.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-29 08:59
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nu får vi vänta på Sidde och Johan.

Japp, nu är jag här.

Jag är systemadministratör för ca 200-300st Windows-servrar och ett tiotal Linuxservrar, jag kör Debian vanligtvis men det finns någon ubuntuserver-maskin också.
Endel Solaris och 2 AIX-maskiner har jag också.

Jag är naturligtvis inte ensam på windowsmaskinerna, vi är 11st totalt som driftar dessa.
Men alla *nix-grejer är jag i stort sett ensam med att drifta.

  • Medlem
  • Falun
  • 2008-09-29 08:52

Administrerar en egen server med ett 20tal användare samt en server för en musikfestival.

Driftar, det var ett nytt ord för mig. Är det slang eller har det varit etablerat länge i branschen? En ganska rolig ordbildning i alla fall, avledning av substantiv till verb är ju inte så vanligt.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Driftar, det var ett nytt ord för mig. Är det slang eller har det varit etablerat länge i branschen? En ganska rolig ordbildning i alla fall, avledning av substantiv till verb är ju inte så vanligt.

Jo det har varit med ett tag måste jag säga i alla fall för mig som är i branschen.

  • Medlem
  • 2008-09-29 10:38

Egentligen inte min huvudsakliga arbetsuppgift, men ansvarar för jobbets web-serverar vilka alla kör lite olika linux-varianter.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-29 11:39

Har 3st HPC cluster under min vård, de kør RedHat per i dag.
Ett Citrix cluster / Thinanywhere cluster på solaris plus petro / geo applikations drifts-ansvar på ett antal andra unix / linux servrar.

Kul

Jag kom just på att jag har en UNIX-server som jag driftar. Den är vår ntp-server och den drog jag igång i feb-mars någongång och den har inte sagt ett pip sedan dess om varken problem eller något annat.
Det är OpenBSD på den.

Jobbar hårt på att få in fler Unix/Linux-servrar här på företaget har fått okej på att installera en som klarar AFP. Nu gäller det bara att välja rätt dist.

*Räcka upp handen*

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-29 14:37

o/

Sitter på en handfull maskiner, ffa SQL servrar.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-09-29 14:39

Ibland flyr jag vardagens gråa arbetsuppgifter och pillar på en setup med två par redundanta OpenBSD-brandväggar som kör pf/carp/pfsync, det är min räddning.

Även jag sysslar med Linux, i HPC-sammanhang.. både beräkningar och storage.

Här har vi en till. Driftar en större site med ca. 250 Linux-burkar i två datacenter.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-10-25 20:45

Jag hoppade in som vikarie i 5 månader åt en kompis där dom har 4 redhat servers.

Jag har mestadels lekt med egna servers (ofta debian) av olika slag och lagt jakten på adminjobb på hyllan för att arbeta med provningsverksamhet. Jag hade gärna lekt lite med xserve men har inte kommit dit ännu. Jag är ingen ûberadmin men jävligt envis och leker hejvilt med mina egna servers, ja då lär man sig lite på vägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 21:26

Borde väl kunna titulera mig Linux admin, även om jag främst jobbar med datalagring.
Det är RedHat med Oracle som jag främst jobbat med.

Schysst. Då kanske man kan komma hit och få bra svar på frågor. 99mac gänget är så bra på svara på frågor.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-27 22:54

Äger ett webbhotell med massa NIX. Äger ett gaminghotell också, och har ett par företag till där jag använder mycket NIX. Vi har kastat ut solaris nu, men vi har BSD kvar + linux så det blev NIX iaf.

Ytterligare en admin här! Jag arbetar med c:a 160 linux och solarismaskiner för en koncern.

  • Medlem
  • 2008-10-31 13:41

En linux-admin här med. Ca ett 20-tal maskiner i serverrummet på kontoret samt ett 10-tal ute hos kund. Nästan alla köra Gentoo.

/P

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 22:19

Jag har en linux-server i garderoben, räknas det?

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-11-01 08:49

Driftar linuxservrar som bygger på redhat enterprise.

Sköter ett par ubuntu-servrar med vänsterhanden.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-06 00:56

Jag har under mina senare år hjälpt till att drifta ett antal OpenBSD servrar till ett Stundentnät. Sen har jag även min debian server i garderoben.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 02:16

kör själv lite debianservers.

Vi kör nästan enbart Mac OS X Server men vi har en Linuxbaserad brandvägg - får jag vara med på listan?

Jag har driftat två Bull-servrar tills sista Juli, på mitt gamla jobb i Norge.
Det var spännande
Bull - Wikipedia
Stordator - Wikipedia
(old school som fan)

Just nu leker jag bara med en egen hemmaserver.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-04 09:45

Driftar ca 2200 windows 2003 servrar (inte själv )
Sen är det ett gäng debian burkar i andra sammanhang.

Har tidigare driftat freebsd & debian burkar på tidigare jobb (web, sql och övervakning), men nu verkar det vara mest win för min del.

Bevaka tråden