Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig MacBook skärm

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har hamnat i en knipa. Min skärm till min macbook har nyligen krakulerat efter en tragisk olycka då jag råkade stänga locket med en fm-sändare i mellan.

Jag har kollat runt lite här på forumet där några har haft liknande problem. Vissa har köpt ny skärm från ebay vilket jag tycker låter lite riskabelt. Även om jag skulle välja det alternativet så har jag inte hittat någon amerikansk återförsäljare som har bra pris. Några tips vore fint!

Ett alternativ är att lämna in den någon stanns men det kan kosta. Jag ringde till ett företag som skulle ta ca 7 tusen vilket känns helt sjukt.

Ett sista alternativ som jag kan tänka mig är att teckna en drulle försäkring och på så vis få försäkringsbolaget att betala de eventuella 7 tusen det kostar att lämna in den. Frågan då är ju bara om de skulle gå med på en så hög summa för att laga en skärm. Finns det möjligtvis någon som har erfarenhet av ett liknande tillvägagångsätt??

Jag börjar bli lite desperat snart... hjälp mig någon innan jag går över till the dark side och köper mig en PC. Det kanske var dumt att köra med skrämsel taktik men va fan ska jag göra..???

Du funderar på att skaffa en försäkring efter olyckan inträffat? Ett s k försäkringsbedrägeri?

Det billigaste är antagligen att köpa en från eBay. Nya skärmar från Apple är dyra, därav den höga reparationskostnaden vid verkstad.

Du tänker byta till PC p g a att du klantat dig och spräckt din skärm?

Ursprungligen av ingogrip:

Ett alternativ är att lämna in den någon stanns men det kan kosta. Jag ringde till ett företag som skulle ta ca 7 tusen vilket känns helt sjukt.

Du har ringt till ett företag? Du kanske ska ringa ett par till, och jämföra priserna. Den du valde att ringa till är kanske inte den billigaste på marknaden...

Ursprungligen av ingogrip:

Ett sista alternativ som jag kan tänka mig är att teckna en drulle försäkring och på så vis få försäkringsbolaget att betala de eventuella 7 tusen det kostar att lämna in den. Frågan då är ju bara om de skulle gå med på en så hög summa för att laga en skärm. Finns det möjligtvis någon som har erfarenhet av ett liknande tillvägagångsätt??

Försäkringsbedrägeri vill vi inte uppmuntra till, så att skaffa en ny försäkring efter att olyckan har skett, kan vi inte rekommendera.

Men du har kanske en hemförsäkring redan. Den kanske täcker detta - utan att du behöver teckna en tilläggsförsäkring. Läs lite i dina försäkringsvillkor.

Ursprungligen av ingogrip:

Jag börjar bli lite desperat snart... hjälp mig någon innan jag går över till the dark side och köper mig en PC. Det kanske var dumt att köra med skrämsel taktik men va fan ska jag göra..???

Skrämseltaktik? Mot vem? Menar du mot oss här på forumet?
Oj, vad rädda vi blir...
Vill du köpa PC för att du har råkat förstöra din Mac, så varsågod.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har ringt till ett företag? Du kanske ska ringa ett par till, och jämföra priserna. Den du valde att ringa till är kanske inte den billigaste på marknaden...

Skrämseltaktik? Mot vem? Menar du mot oss här på forumet?
Oj, vad rädda vi blir...
Vill du köpa PC för att du har råkat förstöra din Mac, så varsågod.

Jag har varit i kontakt med ett flertal företag och priset ligger därikring.
Annledningen till att jag skulle byta till pc (som var mer ett skämt) hade mer att göra med reparationskostnaderna för en ny skärm som är nästan lika dyra som en helt ny dator.
Vet inte om du möjligen har uppfunnit någon maskin som förvandlar höstlöv till pengar, det har iaf inte jag!;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-29 12:44

Köp från kinesen, t.ex den här: APPLE MACBOOK 13.3" WXGA GLOSSY LAPTOP LCD SCREEN A+ - eBay (item 390003429459 end time Oct-31-08 07:57:09 PDT)

Har köpt 2 st macbook LCD:er från samma kille ovan, och panelerna är riktigt bra. Man ser ingen skillnad på den och originalet, varken utformningen eller kvalitén.
Fick grejerna på 3 dagar?!? från han (hongkong), det e fan snabbare vad posten levererar brev inom sverige

Kostnad: 1200:- inkl. frakt

Däremot är de lite jobbiga och byta, men du får med instruktioner och tar man det lugnt o fint bör det inte vara några problem...

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2009-02-24 00:18
Ursprungligen av b0bben:

Köp från kinesen, t.ex den här: APPLE MACBOOK 13.3" WXGA GLOSSY LAPTOP LCD SCREEN A+ - eBay (item 390003429459 end time Oct-31-08 07:57:09 PDT)

Har köpt 2 st macbook LCD:er från samma kille ovan, och panelerna är riktigt bra. Man ser ingen skillnad på den och originalet, varken utformningen eller kvalitén.
Fick grejerna på 3 dagar?!? från han (hongkong), det e fan snabbare vad posten levererar brev inom sverige

Kostnad: 1200:- inkl. frakt

Däremot är de lite jobbiga och byta, men du får med instruktioner och tar man det lugnt o fint bör det inte vara några problem...

mvh
b0bben

Auktionen finns ju inte kvar längre tyvärr. Har du namnet på säljaren i fråga?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-24 23:09
Ursprungligen av Iphone77:

Auktionen finns ju inte kvar längre tyvärr. Har du namnet på säljaren i fråga?

http://shop.ebay.com/merchant/lejclip

Se till att du beställer en glossy om det e sån du e ute efter, ska stå tydligt att det är glossy, annars får du en matt.

Lycka till!

mvh
b0bben

det låter ju riktigt rimligt... tackar och bockar det ska jag kolla upp!

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 15:03

Hur gick det? Funderar själv på att byta..

har inte vågat mig på att beställa ännu.

Jag lovar att skriva hur det gått när jag väll kommit så långt.

Har du också lyckats knäcka skärmen?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-19 12:47

Nej jag köpte min MacBook begagnade och den hade några tryckskador som jag irriterar mig på. Dessutom känns det om att trycket i skärmen är rätt klent efter tre år.. lite svag ljusstyrka och gulaktig ton.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-25 10:05

Tack för det!

  • Oregistrerad
  • 2009-08-09 12:21

Skärmen jag fick hade 2-3 trasiga pixlar och säljaren hänvisar till att panelen var klass A, vilket är sant. Dum som man är trodde man att klass A var det bästa..... aja något nytt man lärt sig!

1
Bevaka tråden