Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma igång med Filemaker 9 - Alla tips emottages.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I takt med att firmabildandet närmar sig har jag börjat strukturera upp hur jag ska arbeta. Filemaker är ju ett kompetentprogram, men det är inte det lättaste för en nybörjare att ta sig in i.

Det jag vill få ut utav Filemaker är följande:

Kundregister bestående utav 5 huvudsakliga punkter
1. Kundinformation
2. Kontaktpersonsinformation
3. Dokumentregister
4. Kundstatistik
5. Total statistik

Utveckling:

1. Kundinformation
Här vill jag kunna spara företages namn, adress, telefonnummer, webbadresser, organisationsnummer, momsregnummer, F-skattesedelnummer etc.
Jag vill även kunna föra logg över min kontakt med företaget - ett slags dagbok.

2. Kontaktpersonsinformation
Här vill jag kunna spara info som det vanliga, namn, företag, befattning, telefonnummer, epostadress och en logg över kontakten med personen.

3. Dokumentregister
Innehållandes fakturor, offerter och andra typer utav dokument som man kan ha skickat emellan varandra. Om det är möjligt hade jag gärna packat ihop epostkonversationer från Mail.app mellan mig och kontaktpersonen och haft dessa tillgängliga i databasen också. Om det är möjligt, alltså.

4. Statistik
Info så som antal fakturor, antal offerter, totalt fakturabelopp under året, samt ekonomiska uträkningar som totalt momsbelopp man fakturerat kunden ifråga och sånt.

5. Total statistik
Att se hur många fakturor man skickat totalt, hur mycket man dragit in, hur mycket moms som man ligger ute med och dylikt vore ju fint också.

Detta kanske är jätteavancerat? Eller jättelätt?
Jag kräver inte att ni hjälper mig bygga den, utan jag ber snällt om hjälp att hitta lämpligt underlag, så att jag kan läsa mig till en hel del och prova mig fram tills jag är i hamn! Det vore supernice!

(Men välkomna med tips om hur jag ska göra )

Har aldrig använt det men bör inte följande kunna hjälpa dig?
FileMaker lösningar

Den handbok som följer med (eller åtminstone i tidigare versioner följde med) har övningar och exempelregister för flera av de saker du önskar.

Studera också de exempel som följer med, samt de du kan ladda ner från FileMaker, för där finns färdiga lösningar för det du vill ha.

Personligen tycker jag den knepigaste biten i FileMaker är statistik och rapporter. Det finns visserligen en "wizard" för att hjälpa en med rapportbiten, men den tillhör det snurrigaste jag sett i mjukvaruvärlden och varje gång jag använder den måste jag fundera länge innan det blir rätt.

Mitt tips är därför att du prioriterar att få grundfunktionerna rätt, dvs hur du kan lagra och söka information, och först därefter börjar fundera på urval, delrapporter, statistik etc.

Jag har studerat handboken och försökt arbeta efter den, men dels är jag väldigt ovan vid att arbeta på det sättet - har alltid försökt sätta mig in i saker utan böcker, rastlös som man är, dels så är det här ett helt nytt område för mig och jag hajar inte riktigt vad de menar när jag läser guiderna. Har kanske inte gett det tillräckligt med tid och lovar att fortsätta försöka, men sen är jag ingen programmerare eller annan typ av tekniskt begåvad typ. Jag är musiker och till viss mån grafiker - that's it och det är hur långt hjärnan klarar att vandra

Men som sagt, jag ska fortsätta försöka. Problemet är väl att jag börjar helt från början..

Finns det inga VTC eller Lynda kurser ?

Vad för kurser?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 12:23

Lynda knäcker det mesta i kursväg.

Jupp, Lynda är bra. Har filemakerkurser som kan vara bra att börja med. lynda.com Online Training Library: Training

Skall definitivt kolla in detta! Tack så mycket

Ett svar jag tänkt leta rätt på åt dig:

Lära sig FM på 29 dagar
http://www.99.se/filemaker/226168-l-ra-sig-fm-p-29-dagar.html

Kanon! Tackar så hemskt mycket Mycket matnyttigt. Jag ska bjuda dig på öl, jag lovar!

Detta materialet är rätt ok, men är kanske inte anpassat för nybörjare i första hand.

FileMaker Professional Training Foundation Series III
Database Skills, FileMaker Pro Training

Is the FileMaker Training Series right for you?
http://www.filemaker.com/downloads/pdf/fts_right_for_you.pdf

Sen om man inte vill utveckla allt själv finns det utvecklingsföretag som har färdiga produkter baserade på FileMaker, t ex projektsystem som kanske redan har mycket av den funktionalitet du efterfrågar.
FileMaker: Hitta utvecklare

1
Bevaka tråden