Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe tillåter ej att behålla Indesign CS2 vid uppgradering till CS3?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om jag är korrekt informerad så tillåter inte Adobe att man behåller Indesign CS2 installerat när man installerat en CS3 upgrade. Någon som vet om det stämmer? Och om så är fallet, är inte detta helt galet?

Det finns ju situationer då det kan vara väldigt värdefullt att ha tillgång till båda versionerna. Och har man då en gång pröjsat för både fullversion av 2:an och uppgradering till 3:an men bara får köra den senare blir man ju något frustrerad.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-29 15:59
Ursprungligen av Fredrik Ahlström:

Om jag är korrekt informerad så tillåter inte Adobe att man behåller Indesign CS2 installerat när man installerat en CS3 upgrade. Någon som vet om det stämmer? Och om så är fallet, är inte detta helt galet?

Det finns ju situationer då det kan vara väldigt värdefullt att ha tillgång till båda versionerna. Och har man då en gång pröjsat för både fullversion av 2:an och uppgradering till 3:an men bara får köra den senare blir man ju något frustrerad.

De låter väldigt logiskt för mig iaf. Om du köper en "Upgrade" så är ju det att du ska få CS2 -> CS3, annars så köper man ju CS3 fritt om man vill ha båda. Mycket mer logiskt kan de inte bli.

Äh, låter som fjant! Varför skulle man inte få använda originalversionen bara för att man även uppgraderat ?!

Fredrik, jag antar att du menar att det är en teknisk begränsning som hindrar att man har ID2 samt ID3 samtidigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-29 16:38
Ursprungligen av SkrotNisse:

Äh, låter som fjant! Varför skulle man inte få använda originalversionen bara för att man även uppgraderat ?!

För du köper inte en ny version, utan en uppgradering. Detta kräver att du har de innan, och att du ersätter den (Läs modifirerar/lägger till mer funktionalitet.)

Ursprungligen av Minto0:

För du köper inte en ny version, utan en uppgradering. Detta kräver att du har de innan, och att du ersätter den (Läs modifirerar/lägger till mer funktionalitet.)

Följer du verkligen varje ord/mening i software licence för alla dina produkter ???

Nu är det inte piratkopiering jag pratar om utan att använda alla de olika versioner av en mjukvara man har på disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-29 17:09
Ursprungligen av SkrotNisse:

Följer du verkligen varje ord/mening i software licence för alla dina produkter ???

Va vill du mena med de?

Ursprungligen av Baron:

Jag tycker inte att det är konstigt.
1. Köp A för 100 kronor.
2. Köp till B för 25 kronor så blir A+B=C.
eller
2. Köp C för 100 kronor så har har du A och C.

Precis vad jag ville mena. De är så de brukar funka, o de är så de företaget jag jobbar på, jobbar o säljer sina produkter.

Ursprungligen av Minto0:

Va vill du mena med de?

Huh ?!

Inget annat än att jag inte känner mej skyldig för att jag kör BÅDE
fullversionen A OCH den uppdaterade versionen C enligt ovan modell.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-29 17:21
Ursprungligen av SkrotNisse:

Huh ?!

Inget annat än att jag inte känner mej skyldig för att jag kör BÅDE
fullversionen A OCH den uppdaterade versionen C enligt ovan modell.

Nej de ligger väl på var o ens eget samvete hur man gör, men de är ju inte så de är designat för o funka!

  • Medlem
  • 2008-10-29 16:56

Jag tycker inte att det är konstigt.
1. Köp A för 100 kronor.
2. Köp till B för 25 kronor så blir A+B=C.
eller
2. Köp C för 100 kronor så har har du A och C.

Ja, jag har inget dåligt samvete för att jag använder alla versioner jag köpt!

  • Medlem
  • 2008-10-29 20:17

SkrotNisse, du verkar inte förstå att det en uppgradering inte är ytterligare en licens utan att man byter en licens mot en annan.
Det du säger att du inte har dåligt samvete för är, är att du använder program du inte har licens för. Det kan man tycka vad man vill om, men det går inte att ifrågasätta innebörden av avtalet.

Så om jag uppfattar det rätt så är jag pirat för att jag använder t.ex. Macromedia Freehand 7 för att öppna och spara gamla filer fastän jag uppgraderat från den till 8 och sedan 9 o.s.v. ?!

Jag tar detta exempel då det är en faktiskt situation med en massa gamla illustrationer som jag gjort som jag inte vill spara om i nyare versioner o.s.v.

Jag har original CD skivor och licenser för alla versioner och har använt tidigare version för att köpa nästa version.

  • Medlem
  • 2008-10-29 20:34

Det beror på vad du har för licenser. Har du köpt fulla varianter av varje version är du ju hemma. Annars inte.

Jag skulle ju inte ta upp exemplet om jag satt här med 4-tal i fulla licenser...

Så vad du/ni argumenterar är eftersom jag uppgraderat min fulla Freehand 7 licens till 8, sedan 9 och sedan MX så måste får jag bara använda MX ?!?

Som inte kan öppna mina gamla Freehand 7 filer och därför är allt mitt gamla arbete förlorat...

Jag hoppar av tråden här innan jag säger något som någon mod ogillar (min sarkasm är sällan uppskattad)...

  • Medlem
  • 2008-10-29 20:57

Förstår du inte skillnaden mellan uppgradering och helt ny licens?

Självklart gör jag det!!!

MEN frågan här är om jag känner mej skyldig för att jag använder en äldre version som jag uppgraderat från, och det gör jag inte.

Jag antar att du är en lusläsare av licenser så då ställer jag frågan till dej:

Du har en äldre version som du uppgraderat från och nu behöver du använda den versionen för att öppna gamla filer som den nyare versionen inte kan öppna.

Vad gör DU ?

  • Medlem
  • 2008-10-29 21:36

Jag gör inte så. Jag har licenser för de kommersiella program jag använder. Och en del nagware låter jag nagga mig.

Nu betalar jag visserligen inte själv, om det har någon betydelse.

Jag tror inte du riktigt förtått vad jag försökt säga...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-30 00:05
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag tror inte du riktigt förtått vad jag försökt säga...

Men sen är de ju frågan vad de är för knäppt om programmen inte är bakåtkompatibla heller.
Jag förstår din tanke, men rent tekniskt sätt så är de inte rätt!

Ursprungligen av Minto0:

Men sen är de ju frågan vad de är för knäppt om programmen inte är bakåtkompatibla heller.
Jag förstår din tanke, men rent tekniskt sätt så är de inte rätt!

Ganska många program faktiskt! Tekniskt sett så är det helt rätt!!

Freehand och FileMaker är två på rak arm.

  • Medlem
  • 2008-10-30 00:26

I InDesigns fall finns .inx.

När jag sovit på saken så inser jag väl att det är är helt logisk marknadsföring av Adobe att man måste betala för fulla versioner av programmen om man vill använda dom. Men det är ändå sjukt frustrerande att man inte får använda sin gamla licens om man uppgraderat till en nyare version men inser att "det var bättre förr" och vill köra gamla versioner.

Det känns ju helt galet omständigt att behöva avinstallera sin uppgradering, återställa till gamla versionen och köpa in fullversionen av den nya och installera. Bara för att man råkar ha behov av den gamla versionen då och då. Men rätt ska väl vara rätt...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Du har en äldre version som du uppgraderat från och nu behöver du använda den versionen för att öppna gamla filer som den nyare versionen inte kan öppna.

Behöver använda den gamla versionen? Om man har det behovet, så anser jag att man bara har sig själv att skylla.

Man kan uppdatera sina dokument i samma takt som man uppgraderar programmet. Program är väl alltid bakåtkompatibla minst en version. Då kan man ta upp filerna och spara om dem i det nya programmets format.

Och vill man av någon anledning inte spara om dokumenten i nya format efter hand, så finns det ett alternativ - att sluta köpa uppgraderings-licenser, ock köpa full-licenser i stället, så kan man ha kvar alla sina gamla dokument i sina ursprungliga format.

Men i så fall kommer man att få nya problem. Då målar man in sig i ett hörn. För man uppgraderar ju även datorn och operativsystemet ibland. Och helt plötsligt så går det inte att starta den där gamla versionen av programmet i den senaste versionen av operativsystemet i den senaste datorn. Och då kommer du ändå inte åt dina gamla dokument.

Så det slutar med att om man vill kunna öppna alla sina gamla dokument i sin ursprungliga version av programmet, så måste man spara både gamla programversioner, gamla operativsystemversioner, och kanske t.o.m gamla datorer.

Så uppdatera dokumenten i samma takt som du uppgraderar programmen, så slipper du alla de problemen.

  • Medlem
  • 2008-10-30 09:26

Jag säger inte att jag tycker att det är bra, bara att det inte är konstigt.

(Jag tar Freehand som exempel här eftersom det är vad jag jobbat med)

Man sitter där med några tusen illustrationer gjorda i Freehand 7, de var gjorda för böcker som är publicerade.

Nu sitter man där med Freehand MX (som inte kan öppna FH7) och så vill man återanvända några av de illustrutrationer man gjorde för ett antal år sedan.

Menar du på allvar att du skulle titta på FH7 CD skivan i hyllan men INTE installera den eftersom det står så i texten ???

Skulle du/ni verkligen:

1. Konvertera ALLA illustrationer till nästa version för att man KANSKE har behov av dem i framtiden (och sedan gör om jobbet IGEN för nästa version).

2. Ritar om alla illustrationerna för du/ni inte "får" öppna de gamla.

???

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-30 09:59
Ursprungligen av SkrotNisse:

(Jag tar Freehand som exempel här eftersom det är vad jag jobbat med)

Man sitter där med några tusen illustrationer gjorda i Freehand 7, de var gjorda för böcker som är publicerade.

Nu sitter man där med Freehand MX (som inte kan öppna FH7) och så vill man återanvända några av de illustrutrationer man gjorde för ett antal år sedan.

Menar du på allvar att du skulle titta på FH7 CD skivan i hyllan men INTE installera den eftersom det står så i texten ???

Skulle du/ni verkligen:

1. Konvertera ALLA illustrationer till nästa version för att man KANSKE har behov av dem i framtiden (och sedan gör om jobbet IGEN för nästa version).

2. Ritar om alla illustrationerna för du/ni inte "får" öppna de gamla.

???

Nej jag hade köpt en fulllicens av de nya o kunna köra båda, o sen efter han konvertera så många som möjligt när man kan o har tid till de.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Menar du på allvar att du skulle titta på FH7 CD skivan i hyllan men INTE installera den eftersom det står så i texten ???

Men vad gör du den dagen då det inte längre går att installera FH7, på den dator och det operativsystem du använder vid den tidpunkten?

Nu är vi iofs lite utanför licens-frågan, men jag är ändå nyfiken på svaret...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vad gör du den dagen då det inte längre går att installera FH7, på den dator och det operativsystem du använder vid den tidpunkten?

Ovanstående exempel med Freehand är som sagt ett exempel eftersom det är en mjukvara som jag använt länge och kan direkt relatera till då denna situation uppstår.

För att svara din fråga lite mer direkt så är svaret att alla filerna finns även sparade som EPS, men det hör inte hit, för det är inte det som är argumentet.

Ja... Med tanke på att jag fortfarande har fungerande datorer stående, ända tillbaka till System 6.0.7, med all mjukvara, så vet jag inte riktigt hur jag ska svara på den frågan...

Jag löste ett problem av precis denna karaktär då en veterinär ville uppdatera sin databas från FileMaker 2 till FileMaker Pro 7 tror jag det var. Byta från en Macintosh IIcx till iMac.

Hon kontaktade ALLA Mac support firmor i Stockholm och Uppsala och ALLA sa att "det går inte!"

Gick visst!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Ja... Med tanke på att jag fortfarande har fungerande datorer stående, ända tillbaka till System 6.0.7, med all mjukvara, så vet jag inte riktigt hur jag ska svara på den frågan...

Ok, men då har du svarat på min fråga. Du löser det genom att spara både gamla programversioner, gamla operativsystemversioner och gamla datorer.

Och för att då återknyta till licensfrågan:
Om du kör med den metoden, så får du nog finna dig i att sluta köpa uppgraderingsversioner och börja köpa fullversioner - om du vill följa licensavtalen.

Bevaka tråden