Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tecken "programmet"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-30 19:15

Jag vet det finns en klibbad tråd om lite tecken och sånt. Men svaret på min fråga finns inte där vad jag kan se...

Jag har hittat ett program i OSX där man kan leta upp tecken man behöver använda sig av .

http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=18866&stc=1&d=1225390373

Men jag får gå in genom t.ex. textredigeraren sen i menyn redigera och sen trycka på specialtecken...

Men finns det nått enklare sätt att komma in i detta "program" eller vad man ska kalla det. För ibland behöver man ju använda det i t.ex. Word och skulle då vara skönt att kunna starta det utan att gå in via Textredigeraren.

Just nu var det tecknet ½ som jag sökte tyvärr så vet jag inte om det finns nått sätt o se om det finns något snabbkommande för detta tecknet

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-30 19:19

Systeminställningar-> Internationellt, fliken Indatameny, kryssa i Teckenpalett och längst ner kryssar du i Visa indatameny i menyraden.

Sen kan du peka på flaggan i menyraden och välja Visa teckenpalett när du behöver nån märklig symbol.

Teckenpaletten ser ut precis som på din bild, så det är väl den har fått fram. Bara dubbelklicka på tecknet du vill ha så hamnar det där du har din textmarkör.

Du får även fram Teckenpaletten genom att trycka [alt] + [cmd] + [T] i dom flesta program (men inte Word/Excel, för där måste man gå via menyn Infoga -> Symbol..)

Eller så trycka på Redigera i menyraden och sedan på Specialtecken.
Specialtecken finns med där under Redigera i flera program; Safari, Mail, iPhoto osv.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-30 20:12
Ursprungligen av KaRo:

Eller så trycka på Redigera i menyraden och sedan på Specialtecken.
Specialtecken finns med där under Redigera i flera program; Safari, Mail, iPhoto osv.

Jo det var ju det trådstartaren skrev. Men i Word fungerar det inte eftersom alternativet specialtecken inte finns i Redigermenyn, då aktiverar man Teckenpaletten snabbast genom flaggan i menyraden eller använda Words egen symbolhantering.

Ursprungligen av Mija:

Jo det var ju det trådstartaren skrev. Men i Word fungerar det inte eftersom alternativet specialtecken inte finns i Redigermenyn, då aktiverar man Teckenpaletten snabbast genom flaggan i menyraden eller använda Words egen symbolhantering.

Aha. Men det stod:
Men jag får gå in genom t.ex. textredigeraren sen i menyn redigera och sen trycka på specialtecken... så jag tolkade det som att han gjorde tre steg, dvs först öppnade programmet Textredigeraren......osv
Då svarade jag att man kan gå direkt till Redigera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-30 20:58
Ursprungligen av KaRo:

Aha. Men det stod:
Men jag får gå in genom t.ex. textredigeraren sen i menyn redigera och sen trycka på specialtecken... så jag tolkade det som att han gjorde tre steg, dvs först öppnade programmet Textredigeraren......osv
Då svarade jag att man kan gå direkt till Redigera.

Ja det får man göra för valet "specialtecken" finns inte med i Word under Redigera menyn och ingen annanstans heller vad jag har sätt... Men att göra som Mija sa fungerar bra.'

Tackar för svar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-30 20:31

eller så skaffar man PopChar X så har man alla tecken liggande i valfritt hörn av skärmen.

PopChar X 4.1 software download - Mac OS X - VersionTracker

1
Bevaka tråden