Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företag utomlands

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-12-11 14:36

Tjena,
jag har ett ab, har tidigare startat och drivit både handelsbolag som aktiebolag. och jag kommer troligtvis att starta ett antal bolag till.

Nu funderar jag på sätta mig in i hur det funkar att starta utländska företag med verksamhet i sverige. någon som har gjort det eller har tips på var det finns bra information?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 22:16

Har letat lite och jag kan inte hitta någon vettig information. Blev själv lite nyfiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-27 21:14

Jag håller på och forskar i att öppna ett firma i England!? Ska inte vara för svårt om jag har fattat allting rätt!
Men jag tror att man måste ha en adress i england på nått sätt!

Det "vanliga" upplägget brukar vara att ha kvar det Svenska aktiebolaget. För verksamheten i Sverige. Men, det bolaget kan vara ägt av ett utländskt bolag. Om ett bolag äger mer än 50% av ett annat bolag så uppstår en "koncern" och man kan skicka koncernbidrag från dotterbolaget upp till moderbolaget som man vill.

Man kan mycket väl tänka sig att detta utländska bolag är ett holdingbolag i ett land med mycket fördelaktig skattelagstiftning. Det finns revisorer och andra rådgivare som mot betalning fixar allt pappersjobb. Det är sannolikt en engångskostnad och en rullande årskostnad för det hela.

Köp boken "Skatteplanera i den nya ekonomin", Den berättar hur du sätter upp en bolagskonstruktion för att slippa betala alltför mycket skatt i Sverige, som dessutom klarar en granskning av Skattemyndigheten.

http://www.uj-sovereigngroup.com/swedish/boken_nya_ekonomin.html

/Ola

"http://www.uj-sovereigngroup.com/swedish/boke..."

There´s a sucker born every minute - PT Barnum

Martin Munthe, jag gillar verkligen dina initerade och väl underbyggda och faktaspäckade inlägg. Det är mycket välkommet och jag hoppas bara du håller stilen i dina kommande inlägg. Ändra inget, du är perfekt som du är.

/Ola
P.S. Jo, jag är dj*igt ironisk.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Munthe:
"http://www.uj-sovereigngroup.com/swedish/boke..."

There´s a sucker born every minute - PT Barnum

?

Ursäkta mig om jag är otydlig. Skall försöka bättra mig.

Om du hittar en tusing på gatan så pekar du inte ut den åt alla andra och ger dem rådet att plocka upp den - du plockar upp den själv.

Detta gäller dig och mig och författare av floskelfyllda böcker. Sedan är det tragiskt att det är så förbannat lätt att sälja dumheter. Ta bara alla dessa datorhandböcker. Vilka är det som köper dem hela tiden? "Suckers" såklart. Och det var det PT Barnum menade - och han tjänade miljoner...

Om jag tar mig friheten att spekulera lite över det som Martin skriver (som i mitt tycke är fullständigt obegripligt fortfarande).

1. Han har inte läst boken jag tipsar om.
2. Han tror han vet vad den handlar om och vad den säger.
3. Den påminner honom om andra böcker han inte gillar.
4. Därför är den dålig.
5. Den som kan tänkas köpa den är idioter, för den är dålig.
6. Alltså kan man citera PT Barnum, det verkar passa in här och har man skrivklåda så har man.

Kom igen, har du inget vettigt att säga?

/Ola

Suck. Det är säkert en jättefin bok. Författaren kan ju nästan stava faktiskt.

Läser man utdragen ur boken bekräftas en annan av mina teser; Det är alltid fel människor som är rika.

What are you smoking and where can I get some?

/Ola

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Munthe:
Suck. Det är säkert en jättefin bok. Författaren kan ju nästan stava faktiskt.

Läser man utdragen ur boken bekräftas en annan av mina teser; Det är alltid fel människor som är rika.

Öhhh... Vem skulle vara "rätt" då?

Hur skall jag kunna veta det? Retorik: Tesen är att det är FEL människor som är rika. Jag har aldrig påstått att det är FEL människor som är fattiga.

1
Bevaka tråden