Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista i Snow Leopard Server

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min önskelista i Snow Leopard Server är
- iTunes server*
- iPhoto server*
- IP PBX server (baserat på Afelio) telefoniväxel
- bättre iCal server som fungerar som tänkt
- att samarbetet mellan SAMBA och ACL fungerar som tänkt
- fler användargränssnitt till tjänster som idag saknar gränssnitt (t.ex. failover)
- att samtliga program som medföljer är i 64-bit

* med bindningar till OpenDirectory/ACL så att man kan välja vem som får se/lyssna vilka bilder/musik. Att man kan ladda upp bilderna/musiken från iPhoto/iTunes programmen från egna datorn.

- mobile me + groupwareegenskaper fast på din egen server. webmail, kontakter, kalender, filer, wiki, blog, podcast.

det verkar vara utlovat men att funktionen finns är inte samma sak som att den är användbar.
Mest hoppas jag på klienten och iPhone. Där finns mycket groupware-egenskaper att putsa på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 13:00

• Bättre iCal-server
• Att Adressboks-servern verkligen fungerar enkelt och inte är en iCal-server 1.0
• Webbmailen får mobileme-gränssnitt.
• Att alla funktioner är mer stabila och fungerar som utlovat helt enkelt.

Tror att det finns stora möjligheter att Mac OS X Server 10.6 äntligen kommer att ha fixats på alla punkter där det är "sönder" idag. Man kan hoppas på att no-new-features snacket har möjliggjort att de har putsat rejält på det som finns även i Mac OS X Server.

Ursprungligen av acke:

Tror att det finns stora möjligheter att Mac OS X Server 10.6 äntligen kommer att ha fixats på alla punkter där det är "sönder" idag. Man kan hoppas på att no-new-features snacket har möjliggjort att de har putsat rejält på det som finns även i Mac OS X Server.

Det får vi verkligen hoppas. Jag vill inte ha fler funktioner förrän de fixar de som är trasigt i dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 13:44
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det får vi verkligen hoppas. Jag vill inte ha fler funktioner förrän de fixar de som är trasigt i dag.

Som vi har pratat om detta i massa trådar. Det blir skumpa känns det som om Apple levererar.

Å andra sidan så är mycket av problemet idag att det inte är komplett med funktioner inom respektive "funktion".
Så nya funktioner kommer de få lägga till.. faktiskt när jag tänker på allt som kommer i 10.6 tycker jag det känns som att det blir jättemånga fler funktioner även om det är en vidareutveckling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 16:36
Ursprungligen av mikotekniko:

Å andra sidan så är mycket av problemet idag att det inte är komplett med funktioner inom respektive "funktion".
Så nya funktioner kommer de få lägga till.. faktiskt när jag tänker på allt som kommer i 10.6 tycker jag det känns som att det blir jättemånga fler funktioner även om det är en vidareutveckling.

Ah, men du förstår vad vi menar. Med att fixa "trasiga" funktioner menar vi både komplettera och buggfixa. Eller menar du helt nya funktioner, vad i sådant fall?

Ursprungligen av acke:

Ah, men du förstår vad vi menar. Med att fixa "trasiga" funktioner menar vi både komplettera och buggfixa. Eller menar du helt nya funktioner, vad i sådant fall?

Jao det är väl kompletteringen som egentligen kommer innebära nya funktioner. Och det skulle inte förvåna mig om de är tvungna att tänka om i iCal t ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 10:31

Mmmm, vi menar ju samma sak, bara att jag ser inte en helt omarbetad iCal-server som en ny funktion.
iPhoto-Server skulle vara en ny funktion i mina ögon.
Jaja, nu släpper vi det tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 10:35

Jag skulle gärna se att Apple gjorde ett riktigt backup-program. Time Machine känns lite väl yxigt och har för lite inställningsfunktioner för att fungera bra.
Apple kan gärna få sälja det separat och ta betalt för det. Retrospect är fan det mest ologiska och omständiga program som finns.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-02 10:37

Vad jag vet är det inte mycket i era listor som kommer besannas, tyvärr.

Det skall bli intressant att se hur Retrospect X kommer bli.

Jag vill bara att AFP och SMB fixas samt kopplingen mot Active Directory blir perfekt och att du kan koppla in vilket SAN som helst mot en OS X server.
Sedan är jag nöjd.

  • Medlem
  • Partille
  • 2008-11-06 20:27

Skicka önskelistorna till Apple. Be gärna alla du känner skicka samma önskan.
Det är så att de gör prioriteringar på "önskningar" baserat på antalet de får in.
Så ju fler som skickar in samma önskan ju mer ökar chansen att den kommer i nästa version.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 12:39

Jag är sjukt nöjd bara iCal Server och Address Book Server fungerar som de ska.

Skulle ni satsa på en "stor" Kerio Licens (1000+ konton) för att få "mobile-me funktionalitet" eller vänta på Snow Leopard och få den inbyggd i operativsystemet?

Ursprungligen av Björnström:

Skulle ni satsa på en "stor" Kerio Licens (1000+ konton) för att få "mobile-me funktionalitet" eller vänta på Snow Leopard och få den inbyggd i operativsystemet?

Enkelt Kerio! Då kan du köra det på plattformar som är mindre buggiga.

Angående tråden så har jag en önskan. Få bort alla jäkla buggar. Inga nya funktioner. Se bara till att de som finns fungerar och fungerar crossplattform!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 13:24
Ursprungligen av Björnström:

Skulle ni satsa på en "stor" Kerio Licens (1000+ konton) för att få "mobile-me funktionalitet" eller vänta på Snow Leopard och få den inbyggd i operativsystemet?

Jag skulle vänta tills man får mer info om Mac OS X server 10.6.

Ursprungligen av Sweet_112:

Enkelt Kerio! Då kan du köra det på plattformar som är mindre buggiga.

Angående tråden så har jag en önskan. Få bort alla jäkla buggar. Inga nya funktioner. Se bara till att de som finns fungerar och fungerar crossplattform!

Det är väl just det som sak komma i och med Server 10.6

Ursprungligen av Björnström:

Skulle ni satsa på en "stor" Kerio Licens (1000+ konton) för att få "mobile-me funktionalitet" eller vänta på Snow Leopard och få den inbyggd i operativsystemet?

Ville bara tillägga att vi testat Kerio på https://mail.pushme.se/ men valt att vänta till slutgiltigt beslut till i September då 10.6 Server finns tillgängligt. Vi har en QuadCore Xserve som stått i racket sedan i Oktober 2008...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 11:06

Kostar numera bara 500 dollar för unlimited. Känns ju helt vansinnigt.
Är lite ledsen att det inte verkar vara någon förbättring alls på webmailen.

iCal Server 2 och Address Book server känns ju väldigt underbart.

Ursprungligen av acke:

Kostar numera bara 500 dollar för unlimited. Känns ju helt vansinnigt.
Är lite ledsen att det inte verkar vara någon förbättring alls på webmailen.

iCal Server 2 och Address Book server känns ju väldigt underbart.

Webmailen är ju bedrövlig i sitt standardutförande på Leopard Server. Men vad tror du om "My Pages" som Apple har pratat (väldigt lite) om i Snow Leopard? Kan inte det vara någon kombinerad Webmail, blogg och RSS-samlingsplats som de knåpat ihop?
Det ultimata vore om Apple pressade in en liknande MobileMe-tjänst i OS X-Server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 14:51
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Webmailen är ju bedrövlig i sitt standardutförande på Leopard Server. Men vad tror du om "My Pages" som Apple har pratat (väldigt lite) om i Snow Leopard? Kan inte det vara någon kombinerad Webmail, blogg och RSS-samlingsplats som de knåpat ihop?
Det ultimata vore om Apple pressade in en liknande MobileMe-tjänst i OS X-Server.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ja att få MobileMe liknande webbmail är en våt dröm den nuvarande är ett skämt.

Sedan att de nu får till iCal server och adressbook server nu.... inte en dag för tidigt.

Smarta ord, kan bara hålla med. Men TYVÄRR står det "WebMail (SquirrelMail)". :mad::mad::mad:

Vad hände med ZFS? :/

File system compression i HFS+ vittnar om att de bygger vidare på det? Kommer vi se ett HFS+ som gör delar av det ZFS skulle göra? Jag hade verkligen längtat efter ZFS...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-31 20:45
Ursprungligen av mikotekniko:

Vad hände med ZFS? :/

File system compression i HFS+ vittnar om att de bygger vidare på det? Kommer vi se ett HFS+ som gör delar av det ZFS skulle göra? Jag hade verkligen längtat efter ZFS...

Så som det ær nu utvecklas inte ZFS før OSX, tydligen lagt på is av oførklarliga skæl, skulle tro att det har att gøra med att Apple har annat i fokus.

Før att citiera frågan om stabilitet før ZFS i OSX:
"Stability? Tremendous. There hasn't been an upgrade in ages. So if
that is the kind of stability you're looking for, fine. If you are
looking for stability in the sense of your computer not crashing or
having other problems, the answer is a bit more mixed."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 10:20

Läste något om att Oracle hände men det tror jag bara är paranoida datanerds som ser en konspiration i allt. Jag tror på att det är tillfälligt bortprioriterat och kommer i en Mac OS X 10.6.x-uppdatering.

Ja att få MobileMe liknande webbmail är en våt dröm den nuvarande är ett skämt.

Sedan att de nu får till iCal server och adressbook server nu.... inte en dag för tidigt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-06-10 19:48

Jag håller med om att Squirrelmail är rätt trist, och att få en Appleutvecklad webbmejl hade varit bananas.

Men det är ju faktiskt ganska okomplicerat att byta ut SM mot t ex Roundcube. Uppdatera /etc/apache2/httpd_squirrelmail.conf med sökvägar till den nya RC-mappen bara.

Vart hittade ni priser på SLServer förresten? Är det 500 USD rör det sig ju om ca halva priset. Vore väldigt trevligt.

Jag skrev en liten önskelista på min sajt också: http://macbloggen.se/artiklar/fem-saker-i-106-server/

• Fungerande kalenderserver (klart oförutsägbart beteende idag).
• Adressboksserver som fungerar lite mer logiskt än dagens LDAP-baserade.
• Enklare hantering av bl a Kerberos (om man ångrar sig t ex).
• Lättare att skapa automatiska nätverksinstallationer (verkar komma).
• Fullständigt stöd för push rätt över hela linjen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 01:34
Ursprungligen av Kalle W:

Jag skrev en liten önskelista på min sajt också: http://macbloggen.se/artiklar/fem-saker-i-106-server/

Såg det, tänkte maila dig och säga att du gör en bra site men nu kan jag säga det här istället.

Vore fungerande PHD för mycket att hoppas på? Maken till teknik att krångla...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-08-07 18:37

Uppenbart är det 500 dollar som gäller för serverlicensen. Dessutom verkar det som man tagit bort 10-användarlicensen och bara erbjuder oändligt antal användare.

Nice!

Innebär alltså halva priset för en fullversion jämfört med tidigare versioner. Riktigt trevligt.

Amazon.com: Mac OS X Server version 10.6 Snow Leopard: Software

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-08 09:16

Kanske priset reflekterar att det är få skillnader, hint, hint.

Jag är inte direkt imponerad av SL-OSXS. Nya iCal-server=bra, nya AdressBook-Server=inget webbgränssnitt. WebMail=Squirrelmail... Mina sidor= länklista till wiki och blog på servern. Få saker har push-stöd.

Bevaka tråden