Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport basstation, behöver hjälp!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ingarö
  • 2008-10-25 14:56

Har just köpt en begagnad airport basstation ( express ) och airportkort, jag har installerat allt och datorerna och basstationen har kontakt med varandra men basstationen kommer inte ut på internet, förmodligen är det några inställningar som ska göras men jag har ingen aning om vad, någon som kan?
Jag har adsl 8mb från glocalnet och zyxel prestige 600 modem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-29 23:52

Prova att vänta en längre period (kanske 20 - 60 minuter), utan att koppla någon annan utrustning till ditt modem för att sedan prova att förnya DHCP-lease på routern.

  • Medlem
  • Ingarö
  • 2008-10-30 19:41

Ok, ähum kan du förklara för en som
inte förstår?! Hur gör jag?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-31 01:08

OK, prova då att dra ur ALLA kablar under en timme, koppla sedan in routern i ditt modem och din dator i routern. Anledningen till att du bör prova detta är att vissa Internetleverantörer inte tilldelar dig något DHCP-lease om du kopplar in utrustning med en MAC-adress som skiljer sig från den som tidigare ikopplad utrustning hade. Tidsgränsen för denna spärr tror jag skall ligga i storleksordningen mindre än en timme. Lycka till!

Ursprungligen av Mojje:

koppla sedan in routern i ditt modem och din dator i routern.

Routern (dvs Airport Express i det här fallet) har inga portar för att koppla in datorn.

Kabel från modem till Airport Express stämmer. Men nästa steg, att koppla datorn till Expressen, funkar bara trådlöst. När du skriver "koppla in" så tror man att du menar kabel, men det är omöjligt i det här fallet.

Men om du med router menar AirPorten så är det ju en Express vi talar om. Då måste herrn ha trådlöst modem för att det ska funka.

Jag hade problem med detta hos min far en gång. En fabriksåterställning av AirPort Express hjälpte! Ta ett gem och tryck in gummiploppen vid ethernetkontakten till lampan blinkar orange. Låt den sedan vila 2-3 minuter urkopplad men inpluggad i väggen och prova sedan att koppla den till ditt modem.

Prova om det funkar. Om det inte gör det, gå in i AirPortverktyg och se ifall din basstation hittas och ställ sedan in den exakt som anvisningarna som din internetleverantör gett dig säger.

Hoppas att jag kan hjälpa dig!

Ursprungligen av henkebarn:

Men om du med router menar AirPorten så är det ju en Express vi talar om. Då måste herrn ha trådlöst modem för att det ska funka.

Varför då? Airport Express har en Ethernet-port som kan kopplas till modemet.

Men jag håller med om att Mojjes beskrivning inte stämmer riktigt...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför då? Airport Express har en Ethernet-port som kan kopplas till modemet.

Men jag håller med om att Mojjes beskrivning inte stämmer riktigt...

Jävligt befogad fråga faktiskt.

Jag tror att jag tänkte såhär: Om ethernetporten på Express inte nyttjas från modem, utan att man nyttjar den som en slags förlängning utav det trådlösa, så blir ethernetporten ledig så att du kan koppla kabel från den till datorn. Men det går ju inte.

Nåja, till mitt försvar blev jag väckt sex gånger igår när jag skulle sova, utav att telefonen ringde. Jag jobbar natt, så föreställ er att man ringde och väckte er sex gånger mellan klockan 1 och klockan 5 och att väckarklockan skulle ringa kl 6... Då är man inte pigg 13 timmar senare och skriver inte helt logiska foruminlägg!

  • Medlem
  • Ingarö
  • 2008-11-04 20:54

Har inte hunnit ta tag i detta förän idag och också lärt mig att jag har en Graphite och ingen Express....
Fick det faktiskt att funka tillslut, vet inte riktigt hur!
Men det som var viktigt var att ändra modemet till bridge only och efter två timmar och diverse omstarter av dator och modem så funkar det faktiskt!!
Tack alla för hjälpen!

1
Bevaka tråden