Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anoto / Digital Penna & Papper

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag skulle vilja ha forumets åsikter / insikter om vad ni tror om Anotos (Anoto - Start) teknik och möjligheter inom Digital Penna och Papper och dess marknad.

Är tekniken att programmera runt dessa applikationer svår?

Är det någon som har erfarenhet om denna marknad, programmering och produkter?

Hälsningar

Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 08:54

Jag har en Anotopenna som jag inte använder, med ett program som heter Pen-It notes kan man ta anteckningar (på anoto papper) och föra in i datorn via blutooth.

Själva potentialen i tekniken är enorm inom sjukvård, räddningstjänst eller andra typer av verksamheter där man vill hålla administrationen till ett minimum och fortfarande vara korrekt. Sen tror jag att dom måste hitta en smidigare lösning generellt, med papper man kan skriva ut själv eller vad man nu ska göra.

/Tangen

Jag håller med att konceptet är mycket tilltalande men något på vägen från teknik till service fallerar. Nu tänkte jag försöka utreda vad det är i denna värdekedja som inte fungerar.

Kom igen nu - jag tror att detta forum kan innehålla de bästa programmerarna inom området mm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 22:54

1. Penntekniken

I sig är tekniken bra, den har inga problem att känna igen sig på papperet, den hamnar där den ska, dvs att den kommer ihåg vart den är.

2. Inmatning

Sker "enkelt" även om pennan känns extremt PC´aktig och klumpig och inte speciellt snygg, så är det som att skriva på papper. Men utan den lyxkänsla som jag i alla fall kan söka när jag ska skriva med papper och penna.

3. Överföring

Funkar rätt sopigt i alla fall i de lösningar jag har provat - jag tycker dock det borde vara ganska enkelt att lösa med tanke på att den både har USB kontakt och Bluetooth anslutningsmöjligheter.

4. Analys

Analysen av data fungerar hyfsat, men jag saknar korrektheten i penndragen ibland.

5. Färdig data

Lite halvrisigt måste jag säga, kan tänka mig om man har skrivit egna lösningar så fungerar det bättre, till exempel till sjukvården.

6. Användarområden

Alla som har ett yrke där det är viktigt att det blir korrekt, men inte vill betungas av administration, dvs brandmän, sjukvård, krig, börsen =), osv

7. Utbredning

Jag tror att pennans problem snarare är att det inte är så utbrett, att det inte finns applikationer som man kan köpa och använda, användandet är begränsat av programvaran. Vilket gör tekniken sårbar för andra.

8. Design

Den är för ful, lite grann som blutoothheadset, sån som alla hantverkare har i örat.
Den behöver vara attraktiv, som den här:

  • Oregistrerad
  • 2008-11-03 19:06

Tangen: Du menar att en produkt som har stor potential inom vård, räddningstjänst etc. måste vara snygg ????

Jag såg igår en Anoto implementation som jag faktiskt gillade.

Livescribe :: Never Miss A Word

Den har en inspelningsfunktion för ljud. Så du missar inga saker medans du antecknar. Anteckningarna och ljudinspelningen är synkade, så att om du vet vad du skrev när du missade något so kan du lätt komma tillbaka

De har en flash app för att kunna prata och visa va du ritade, vartefter du ritar så.visas det du pratar om.

Kommer snart för Mac. December säger de.

Första Anoto implementationen som jag verkligen gillar.... en massa år senare. Måste ha varit minst 5-6 år sedan jag såg något om Anoto sist.

1
Bevaka tråden