Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera foton/bilder, vilken programvara?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-30 14:38

Jag är i stort behov av att organisera alla mina foton som jag har, då de just nu ligger i vanliga mappar som är döpta lite hur som helst..
Till detta behöver jag alltså ett vettigt program för att organisera bilder.
Det finns ju en uppsjö olika program för detta ändamål, så jag tänkte höra vad ni har att säga om de olika programmen?

Dessa behov har jag:
* Kunna lägga till nyckelord på foton
* Kunna söka efter bilder med nyckelord och kombinera olika nyckelord och få fram alla foton som matchar dessa nyckelord.
* En stor bonus är om det är relativt plattformsoberoende.. Får väldigt gärna funka i både Windows och OSX (och gärna Linux också för den delen). (Viktigast är Windows och i andra hand OSX och i tredje hand Linux.)

Dessa behov har jag INTE:
* Kunna redigera bilder i programmet. Detta gör jag i andra program som t.ex. Photoshop.

Jag vill alltså ha ett organiseringsprogram/arkivprogram inte ett fullfjädrat redigeringsverktyg.. Men om det nu finns ett program som är grymt bra på att organisera så väljer jag naturligtvis inte bort det även om det har redigeringsfunktioner.. Men det primära är ändå arkiv/organiseringsfunktionerna.

Jag upplever att program som Aperture (Mac endast) och så vitt jag vet Adobe Lightroom (Mac, Windows) är utomordentliga program för organisering. Men jag antar att du är bekant med dessa program (som försöker vara helheltslösningar för fotografer) och hellre letar något mera renodlat organiserings/arkiveringsprogram?

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-30 18:13
Ursprungligen av Adrian B:

Jag upplever att program som Aperture (Mac endast) och så vitt jag vet Adobe Lightroom (Mac, Windows) är utomordentliga program för organisering. Men jag antar att du är bekant med dessa program (som försöker vara helheltslösningar för fotografer) och hellre letar något mera renodlat organiserings/arkiveringsprogram?

Precis, något reonodlat organiseringsprogram/arkiveringsprogram skulle vara bäst, men visst, jag kan ju köra på lightroom och strunta i redigeringsgrejorna.. Men lightroom funkar bra som organiseringsprogram också? Såg att det fungerar bra både på mac och pc också..
Det gillas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-30 18:59

Jag har hört att Shoebox ska vara ett bra alternativ om man vill betala en smula.

Själv så använder jag iPhoto (med Keyword Manager). Använder också PS som redigering och har bara iPhoto som sorteringsprogram.

Ursprungligen av widde:

Men lightroom funkar bra som organiseringsprogram också?

Jag har inte testat Lightroom själv och om jag minns rätt så brukar Aperture få lite bättre betyg på just den fronten, men jag tror ändå det är rätt bra. Jag vet kända fotografer som James Duncan Davidson som var aktiv Aperture-användare först och sen switchade till Lightroom för han tyckte det var bättre, och då kan ju inte organiseringen vara så taskig där.

Men ska du inte använda "mörkrumsverktygen" i Lightroom alls är det förstås lite overkill kanske, eftersom det är är en stor del av programmet.

Portfolio, iView.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-31 11:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Portfolio, iView.

Länk till portfolio? Det var minst sagt svårt att hitta när man söker..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-02 01:47
Ursprungligen av widde:

Länk till portfolio? Det var minst sagt svårt att hitta när man söker..

Portfolio hittar du hos Extensis.com
iView har blivit uppköpta utav Microsoft, om jag inte minns fel…

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-30 19:21

Tackar! Ska utvärdera alla programmen som dyker upp här och se vad som passar bäst. Det gör inget om det kostar något. Några jättemängder vill jag dock inte lägga, men självklart får det kosta lite. Det bästa är väl dock om det är gratis

Kom du fram till något Widde? Vilket program använder du nu?

Jag sitter i liknande sits nämligen. Aperture är sjukt segt när man har mycket bilder och jag sneglar på shoebox. Men jag kan inte få det att riktigt fungera med spotlight? Det blir keywords och mig veteligen är det inte något som spotlight hittar direkt från menyn utan man måste söka och lägga till med "+".. Väntar med spänning!

1
Bevaka tråden