Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 sekunders väntan eller "Förnya DHCP-tilldelning"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har ett irriterande internetproblem, hoppas detta är rätt forum:

När jag klickar en ny länk i Safari eller Firefox tar det som regel ca 8 sekunder innan länken laddas (det blir blått precis uppe till vänster i adressraden när man klickar länken - men sidan börjar inte ladda). Om man inte orkar vänta i åtta sekunder kan man gå till Åpplet/Systeminställningar/Nätverk/Airport eller Ethernet/TCP-IP och klicka
"Förnya DHCP-tilldelning". Det tar väl en sekund - sen laddas länken direkt.
När man startar upp Safari brukar det också ta ca 8 eller ca 16 sekunder innan Google kommer upp (i undantagsfall så går det direkt).

Dator: Macbook, OSX 10.4.11 (intel dual core)
Leverantör: Bredbandsbolaget
Modem: XAVi X822r
Router: Airport Express eller DI-link DI-524

Har precis fått ett nytt modem (det gamla lade av helt när jag resettade det för att försöka lösa problemet). Har också köpt en ny Airport Express för att ersätta DI-linken - men problemet kvarstår.

Jag har samma problem om jag kör PPPoE från modemet, vare sig jag kör med Ethernetsladd direkt från dator till modem eller via routern. Samma problem kvarstår om jag bryggar modemet och kör PPPoE från Airport Express. För farsan som har en Fujitsu PC funkar det dock klockrent på detta nätverk, inga fördröjningar.

Tidigare har jag stundom haft problem med mitt nätverk i kombination med Macen (även om det för det mesta har fungerat bra), men Macen har alltid funkat helt
felfritt med andra nätverk. Men nu nyligen åtminstone vid ett tillfälle har jag fått samma problem på ett annat nätverk, att jag måste klicka på "Förnya DHCP"
för att länkarna skall ladda.

Så mycket tyder på att att problemet ligger hos min Mac (kanske hände nåt i samband med att hårddisken lade av för ett tag sedan - minns ej riktigt hur strulet började).

Kan det kanske vara hårdvarufel på nåt nätverkskort som är gemensamt för både Ethernet och Airport (eftersom det är samma problem oavsett vilket jag använder)?

Eller skall man uppgradera till Leopard och hoppas att problemet försvinner?

Eller är det nån inställning jag missat trots alla tester?

Tacksam för hjålp

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-10-25 20:08

Har du testat att skriva in en annan DNS än den BBB delar ut till dig?

Tack för svar. Nix har inte testat att ändra DNS. Men jag testade datorn hemma hos min brorsa för nån vecka sen och hade samma problem där, 8 sekunders fördröjning. Så problemet ligger nog inte vare sig hos mitt trådlösa nät eller hos BBB. Snackade med en kille som kör leopard - som också hade haft samma problem under ett par dagar, men som gick över av sig själv. Så att uppgradera till Leopard är ingen säker bot. Själv har jag har haft problemet i flera månader, men nu efter att ha varit på semester några dagar så har det under ett par dagar funkat nästan perfekt, utan att jag mig veterligen har gjort något alls. Det är väl bara att hoppas att det håller i sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-30 21:39

Prova gärna OpenDNS, OpenDNS | Providing A Safer And Faster Internet. Kör en G5 2x2GHz, OSX 10.5.5 och den senaste månaden har jag haft problem med långa svarstider, typ 8-10 sek. När jag sökte om segt Safari här på forumet så hittade jag trådar om OpenDNS. Bestämde mig då för att prova och när jag för ett par dagar sedan bytte från AllTeles DNS-nr till OpenDNS så kortades svarstiderna markant. Nu känns svarstiderna rimliga igen.

Använd detta gratis-verktyg för se om det möjligtvis kan vara så att din mac är smittad utav en trojan... symptomen låter tyvärr bekant :">

DNSChanger Removal Tool 1.1 software download - Mac OS X - VersionTracker

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 18:38

Tack "ozone" för länken. Körde verktyget och lyckligtvis var jag ej drabbad av någon trojan. Så i mitt fall är det nog så att AllTeles DNS-servrar i Göteborg är fullchokade för tillfället och att jag får snabbare tillgång på OpenDNS:s servrar som gör att surfningen blir rappare.

Testade verktyget som ozone länkade till. Nog hade jag en trojan alltid:-)
Nu är den borta och allt funkar perfekt. Tror mysteriet är löst äntligen.

Tusen tack ozone!

1
Bevaka tråden