Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sorterar Mail?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 11:12

I Apples Mail väljer jag att sortera posten trådvis. Det fungerar utmärkt så länge avsändaren svarar i en pågående tråd och väljer att göra ett helt nytt brev när det behövs.
Många gör tyvärr så att man när man skall starta en ny tråd väljer att klicka på reply och sedan byta ämne och innehåll (fråga mig inte varför) istället för att klicka på nytt brev.

Mail sorterar då inte dessa brev i olika grupper (som det skulle gjort om programmet tittade på ämnena i bokstavsordning) utan de hamnar i samma grupp. Då antar jag att Mail sorterar efter något annat i källkoden men jag hittar inte vad det kan vara.

Någon som vet?

  • Medlem
  • 2008-10-30 11:51

Finns en "rad" i SMTP kallad "In-Reply-To" som kan användas för att peka mot meddelandet det svarar på, antar att det är den som används.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 19:50

Tack, Verkar vara så.
Entourage tex sorterar ju efter alfabetisk ordning när man väljer att sortera gruppvis och ämne. Kan man få Mail till det tro? Begriper inte hur isåfall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-11-05 22:08
Ursprungligen av Bosse_K:

Någon som vet?

Oavsett om du har en separat tråd med alla mail i klump eller annars så sorterar Mail.app (och andra klienter med samma funktion) efter raderna

Received: from [89.233.213.76] (account [email protected] HELO
	dhcp96.backing.se) by mailfe12.swip.net (CommuniGate Pro SMTP 5.2.6)
	with ESMTPA id 968280472 for [email protected];
	Wed, 05 Nov 2008 21:42:52 +0100
Message-Id: <[email protected]>
From: Olof Backing <[email protected]>
To: [email protected]
In-Reply-To: <[email protected]>
Mime-Version: 1.0 (Apple Message framework v929.2)
Date: Wed, 5 Nov 2008 21:42:52 +0100
References: <[email protected]>
	<[email protected]>
X-Mailer: Apple Mail (2.929.2)
Subject: Re: [Kaparna] Scoutledarutbildning
X-BeenThere: [email protected]
1
Bevaka tråden