Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X "nolla" Regionbytena

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag sitter på en Macmini som HTdator och kom på att jag nu bara har tre regionsbyten kvar. Har sökt land och forum runt efter ny firmware eller liknande till dvdn, men bara hittat att man ska använda VLC, vilket jag verkligen inte vill.

Jag vet att innan jag själv skaffade mac så hjälpte jag farsan att göra det på sin mac, då hittade jag ett program som helt enkelt "nollade" den där väljaren så att man fick fem nya gånger på sig. Det var iofs till tiger och kanske inte funkar på leoparden.

Hur som helst, går det att lösa på något sätt eller blir jag tvungen att köra VLC?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-30 18:00

VLC hjälper förmodligen inte om du har en Intel-mini. DVD-läsaren vägrar läsa ut data från skivan om regionen inte stämmer.

Kolla rpc1.org efter alternativ firmware till din DVD-läsare, finns en tråd där om Apple.

Kollade det där forumet men inte hittat något för just min revision. Det är jävligt rörigt upplagt det där forumet måste jag säga

En del dvd-läsare kan "nollas", andra inte. Gå till Äpplemenyn -> Om den här datorn -> Mer info -> CD/DVD och kolla exakt märke och modellnamn/-nummer. Googla lite på den modellen genom att exvis skriva "DVR107D site:rpc1.org". On dy har tur kan din läsare flashas om, men förvänta dig inte för mycket. Det verkar som om de flesta nyare modeller _inte_ kan uppdateras. Inte ens min iBook med Matshita-drive från 2004.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-10-31 06:04

Det enda du kan göra är att skaffa en extern DVD-spelare. Jag testade iofs för länge sedan, minns inte riktigt när, att slänga DVD-spelare.app. Då kom det inte upp någon fråga om vilken region man ville välja. Om det funkar för att inte låsa DVD-pelaren till någon region eller ej vet jag inte. Använder aldrig DVD-spelaren annat än att bränna skivor med.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-31 11:06

Jag instämmer med onnyts tips. Köp en extern DVD-spelare/brännare och kör den med en region och den interna med en annan. Själv har jag den externa på reg.1 och den interna i Macbooken på reg.2.

Alla importerade plattor från staterna (via Amazon oftast) åker i den externa, och alla inhemska åker i den interna.

Dessutom får man fördelen av att kunna kopiera en skiva rätt av utan att behöva mellanlanda på HD:n (om man nu har det behovet).

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-10-31 22:22

Vad skulle hända om man matade in en DVD med regionskod 0 vid sista regionsbytet. Är det månde ett sätt att komma omkring låsning av DVD-spelaren. Region 0 är gjord för att kunna ses av alla regioner.

Fuck, jag vill ju inte ha en extern dvd. Jag får helt enkelt göra kopior av alla mina Reg1-filmer. Ett jävla mähä, men men.....

1
Bevaka tråden