Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför fungerar vissa program så dåligt för vissa användare?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-28 20:52

Alltså jag måste få lite tankar gällande det här... Det är så sjukt många grymt snygga program till mac, men vi verkar vara väldigt många som har problem med de samma! Transmission och adium verkar vara de största bråkstakarna... Hur i helvete kan det vara så att några av oss med exakt likadana datorer som sitter på samma nätverk har olika bra funktion? Min kära mor laddar ner och chattar på adium helt utan problem. Likadant hennes man men fan inte jag.. Likadant verkar det vara hos många andra. Hur kan det vara så ojämnt? Jag slängs ut och in ur Adium hela tiden och jag har gjort dom små ändringarna och inställningarna som jag lyckats hitta på lika forum. Likadant med transmission. Det har ändrats "upspeed" och "downspeed". Det har uppdaterats och det har även testats gamla versioner. Ibland fungerar den nyinstallerade versionen ett par dagar och sen plötsligt så är det kört igen... Jag söker givetvis svar på mina frågor med programen för jag vill gärna börja använda Adium och Transmission igen, men jag funderar även runt fenomenet... Så kamrater.. Varför varför varför är det såhär?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-29 10:03

Misstänkte att ingen riktigt vill spekulera i detta.. Det verkar ju faktiskt vara den största svagheten hos mac. Att det är så ojämnt huruvida program fungerar eller ej. Är det så att de vanligaste och mest använda programmen fungerar bättre i PC? Nu måste jag väl ha provocerat fram ett svar?

Ursprungligen av Ruberg:

Misstänkte att ingen riktigt vill spekulera i detta.. Det verkar ju faktiskt vara den största svagheten hos mac. Att det är så ojämnt huruvida program fungerar eller ej. Är det så att de vanligaste och mest använda programmen fungerar bättre i PC? Nu måste jag väl ha provocerat fram ett svar?

Jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå...

Har du några belägg för att det verkligen är så som du påstår? Visst kan någon användare här och där ha problem med något program. Men du antyder att det är något generellt och utbrett.

Kan du beskriva mer konkret vad det är som inte fungerar på Mac, och som fungerar bättre i PC?

Om du har problem med några program - kom då med konkreta exempel på vad som inte fungerar, vad som händer, vad "symptomen" är, eventuella felmeddelanden osv - så kan vi ju försöka hjälpa till med de problemen.

Jag har ändrat rubriken till något som förhoppningsvis säger lite mer om din frågeställning.

Den tidigare rubriken ("Varför dessa problem?") säger inte så mycket.

Försök sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Jag föreslår att du försöker få support av utvecklarna eller söka i deras supportforum eller liknande om du ska lösa dina problem eller testa andra program som funkar bra hos dig.

Annars kan du alltid prova att avinstallera och då menar jag även inställningsfiler (behöver oftast göras manuellt) och installera allt på nytt. Båda programmen har fungerat utan problem hos mig så det kan vara något specifikt i ditt fall, vem vet. Varför är det så här? En sak är säkert... sådana saker drabbar PC- och Macanvändare, det är naivt att tro något annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-29 12:31

Alltså jag är inte särskilt kunnig på macprogram eftersom jag är hyffsat ny.De belägg jag har är att jag efter någon månads surfande på dessa forum ser många med samma problem som jag. Många har gett upp och bytt till andra program. Vad jag funderar på är varför dessa program verkar fungera så otroligt bra för vissa, men inte alls eller väldigt dåligt hos andra? När jag hade PC förr så minns jag inte att jag hade några problem vid nedladdning oavsett vilket torrentprogram jag använde. Aldrig problem med Msn eller ICQ när det användes heller.
På det här forumet och på många andra så finns det många långa trådar om just problemen med Adium som loggas in och ut, får felmeddelanden som gör att det inte går att skicka filer meddelanden eller filer, men det verkar vara svårlöst och då leder det till att många går över till gamla tråkiga msn. Likaså med transmission eftersom det trots ändrade "up" och "down" hastigheter och begränsade "peers" förstör min surfning. Är det helt enkelt så att för oss som har problem med detta är det bara att gå över till andra program, trots att vi har nya datorer som borde klara allt detta lätt som en plätt?
Min tråd kommer delvis ur frustration över att jag aldrig kan få ett fungerande Adium eller Transmission medan andra får det. Jag funderar även på HUR och VARFÖR en exakt likadan version av ett program kan fungera så olika på två exakt likadana datorer.
Jag är inte ute efter att kritisera eller påstå att mac är dåligt på något sätt, jag vill bara få en liten kurs i hur det kan vara så här och som jag frågat en miljon gånger förut: Vad kan jag göra för att lösa mina problem med Adium och Transmission? Gärna så utförlig beskrivning som möjligt..
Hoppas att jag nu fått fram ungefär vad jag vill säga..
Peace

Ursprungligen av Ruberg:

...jag vill bara få en liten kurs i hur det kan vara så här och som jag frågat en miljon gånger förut: Vad kan jag göra för att lösa mina problem med Adium och Transmission? Gärna så utförlig beskrivning som möjligt..

Då får du börja med att, så utförligt som möjligt, beskriva dina problem.

Gärna i separata trådar för respektive program, så blir det enklare att svara.

Här är några tips på info som är bra för oss att veta:
- Datormodell
- Mängd internminne
- Version på operativsystemet
- Version på programmet
- Vilka andra program du har installerat i datorn
- Hur problemet yttrar sig (symptom, felmeddelanden, osv)
- Om det alltid är problem med det programmet, eller om det bara uppstår ibland.
- Och om det bara uppstår ibland - finns det i så fall någon "röd tråd" - kanske att problemet bara uppstår när du kör trådlöst men inte med kabel, eller att det bara uppstår när vissa andra program är igång.
- Om du har provat att skapa en ny användare på datorn, för att kolla om programmet beter sig likadant där.
- Om du har provat några andra åtgärder, typ att installera om programmet och/eller operativsystemet, och hur detta gjordes i så fall.

Min erfarenhet är att alla program som jag har i min Mac fungerar medan det hela tiden var trubbel med programmen i min HP Compaq. Men det kanske beror på att jag "bara" haft Mac i ca 1 år samt att jag haft tur.

Att du läser om alla fel på Adium på 99.se och andra webbsidor beror väl på att dessa forum är till för att lösa problem. Det är ju själva meningen med dessa sidor. Du kan inte dra några slutsatser utifrån det anser jag. Det är ju sällan någon startar en tråd med rubriken; "Alla mina program funkar toppen i min MB, bara så ni vet !". Det är ju en felaktigt urval att dra slutsatser av.

Du ställer två frågor i din tråd; en mer övergripande (varför fungerar inte alla program på alla likvärdiga datorer ?) och en som är fokuserad på ett program (varför fungerar inte Adium och Transmission på min dator ?). Jag tycker det är bättre att man håller sig till en fråga i taget.

1
Bevaka tråden