Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 Cube och Apples nya tangentbord...?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 12:04

Hej! Jag har en G4 Cube sedan ett tag tillbaka och undersöker olika sätt att höja prestanda och mysfaktorn med denna. Diskussionerna här kring Kuben har så långt varit till en hel del hjälp. Tack för det, alla berörda!

Nu letar jag uppgifter om praktiska erfarenheter kring tangentbord till Kuben. Jag är såld på den "bärbara" känslan med Apples nya tangentbord och undrar om jag alls kan använda det till min dator. Är det någon som vet/har testat...?

Jag är så långt medveten om att jag förmodligen inte kommer att kunna använda USB-portarna på tangentbordet som man kan med en ny Mac, men det är tämligen underordnat, så länge skrivandet och tangenterna fungerar som med äldre tangentbord.

Tacksam för synpunkter och erfarenheter! Har någon tips på andra tangentbord (ej trådlösa, tack) med riktigt skön skrivkänsla (ej så mycket "hammararbete" med fingrarna) är detta också välkommet.

en härlig dag önskar,

Björn

Ursprungligen av bamse:

Jag är så långt medveten om att jag förmodligen inte kommer att kunna använda USB-portarna på tangentbordet som man kan med en ny Mac

Varför skulle man inte kunna använda USB-portarna? Har du någon källa till detta?

Jag har en gammal Cube. Jag kan prova att koppla in tangentbordet från min MacPro, och kolla om det funkar. Men det blir inte förrän tidigast ikväll. Det finns kanske någon som redan har testat, som kan ge snabbare svar...

Senast redigerat 2008-10-29 12:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 12:27

Tack, om du skulle vilja testa vore det kanon!

Ifråga om USB-stödet i de tillgängliga portarna var inte min avsikt att det skulle låta som om man inte kunde använda dem alls, endast att det dels är USB2-portar (förmodar jag), dels att de med t.ex en ny iMac kan leverera avsevärt mer drivkraft för diverse kringutrustning än min Kub lär kunna.

Jag ska testa. Jag har inte glömt bort det. Jag har bara inte haft tid, varken onsdag kväll eller torsdag kväll.

Den gamla Cuben står inte hemma hos mig. Den används numera i en förening där jag är aktiv. Men jag ska ändå dit imorgon i ett annat ärende, och då ska jag passa på att testa tangentbordet också.

Har testat - och som väntat så fungerade det alldeles utmärkt.

Både de "vanliga" tangenterna, funktions-tangenterna och USB-portarna - allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 18:32

Hej igen och (sent omsider) varmt tack för din hjälp med testen. Det enda jag egentligen skulle behöva fråga dig om nu är vad din Kub körde för systemversion vid testet, Tiger, Panter, eller...?

Tiger och OS9

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 22:50

Det fungerade med detta tangentbord i OS9 också...?! Till saken hör att jag kör (fortfarande) både OSX och OS9 på min Kub men har nog inte riktigt vågat hoppas att det även skulle gå att använda i OS9.

Ursäkta därför om det kanske blir litet tjatigt för dig att upprepa, men startade du alltså även upp din Kub i OS9 och konstaterade att tangentbordet svarade an då också...? Tack än en gång.

Japp.

Den var bootad i OS9 när jag kopplade in tangentbordet. Därför provade jag där först. Hade den varit bootad i Tiger så hade jag nog aldrig testat i OS9.

1
Bevaka tråden