Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bus eller godis? Nej tack?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det meningen att man ska svara om man inte har minsta intresse av att delta i denna nyupptäckta högtid? Kan komma på ett gäng svar på egen hand, men inget som är lämpligt att säga till små barn...

Que? No habla.

Lär dig frasen "nej, vi gillar Kjell Lönnå bättre" på teckenspråk och öppna dörren och teckna energiskt.

Öppna dörren med vit hockeymask och en huskibanana motosåg i näven. Motorsågen gasas vilt.

Du ska naturligtvis svara "Bus !" och se om dom verkligen har något kvalificerat bus att komma med.

Ursprungligen av KaRo:

Du ska naturligtvis svara "Bus !" och se om dom verkligen har något kvalificerat bus att komma med.

Det där med bus ska man nog vara försiktig med. När jag var yngre brukade vi klippa av folks rosor i rabatten, pysa ut luften ur bildäcken och dylikt när vi "busade".

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det där med bus ska man nog vara försiktig med. När jag var yngre brukade vi klippa av folks rosor i rabatten, pysa ut luften ur bildäcken och dylikt när vi "busade".

Vi flyttade ofta bilar på parkeringsplatserna.
Låt oss säga att det står 3 bilar på totalt 4 platser. Från vänster sett: Bil, bil, tom plats, bil. Då vände vi den andra bilen från vänster 90° så att nosen pekade mot den ena bilen och baken mot den andra. På så vis blev det lite klurigt att komma till jobbet dagen efter.
Sen att vi inte hade en aning om vems bil det var hörde ju inte dit. Vi var helt enkelt dumma i huvudet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 13:12

En obekväm tradition, samma som när en massa påsk-kärringar kommer och ska ha godis. Barnen förstår ju inte bättre men föräldrarna borde ha bättre koll. Förklätt tiggeri.

Surgubben har talat!

Ursprungligen av acke:

En obekväm tradition, samma som när en massa påsk-kärringar kommer och ska ha godis. Barnen förstår ju inte bättre men föräldrarna borde ha bättre koll. Förklätt tiggeri.

Surgubben har talat!

Jag håller med dig.

Man ska vara glad sålänge uteliggarna inte anammar det. Eller vänta nu, det är ju tvärtom. Att barnen inte ska anamma uteliggarnas fasoner och tigger. Fast just det, det är ju precis det de små tattarna gör.

Jag ska lätt aptera hela huset och trädgården med små fällor när jag väl flyttar från bostadsrätten. Inga små rackarungar ska kunna komma in utan att få smaka på the Blomqvist fury.

  • Medlem
  • 2008-11-01 13:56

Ja, gör som i USA där man får skjuta ihjäl den som kommer och knackar på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 20:49
Ursprungligen av Baron:

Ja, gör som i USA där man får skjuta ihjäl den som kommer och knackar på...

Mina takter det!

Ursprungligen av acke:

Mina takter det!

Tyvärr hände det i verkliga livet
12-åring sköts till döds när han gjorde bus eller godis - Nyheter - Expressen.se

/Peter

  • Medlem
  • 2008-11-01 21:30

Det händer med jämna mellanrum, det var därför jag skrev det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 00:09

Hur tänker man när man gör en sådan sak...hemskt.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-02 00:16

Man behöver ju inte skjuta skarpt, dumma amerikaner! Vanligt hederligt grovsalt svider lagom för att ungarna ska sluta "busa".

Text-ironi är underbart!

Ursprungligen av ahmedmo:

Text-ironi är underbart!

Mycket sant

Barnen får godis och så svarar du med lite bus tillbaka. Tex putta in lite laxermedel i godiset. Tror inte dom kommer tillbaka till ditt hus nästa år....:confused:

Ur Wikipedia=
The practice of dressing up in costumes and begging door to door for treats on holidays dates back to the Middle Ages and includes Christmas wassailing. Trick-or-treating resembles the late medieval practice of souling, when poor folk would go door to door on Hallowmas (November 1), receiving food in return for prayers for the dead on All Souls Day (November 2). It originated in Ireland and Britain,[3] although similar practices for the souls of the dead were found as far south as Italy.[4] Shakespeare mentions the practice in his comedy The Two Gentlemen of Verona (1593), when Speed accuses his master of "puling" (that is, whimpering or whining) "like a beggar at Hallowmas.

Jag tycker det inte gör något. Jag kan bara hoppas att hela Halloweens budskap kommer till oss så vi svenskar får en mer normal hållning till döden än den vi har idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 21:21
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag tycker det inte gör något. Jag kan bara hoppas att hela Halloweens budskap kommer till oss så vi svenskar får en mer normal hållning till döden än den vi har idag.

Ja många andra länder har en mer avslappnad syn till döden än vad vi har. Men är USA verkligen ett av dem?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-02 21:45

Jag har ett simpelt förhållningssätt till Halloween: Jag hatar det!

Ursprungligen av nllub:

Jag har ett simpelt förhållningssätt till Halloween: Jag hatar det!

Varför hata.

Alla kristna högtider bryr jag mig dåligt om...
Oftast går det bara ut på att man skall köpa ngt lik förbannat.

F'låt, har lite PMS idag eller nåt....

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-03 09:31
Ursprungligen av Goflorp:

Varför hata.

Alla kristna högtider bryr jag mig dåligt om...
Oftast går det bara ut på att man skall köpa ngt lik förbannat.

F'låt, har lite PMS idag eller nåt....

I Sverige är det ju precis det som halloween handlar om. Det är ett kommersiellt jippo. Dock inte i samma utsträckning som Julen har blivit, men endå. Sen att jag inte gillar barn, maskerader eller pumpor har kanske lite med det att göra också.
Alla helgona däremot är en annan sak som jag inte har något emot.

1
Bevaka tråden