Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst mellan Vista och Leopard?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter o sliter mig i det lilla hår jag harkvar eftter gårdagens mikel.
Jag vill alltså kunna fåupp macen på bärbara pcn och tvärtom.

Efter flera timmars pill så får jag upp macen på pcn, men då enbart mappen "skrivare".
Får inte kontakt via smb:// heller.

Någon bussig här som kan hjälpa en newbie på mac?

// Thomas

har du startat delning på macen via systeminställningar?

Ja. allt sådant är noga kollat.

Förstår inte vad som kan vaara galet.
Provat både att skapa nätet via pcn och macen, men inget funkar.
Fildelning på båda datorerna.

Respektive dator hitttar och kan loggain på nätet, men fildelning funkar ikke.

Vill alltså kommaåt filer åt båda hållen.

Dito

Jag är inne på exakt samma problem som trådskaparen.
Har en bärbar Vista-burk och en MBP Leopard-burk. Båda kommer ut på nätet via en Netgear-router men de kan inte hitta varann, hur jag än gör. Finns det nån Step-by-step eller guide här eller på nån sajt man kan använda??

Tacksam för svar, börjar bli trött på att använda min ext. hårddisk och flytta filer...

/e

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-29 10:10

Först: funkar det med ethernetkabel mellan datorerna? Är det bara när det är trådlöst du inte hitttar datorerna?

Har faktiskt inte testat med kabel emellan då jag inte äger någon...Så alltså när jag försöker hitta dom trådlöst.

/e

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-29 14:24

jag höll på igår att riva mitt hår när flickvännen behövde hjälp att föra över från hennes bärbara XP maskin till den nya macbooken.

Ni kan börja med att sätta igång delning i itunes. hittar båda datorerna varandra där så har ni kontakt.

Sen ställde jag in allt annat med delning och sånt men ingenting fungerade.

Men tillslut lyckades jag...

Mappen man delar ut på windows ska helst bara ha ett ord alltså inga mellanrum eller någor sådant. och kanske inga åäö heller helst. (Man behöver inte döpa om mappen som delas ut bara välja ett namn när man väljer att dela ut en mapp i XP. Jag använde mig av "backup".

Så min delade mapp hette backup på XP.

Sen testade jag aatt asnluta genom Finder>Gå>Anslut till server...

Och där skriver jag SMB://ip-nummer/backup

Då fick jag en felkod när jag försökte ansluta på det viset....

Men det visade sig vara brandväggen på PC datorn som stoppade det. Så stängde den helt. Både Windows egna och den tjejen installerat från telia. "Telia Säker Surf". Och då fungerade alltihopa...

Har läst nånnstans att om man inte vill stänga brandväggen helt så kan man öppna portarna 137, 138 och 139 på windows maskinen. Men jag stängde alltihopa, det var lättare.

Jag hittade minsann Lepoard-datorn från Vista genom Itunes, vilken del-seger! Men att sen hitta dom ordentligt i nätverket i Vista resp. Leopard är fortfarande ett större dilemma...Kanske dags att ringa en vän...?

tack,
e

1
Bevaka tråden